خبرگزاری کار ایران

ظریف در نشست خبری با وزیرخارجه فنلاند:

تحریم‌های جدید آمریکا در مغایرت با روح توافق ژنو است / آماده دیدار با وزیرخارجه عربستان هستم

asdasd
کد خبر : ۲۰۰۲۵۹

قصد داریم به تمام نگرانی‌ها در باره فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی پاسخ داده و محیط امنی در آن ایجاد کنیم / ما هیچ‌گاه برنامه‌ای برای تامین و تولید سلاح هسته‌ای نداشته‌ایم و اعتقاد داریم که سلاح هسته‌ای برای همه و از جمله ایران خطرناک است

وزیر امور خارجه کشورمان تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران را در مغایرت با روح توافق ژنو عنوان کرد و گفت: حتما امریکا عواقب و مسئولیت این کارش را می‌پذیرد و ایران نیز حق دارد که دست به اقدامات مشابه این‌چنینی بزند. البته ایران تعهد دارد که مذاکرات به سرانجام برسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا محمد جواد ظریف در نشست مشترک خبری خود با ارکی تیو میو یا که پیش از ظهر امروز در وزارت امور خارجه برگزار شد در خصوص سوالی درباره تحریم‌های جدید امریکا علیه ایران گفت: گرایشی در امریکا وجود دارد که فکر می‌کند می‌تواند با فشار و تحریم دیدگاه خود را پیش ببرد.

وی با خطرناک و غیرسازنده‌ دانستن این دیدگاه اظهار داشت: تحریم‌های جدید در مغایرت با روح توافق ژنو است و در برخی از مواقع برخلاف تعهدات امریکاست.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه تحریم‌های جدید امریکا راه رسیدن به توافق نهایی را پیچیدهتر می‌کند تصریح کرد: حتما امریکا عواقب و مسئولیت این کارش را می‌پذیرد و ایران نیز حق دارد که دست به اقدامات مشابه این‌چنینی بزند. البته ایران تعهد دارد که مذاکرات به سرانجام برسد.

ظریف تاکید کرد: البته ایران نشان داده که می‌خواهد به توافق برسد و نشان داده که کسانی که می‌خواهند با اعمال فشار تحریم‌های جدیدی را اعمال کنند، به دنبال توافق نیستند و در واقع به دنبال بر هم زدن روابط هستند که از این کارشان نیز نفعی نمی‌برند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به گروه‌های فشار در امریکا یادآور شد: آنها امیدی برای آینده کشور ندارند و آینده‌شان را در تنش و بحران می‌بینند و برای همین کارشکنی می‌کنند.

وی ادامه داد: ما می‌خواهیم این دیدگاه را در منطقه، جهان و در امریکا شکست دهیم و درصدد این هستیم که می‌توان به راه حل و توافق رسید و کشورهایی که به دنبال تنش هستند جایگاهی نیز در آینده نخواهند داشت.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چندی پیش آقای امیرعبداللهیان معاون امورعربی و افریقای وزارت خارجه به عربستان سفری داشته‌اند و در دیدارهایی که با مقامات آن کشور داشتند در خصوص توسعه روابط تاکید شد آیا شما برنامه‌ای برای سفر به عربستان دارید؟ ‌ خاطرنشان کرد: ایران همواره علاقه‌مند به حسن همجواری و روابط خوب با همه کشورهای منطقه و همسایه از جمله عربستان است چرا که این کشور از اهمیت و تاثیرگذاری بالایی در منطقه و جهان اسلام برخوردار است که این مساله برای ما نیز اهمیت دارد.

ظریف با بیان اینکه خوشحالم در سفر آقای امیر عبداللهیان گفت‌وگوهای مثبت با نگرش به آینده صورت گرفت ابراز داشت: این گفت‌وگوها می‌تواند زمینه همکاری مشترکی ایجاد کند. ایران و عربستان دارای منافع مشترک بسیاری و همچنین خطرات گسترده مشترکی دارند که از جمله آنها افراط و خشونت در جهان اسلام است که منافع همه کشورها و از جمله ایران و عربستان را تهدید می‌کندو فرقه‌گرایی خطر بسیار زیادی برای همه کشورهاست.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به آمادگی قبلی خود برای سفر به عربستان عنوان کرد: همان طورکه در گذشته اعلام کردم الان نیز آماده هستم در اولین فرصت که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد است با سعود الفیصل دیدار داشته باشم و همچنین آماده سفر به ریاض و استقبال از ایشان در تهران هستم.

وی در ادامه به سوابق سعود الفیصل اشاره کرد و افزود: ایشان می‌تواند نقش مهمی در آینده دو کشور ایجاد کند و من نیز برای گسترش و بهبود روابط دو کشور و جهان مشارکت داشته باشند.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه توافقی مورد رضایت ایران است، بیان کرد: ایران درصدد رسیدن به توافقی است که از سویی نه تنها حقوق ملت ایران را تامین کند و موجب از بین رفتن تحریم‌ها شود بلکه می‌خواهد به توافقی دست یابد که نگرانی‌های جهانی را نیز حل کند.

ظریف با بیان اینکه ایران در صدد شفافیت در برنامه‌هایش است تاکید کرد: برنامه هسته‌ای ایران همواره مسالمت‌آمیز بوده، هست و خواهد ماند. ما هیچ‌گاه برنامه‌ای برای تامین و تولید سلاح هسته‌ای نداشته‌ایم و اعتقاد داریم که سلاح هسته‌ای برای همه و از جمله ایران خطرناک است که این مساله از سوی رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور مورد تاکید قرار گرفته است.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: ایران مشکلی برای اقدامات شفافیت آمیز ندارد و البته ما می‌خواهیم که افراد و گروه‌های خارجی نیز از تصمیمات و برداشت‌های خودسرانه جلوگیری کنند.
وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فنلاندی درباره تصمیم ایران برای افزایش پهنای باند اینترنت گفت: ما اعتقاد داریم که ایران جامعه‌ای کثرت‌گراست که اعتقادات زیادی در آن وجود دارد و دولت ایران به عنوان دولتی دموکراسی قصد دارد نگرانی‌هایی که در این باره وجود دارد را پاسخ داده و از بین ببرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به برخی دیدگاه‌ها درباره شبکه‌های اجتماعی و فضای اینترنت نیز اظهار داشت: ما قصد داریم به تمام نگرانی‌ها در این باره پاسخ داده و محیط امنی در فضای مجازی ایجاد کنیم و درصدد تامین زیرساخت‌ها و اجماع دراین باره هستیم تا محدودیت‌ها و نگرانی‌ها از بین برود.

ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا احتمال دارد با توجه به تحریم‌های جدید صورت گرفته ایران دست به اقدامات متقابل بزند تصریح کرد: تحریم‌های جدید اعمال شده بیشتر برای راضی کردن گروه‌های فشاری است که در واقع آنها مخالف برای رسیدن به توافق هستند.

وزیر امور خارجه کشورمان با یادآوری مجدد مبنی بر اینکه تحریم‌های صورت گرفته خلاف روح توافق ژنو است یادآور شد: امریکایی‌ها سعی می‌کنند بر اساس ریزه‌کاری‌های فنی تحریم‌های جدیدشان را توجیه کنند و می‌خواهند از این ریزه‌کاری‌های فنی سوء استفاده کنند. این در حالی است که ما هم می‌توانیم از این ریزه‌کاری‌های فنی استفاده کنیم.

وی با ابراز خوشحالی از اینکه در ایران هیچ گروهی مخالف برای رسیدن به توافق نیست خاطرنشان کرد: مذاکرات بر اساس خواست و نظر مقام معظم رهبری صورت گرفته و پیش می‌رود و هر چند ممکن است گروه‌هایی در ایران نقدهایی به مذاکره داشته باشند اما هیچ کدام مخالف رسیدن به توافق نیستند و اگر نگرانی وجود دارد در طرف مقابل ماست.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با تاکید بر اینکه مردم ایران هیچ گاه به دنبال درگیری و تامین سلاح نبوده‌اند ابراز داشت: طرف مقابل دست به تحریم‌هایی زده که مورد خوشایند ما نیست و اگر ما فکر کنیم طرف مقابل از خویشتن‌داری ما سوء استفاده می‌کند ممکن است ما نیز دست به اقداماتی بزنیم که مورد خوشایند طرف مقابل نباشد.

ارکی‌تیو‌میویا در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره نظر فنلاند درباره گروه تروریستی داعش گفت: به نظر ما داعش تهدیدی برای همه ما است و مسئول تمامی فجایای رخ داده تاکنون است.

وزیر امور خارجه فنلاند با تاکید بر اینکه ما درخواست عراق را برای یاری خواستن از جوامع جهانی برای مبارزه با تروریسم جدی تلقی می‌کنیم، اظهار داشت: البته ما از فرایندهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و پارلمانی برای رسیدن به ثبات و امنیت در عراق هم حمایت می‌کنیم و معتقدیم که خشونت در عراق باید پایان پذیرد.

وی در خصوص ارزیابی‌اش درباره دورنمای روابط ایران واین کشور بیان کرد: فنلاند منافع بسیاری در گسترش روابط با ایران دارد و ما همواره پیگیر این مساله در گسترش در روابط بوده‌ایم.

ارکی تیو میو یا ادامه داد: ما در این فضا تا حد امکان کار کرده‌ایم و به دنبال از بین رفتن محدودیت‌ها با رسیدن به توافق هستیم. بخش خصوصی، فرهنگی و جامعه مدنی فنلاند علاقه بسیاری برای توسعه روابط با ایران دارد و دیدار و سفر من به ایران نیز نمونه‌ای از این علاقه‌مندی است.

در ابتدای این نشست نیز محمدجواد ظریف با اشاره به تاریخچه روابط ایران و فنلاند خاطرنشان کرد: ایران و فنلاند دارای روابط نزدیکی هستند و تاریخ روابط دو کشور نزدیک به یک قرن است.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه در سال‌های گذشته گفت‌وگوهای مثبت و حقوقی خوبی صورت گرفته است، ابراز داشت: روابط اقتصادی، فرهنگی و پارلمانی دو کشورطی سال‌های اخیر توسعه یافته و ما شاهد ملاقات‌های سیاسی میان مسئولان دو کشور بوده‌ایم.

وی در ادامه به گفت‌وگوهای امروز خود باوزیر امور خارجه فنلاند اشاره کرد و افزود: در صحبت های امروز مسائل مختلف دو جانبه در گسترش روابط سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و پارلمانی و نقش بخش خصوصی مورد توجه قرار گرفت.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین یادآور شد: توجه به موضوعات منطقه‌ای، خطر افراط و خشونت و تروریسم که محدود به هیچ کشور و منطقه‌ای نیست در گفت و گوهای امروز مورد ببرسی قرار گرفت.

ظریف با اشاره به دیدار عصر امروز وزیر امور خارجه فنلاند با رئیس جمهور کشورمان عنوان کرد: گفت و گوها و بحث‌های خوب امروز در دیداری که وزیر خارجه فنلاند با آقای روحانی خواهند داشت و همچنین در میز ناهار ادامه می‌یابد.

وزیر امورخارجه کشورمان تاکید کرد: معتقدیم در شرایط حساس کنونی بین‌المللی این گفت و گو باید مورد توجه قرار گیرد و برای رسیدن به راه‌حل‌های مشترک که جنبه جهانی دارند باید تلاش شود.

ارکی‌تیو میویا در این نشست خبری همچنین گفت: خوشحالیم که روابط دو جانبه دو کشور تاکنون مشکلی نداشته است.

وی با اشاره به پیشرفت مذاکرات ایران و ۱ + ۵ اظهار داشت: انتظار داریم که موارد اختلافی باقی مانده نیز مورد حل و فصل قرار گیرد که این توافق می‌تواند بر توسعه روابط دو کشور و ایران و جهان از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

وزیر امور خارجه فنلاند با بیان اینکه من از سوی نخست‌وزیر فنلاند ماموریت یافتم تا به ایران سفر داشته باشم یادآور شد: ما در موقعیتی قرار داریم که خطر بی‌ثباتی و ناامنی در عراق وجود دارد و این تهدید یک خطر برای امنیت جهانی است چرا که بسیار از افراد جان خود را از دست داده‌اند و ما با یک فاجعه بشری رو به رو هستیم که می‌تواند با فرایندهای سیاسی حل شود.

ارکی تیو میویا با ابراز خوشحالی برای پیموده شدن مسیر عادی سازی روابط ایران و اروپا بیان کرد: این مساله می‌تواند نه تنها برای دو طرف بلکه برای همه دنیا مفید باشد و تغییرات مثبت و شگرفی را منجر شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز