خبرگزاری کار ایران

از سوی دهقانی مطرح شد:

انتقاد ایران از عملکرد شورای امنیت درقبال فلسطین

asdasd
کد خبر : ۲۴۲۹۶۹

علیرغم تلاش‌های جدی بین المللی و درخواست‌های مکرر برای رسیدن به راه حلی بر اساس حقوق بین الملل، اراضی فلسطینی همچنان در اشغال ارتش رژیم اسرائیل است و افزون بر آن حقوق و آزادی های مسلم فلسطینیان توسط این رژیم اشغالگر نادیده گرفته می شود و بدیهی است ادامه این وضعیت و ناتوانی در حل این مساله به تضعیف اعتبار نظام بین الملل و حاکمیت قانون می انجامد.

سفیر و سرپرست نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد تصریح کرد: در سال همبستگی با مردم فلسطین، تعلل و اهمال شورای امنیت در ایفای وظایفش، اوج بی رحمی و قساوت صهیونیست‌ها علیه مردم بی دفاع فلسطین را بهه همراه داشت.

به گزارش ایلنا، حسین دهقانی که در بحثآزاد شورای امنیت با موضوع وضعیت خاورمیانه از جمله وضعیت جاری در فلسطین به نمایندگی از جنبش عدم تعهد سخنرانی می‌کرد، یادآور شد: بیش از ۶۷ سال است که مساله فلسطین در دستور کار سازمان ملل است و متاسفانه همانطور که در رای گیری هفته گذشته شورای امنیت شاهد بودیم، یک بار دیگر این شورا در ایفای وظایفش با شکست روبرو شد و مردم فلسطین هیچ روزنه امیدی برای تحقق حق تعیین سرنوشت و آزادی خود نداشته و صلح و عدالتی که سال‌ها انتظارش را می کشیدند از آنها دریغ شد.

وی افزود: علیرغم نامگذاری سال ۲۰۱۴ از سوی سازمان ملل متحد به عنوان سال همبستگی با مردم فلسطین شاهد بودیم که وضعیت مردم فلسطین بشدت رو به وخامت گذاشته و بی رحمی و قساوت اعمال شده از سوی ارتش متجاوز رژیم صهیونیستی علیه مردم محاصره شده نوار غزه در تیر و مرداد ماه به اوج خود رسید و این رژیم متجاوز در خصوص بمباران و موشک باران غزه و کشتار بیش از ۲۲۰۰ نفر از مردم بی دفاع و غیرنظامی از جمله صدها زن و کودک و آوارگی بیش از ۱۱ هزار نفر، مورد مواخذه قرار نگرفت.

سفیر کشورمان همچنین گفت: علیرغم تلاش‌های جدی بین المللی و درخواست‌های مکرر برای رسیدن به راه حلی بر اساس حقوق بین الملل، اراضی فلسطینی همچنان در اشغال ارتش رژیم اسرائیل است و افزون بر آن حقوق و آزادی های مسلم فلسطینیان توسط این رژیم اشغالگر نادیده گرفته می شود و بدیهی است ادامه این وضعیت و ناتوانی در حل این مساله به تضعیف اعتبار نظام بین الملل و حاکمیت قانون می انجامد.

وی ادامه داد: شورای امنیت نمی تواند در تلاش برای یافتن راه حلی عادلانه درباره مساله فلسطین خود را در حاشیه قرار دهد، بویژه در زمانی که وضعیت در آن مناطق شدیدا رو به وخامت گذاشته و تهدید بی ثباتی کامل در سرزمین‌های اشغالی وجود دارد. در همین ارتباط جنبش عدم تعهد از شورای امنیت می خواهد بر اساس مفاد منشور ملل متحد به وضعیت فعلی فلسطینیان خاتمه داده و اقدامات قاطع در پایان دادن به اشغال صهیونیستی و چندین دهه بی عدالتی بعمل آورد.

نماینده کشورمان در ادامه گفت: شورای امنیت بار دیگر نشان داد که در انجام وظائف خود و حل و فصل این بحران و مشارکت معنادار در حل مسائل خاورمیانه ناتوان است و حتی قادر به اجرای قطعنامه های صادره خود نیز نمی باشد.

دهقانی افزود: نتیجه رای گیری اخیر نیز نشان داد که علیرغم اجماع کامل بین المللی در خصوص موضوع فلسطین از جمله آراء ۱۸۰ کشور شرکت کننده در رای گیری مجمع عمومی در حمایت از حق آزادی و خود مختاری فلسطینیان و سایر حمایت های مجامع جهانی، دولتی و غیردولتی که خواستار پایان یافتن این اشغال هستند، شورای امنیت در مجموع آمادگی و تمایل لازم برای ایفای مسئولیتش در این خصوص را ندارد. بنابر این جنبش عدم تعهد بار دیگر از شورای امنیت درخواست می نماید که بر اساس مفاد منشور ملل متحد به وظایفش عمل نموده و اقدامی قاطع در تحقق حقوق مردم فلسطین بعمل آورد.

سفیر کشورمان همچنین در این جلسه در پاسخ به اتهامات و فرافکنی‌های سفیر رژیم صهیونیستی علیه کشورمان اظهار داشت: بسیار مضحک است که رژیم اشغالگری که براساس مدارک موجود سازمان ملل، جنایات و سیاست های نژاد پرستانه آن زبانزد همگان است و همواره مرزهای شناخته شده بین المللی را مورد تجاوز قرار داده، به جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت دست می زند، به همسایگان و سایر کشورها حمله نموده و آنها را تهدید می کند، در تولید و انباشت سلاح های کشتار جمعی ید طولایی دارد و سابقه قتل عام هزاران فلسطینی از جمله زنان و کودکان را در کارنامه اعمال وحشیانه خود دارد، در این جلسه و سایر نشست های این سازمان، با هدف سرپوش گذاشتن بر سوابق خود از جمله توسل به تروریسم دولتی، تجاوز و اشغال، به موعظه اعضای شورای امنیت و جامعه بین المللی در خصوص صلح، مردم سالاری، حاکمیت قانون و آزادی می پردازد. نباید اجازه دهیم این رژیم بیش از این نهادهای بین المللی را مورد تمسخر قرار دهد.

دهقانی در پایان گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید مجدد بر حق نیروهای مقاومت فلسطینی و لبنانی در مخالفت با تجاوزگری و رفع اشغال و بازپس گیری سرزمینهای اشغالی، مایل است صلح و عدالت در خاورمیانه برقرار گردد که لازمه آن احترام همگان به قوانین و رویه های پذیرفته شده بین المللی بدون تبعیض است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز