خبرگزاری کار ایران

مهدی مطهرنیا در گفتگو با ایلنا:

نمی‌توان مذاکرات را به نقطه صفر برگرداند

asdasd
کد خبر : ۲۲۳۷۳۰

اگر بازیگران اصلی یعنی ایران و آمریکا و دیگر کشورهای ۱ + ۵ عقلانیت سیاسی را به خرد سیاسی پیوند بزنند، این توافق صورت خواهد گرفت. دیپلماسی سیاست خارجی توانست از گلوگاه تندی عبور کند لذا مسقط ۲ را می‌توان اراده دو طرف برای رسیدن به توافق ارزیابی کرد.

یک تحلیل‌گر روابط مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: بی‌تردید مذاکرات برگشت‌ناپذیر است و نمی‌توان مذاکرات را به نقطه صفر برگرداند

مهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به دور آتی مذاکرات گفت: مسقط یک نقطه عطفی در مذاکرت هسته‌ای به شمار می‌رود به طوری که از مسقط نخست تا ژنو و از ژنو تا مسقط دوم، دیپلماسی سیاست خارجی توانست از گلوگاه تندی عبور کند و مسقط ۲ را می‌توان اراده دو طرف برای رسیدن به توافق ارزیابی کرد.

وی ادامه داد: گردهمایی مقامات ایرانی با مقامات غربی و شخص اشتون و کشورهای عضو ۱ + ۵ حامل یک پیام آشکار در بخش توده‌ و نخبگان بود و آن پیام اراده جدی میان طرفین مذاکره را نمایان کرد و همه بازیگران را به سمت قاعده برد–برد سوق داد که توانایی بازیگران را در رسیدن به این امر نشان می‌دهد. مسقط به خاطر همین ویژگی‌ها، یک گلوگاه تند در پرونده هسته‌ای ایران به شمار می‌رفت چراکه در دوره‌های قبل مسیر یک دیپلماسی هوشمندانه آغاز شد و در ژنو هم همین مساله پیش رو بود و نگارش متن توافقنامه با پرانتزهای فراوان باعثشد گلوگاه تندی در روند مذاکرات به وجود آید اما مسقط تلاشی برای گذر از این گلوگاه به حساب می‌آید.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: اگر بازیگران اصلی یعنی ایران و آمریکا و دیگر کشورهای ۱ + ۵ عقلانیت سیاسی را به خرد سیاسی پیوند بزنند این توافق صورت خواهد گرفت و باید گفت اگر خردمندی سیاسی در این پرونده روی دهد به یک توافق مناسب و مفید دست خواهیم یافت.

مطهرنیا در پاسخ به اینکه مذاکرات مسقط چه مقدار توانسته به رفع اختلافات کمک نماید؟ اظهار داشت: مسقط توانست اختلافات را کاهش دهد و این بحثبه بهانه تصمیم‌گیری نهایی است اما اگر در تصمیم‌گیری سیاسی اسناد جابجا شود می‌توان در فضای فعلی این گام‌ها و تصمیمات را مثبت ارزیابی کرد و باید گفت که مدیریت رسانه و مدیریت پیامدهای آن توسط ایران و آمریکا، نشان داده در مذاکرات گام‌های خوبی برداشته شده است اما ممکن است این اخبار با گویش‌های متفاوت منعکس شده باشد که این خود جای بررسی خواهد داشت.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با اشاره به ورود جمهوری‌خواهان به سنا و کنگره آمریکا خاطرنشان کرد: جمهوری‌خواهان در تلاش تحرک به ضرر دموکرات‌ها در فضای داخلی ایالات متحده آمریکا به ویژه در سیاست داخلی این کشور هستند به طوری که با نفوذ به سنا و کنگره، یک تجدید روحیه از سوی جمهوری‌خواهان صورت گرفت و این پروژه برای کندسازی حرکت اوباما به وجود آمد و ایران و پایتخت کشورهای ۱ + ۵ باید از این فرصت استفاده کنند تا بتوانند به توافق خوبی دست یابند اما باید دانست اگرچه اوباما در متقاعد ساختن کنگره و سنا دارای قدرت است اما این موضوع نفعی برای نظام بین‌الملل ندارد.

وی در پایان با اشاره به توافق نهایی تا ضرب‌الاجل اعلام شده و گزینه‌های پایان یا تمدید مذاکرات بیان کرد: بی‌تردید مذاکرات برگشت‌ناپذیر است و نمی‌توان مذاکرات را به نقطه صفر برگرداند اما دو سناریوی مطلوب و نیمه‌مطلوب در جریان مذاکرات وجود دارد؛ سناریوی نیمه‌مطلوب، ادامه مذاکرات است. یعنی بسنده کردن به حداقل‌های مورد نظر در جهت مدیریت زمان در رسیدن به حداکثرها و اگر اراده جدی و شفاف میان طرفین وجود داشته باشد یقینا نتایج خوبی به بار خواهد آمد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز