خبرگزاری کار ایران

ولایتی در دیدار با هیات چینی:

روابط ما همیشه روابطی استراتژیک با چین بوده است

asdasd
کد خبر : ۲۴۳۵۷۵

اشتراکات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در این دو کشور وجود دارد که می‌تواند در توسعه ریشه‌ای و اساسی روابط دو کشور کمک کند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن خوشامدگویی و بهبود و توسعه روابط با چین اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همیشه در روابط با کشور چین اهتمام داشته و معتقدیم رابطه ایران با چین یک رابطه استراتژیک است و دو کشور شرق آسیا دارای ظرفیت‌های بالایی برای توسعه روابط بیش از پیش هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، زانگ‌دگو آنگ عضو شورای مشاوران سیاست خارجی و معاون اسبق وزیر خارجه چین در دیدار با دکتر ولایتی ابراز داشت: این اولین سفر من به جمهوری اسلامی ایران است که از مهمان‌نوازی و سفر به این کشور بسیار خرسندم البته با تمدن ایران از قدیم آشنایی داشتم و معتقدم جاده ابریشم با ایران یک ارتباط تنگاتنگ دارد.

اولین دبیر کل همکاری‌های شانگهای با اشاره به اینکه ایران عضو ناظر شانگهای شده٬ بیان داشت: مفتخریم ایران عضو ناظر شانگهای شده و این سفر به نمایندگی از وزارت خارجه کشور چین انجام شده و باید بگویم که روابط دو کشور در مرحله بسیار مهمی قرار دارد.

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور ایران به کشور چین تصریح کرد: در خلال سفر ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به چین ملاقات‌های بسیار خوبی انجام شد که در این دیدار توافقات خوبی میان رئیس جمهور چین و ایران صورت گرفت که این توافقات و تحولات میان دو کشور حاکی از عزم دو کشور برای توسعه روابط و همکاری‌هاست چرا که تحولات اخیر منطقه‌ای و جهانی به سرعت در حال تغییر است و دو کشور باید در حوزه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی روابط خود را افزایش دهند.

معاون اسبق وزیر خارجه چین ادامه داد: ایران کشور مهمی است و کار‌شناسان و مسئولان دو کشور باید راه‌های افزایش روابط میان چین و ایران را بررسی کنند. ضمن اینکه در زمینه‌های سیاسی و حل و فصل منطقه‌ای و به ویژه مبارزه با تروریسم فرصت‌های زیادی برای همکاری میان دو کشور وجود دارد.

دگو آنگ اضافه کرد: ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی و نیروی انسانی میان دو کشور وجود دارد و اشتراکاتی میان فرهنگ ایران و چین وجود داشته و دارد.

ولایتی با اشاره به لزوم و گسترش روابط استراتژیک و شکل‌دهی این روابط ابراز داشت: اراده و تصمیمات هر دو کشور و داشتن روابط استراتژیک و گسترش همکاری‌ها میان دو کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. ضمن اینکه شکل‌دهی روابط استراتژیک آینده این روابط را از ‌آسیب‌های مقطعی و دخالت دیگران مصون نگه می‌دارد و جمهوری اسلامی ایران و چین نیازمند جستجوی زیادی نیستند چرا که اشتراکات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در این دو کشور وجود دارد که می‌تواند در توسعه ریشه‌ای و اساسی روابط دو کشور کمک کند.

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک با اشاره به احیای جاده ابریشم٬ خاطرنشان کرد: احیای جاده ابریشم متناسب با شرایط امروز جهان به نفع ایران، چین و روسیه و سایر کشورهاست ضمن اینکه ایران که دارای ۱۵ همسایه است٬ امکان گسترش جاده ابریشم را فراهم می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز