خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت خارجه آذربایجان:

روابط آذربایجان با اسرائیل پنهان‌کردنی نیست

asdasd
کد خبر : ۲۱۴۴۹۲

بین اسرائیل و آذربایجان روابط سیاسی، اقتصادی و نظامی وجود دارد و این موضوع پنهانی نیست / باید اراضی اشغال شده بعد از سال ۱۹۶۷ باید به فلسطینی‌ها برگردانده شود و کشور فلسطینی به پایتختی بیت المقدس تاسیس شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آذربایجان در دیدار روز گذشته خود با هیات خبرنگاران و روزنامه نگاران ایرانی گفت: پس از فروپاشی شوروی ایران بعنوان دوست و برادر حمایت خود را از کشور نوپای ما نشان داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از باکو؛ «حکمت جاجیف»، در این دیدار براشتراکات فرهنگی، تاریخی و… مردم ایران و آذربایجان تاکید کرد و گفت: ارزش‌های زیادی وجود دارد که ایران و جمهوری آذربایجان را بهم نزدیک می‌کند.

این دیپلمات آذربایجانی در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران ایرانی درباره ماهیت روابط کشور آذربایجان با با رژیم صهیونیستی گفت: بین اسرائیل و آذربایجان روابط سیاسی، اقتصادی و نظامی وجود دارد و این موضوع پنهانی نیست.

وی بابیان اینکه دولت آذربایجان برای تقویت نیروی دفاعی خود از اسرائیل تسلیحات نظامی خریداری می‌کند افزود: ما خاک اشغال شده داریم و ممکن است ارمنستان این اقدام خود را تداوم بخشد و ما مجبور به تقویت بنیه نظامی خود هستیم.

جاجیف در ادامه با یادآوری جنگ تحمیلی هشت ساله عراق با ایران گفت: کشور ایران با مقوله تجاوز آشناست چراکه زمانی از طرف صدام حسین مورد تجاوز قرار گرفت.

این مقام دولت آذربایجان با تاکید بر اینکه در زمان جنگ هشت ساله کشورهای اروپایی از فروش تسلیحات به ایران خود داری می‌کردند، گفت: متاسفانه ما هم با وضعیت مشابهی روبرو هستیم و نمی‌توانیم از غرب تسلیحات خریداری کنیم و ماهیت روابط ما با اسرائیل در حوزه نظامی از این قرار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آذربایجان در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برخی گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که پهپاد شکار شده اسرائیلی احتمالا از خاک جمهوری آذربایجان برخاسته است؛ گفت: این خبر ابتدا در یکی از رسانه‌های ایتالیایی یا فرانسوی منتشر شد ولی به گمان من کسانی که به این مسائل دامن می‌زنند در راستای اختلاف افکنی حرکت می‌کنند.

حاجیف تاکید کرد: متاسفانه در رسانه‌ها شایعاتی نیز پخش می‌شود که آذربایجان در صدد آن است تا خاکش را در اختیار کشور ثالثی برای حمله به خاک آن کشور قرار دهد؛ اولا حکومت آذربایجان ثانیا مردم این کشور چنین اجازه‌ای را نخواهند داد و چنین اخباری رویا و خیال‌پردازی بیش نیست.

وی گفت: ایران، خود فناوری از بین بردن پهپادهای دشمن برخوردار است و ما باید جمهوری اسلامی ایران را بابت دست یافتن به این توانایی تحسین کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه آذربایجان در ادامه به تببین دیدگاه ایران در قبال کشورش اشاره داشت ودر همین رابطه افزود: خوشحال هستیم از اینکه ایران تمامیت ارضی آذربایجان را برسمیت می‌شناسد و من روابط دو کشور را در آینده بهترین بهترین‌ها ارزیابی می‌کنم و بیانات رهبران دو کشور نشان از اراده‌ای محکم برای گسترش روابط است.

این دیپلمات آذربایجانی همچنین در بخش دیگری از نشست خبری خود با خبرنگاران ایرانی به مسئله فلسطین و موضع کشورش در این باره اشاره و خاطر نشان کرد: ما در خصوص مسائل خاورمیانه و فلسطین همیشه نگاهی شفاف داشتیم و باید اراضی اشغال شده بعد از سال ۱۹۶۷ باید به فلسطینی‌ها برگردانده شود و کشور فلسطینی به پایتختی بیت المقدس تاسیس شود.

وی همچنین راجع به عضویت کشورش در سازمان‌های اسلامی بین المللی گفت: ما در این سازمان‌ها بر موضع شفاف خود تاکید کرده‌ایم و معتقدیم باید مناطق اشغالی به فلسطینی‌ها بازگردانده شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز