خبرگزاری کار ایران

وزیر امور خارجه اسپانیا در نشست خبری با ظریف: / ۲ /

به دنبال افزایش روابط با ایران هستیم

کد خبر : ۱۵۰۲۳۸

دو کشور علاقه‌مند به گسترش روابط هستند و بالاخص در حوزه فرهنگی، روابط‌مان را افزایش بدهیم / اسپانیا انتظار دارد تا ایران از نامزدی اسپانیا برای عضویت در اعضای غیردائم شورای امنیت حمایت کند / نقش ایران در مبارزه با مواد مخدر را تحسین می‌کنم

وزیر امور خارجه اسپانیا تاکید کرد که اسپانیا قصد دارد تا سطح روابط خویش را ایران را بالا ببرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، خوزه مانوئل گارسیا مارگالو وزیر امور خارجه اسپانیا در نشست خبری خود با محمدجواد ظریف که ظهر امروز در وزارت امور خارجه انجام شد، با اشاره به نیمه تمام ماندن سفر خویش به تهران گفت: از اینکه برنامه تدارک دیده عوض شد و مجبورم به خاطر جلسه فردای اتحادیه اروپا به خاطر اکراین تهران را ترک کنم، متاسفم.

وی با اشاره به تحولات صورت گرفته در ایران در طی چند ماه گذشته، اظهار داشت: من در نشست گذشته اتحادیه اروپا از تحولات ایران ابراز خرسندی کردم و از اینکه مذاکرات در طی چند ماه گذشته موفق هستم، خوشحالم.

گارسیا مارگالو ادامه داد: برآنیم تا روابط مان را که در طی چند سال گذشته کاهش یافته است را جبران کنیم و روابط‌مان در زمینه اقتصادی افزایش بدهیم.

وزیر امور خارجه اسپانیا خاطرنشان کرد: اسپانیا در طی سال‌های اخیر ۱۴ درصد نفت ایران را خریداری و مصرف می‌کرد که این مبلغ بالایی است. اسپانیا ماشین‌آلات مختلف را صادر می‌کند که امیدوارم با عادی شدن روابط، روابط‌مان را افزایش بدهیم.

وی با بیان اینکه ما از یک روابط تاریخی برخودار هستیم، ابراز کرد: دو کشور علاقه‌مند به گسترش روابط هستند و بالاخص در حوزه فرهنگی، روابط‌مان را افزایش بدهیم و از این طریق لولایی نه تنها برای گسترش روابط ایران و اسپانیا بلکه ایران و اتحادیه اروپا باشیم.

گارسیا مارگالو با بیان اینکه امیدوارم شاهد عقد خواهرخواندگی میان اصفهان و یکی از شهرهای استان‌های اسپانیا باشیم، اذعان داشت: اصفهان یک شهر جالب است و می‌خواهیم این شهر و ایران را به اسپانیایی‌ها بشناسانیم.

وزیر امور خارجه اسپانیا با اشاره به صحبت های ظریف مبنی بر آمادگی تهران برای حضور شرکت‌های اسپانیایی در ایران خاطرنشان کرد: ما سازننده شرکت‌های قطارهای سریع‌السیر هستیم و می‌توانیم با ایران در زمینه‌های نفت و گاز همکاری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اسپانیا انتظار دارد تا ایران از نامزدی اسپانیا برای عضویت در اعضای غیردائم شورای امنیت حمایت کند، تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم روابط‌مان را به حد مطلوب و دلخواه برسانیم.

در ادامه، خوزه مانوئل گارسیا مارگالو در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه تحریم ها علیه ایران چقدر به اقتصاد اسپانیا ضربه زده است، گفت: صراحتا باید بگویم که اسپانیا به خاطر تحریم ایران صدمه‌ای ندیده است اما همکاری‌ها ما می تواند نزدیک و تنگاتنگ باشد.

وزیر امور خارجه اسپانیا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه احتمال رسیدن به توافق نهایی در پرونده هسته ای را به چه میزان ‌می‌دانید؟ اظهار داشت: در نوامبر سال گذشته توافقی به امضا رسید که امیدواریم این توافق نهایی شود که نیازمند تمدید نباشد.

وی در خصوص بحران اکراین ابراز کرد: ما به این بحران توجه داریم. تمامیت ارضی اکراین و اجرای توافقنامه مورد توافق هر دو طرف از تاکیدات ماست.

گارسیا مارگالو با تاکید بر اعتقادی به دخالت نظامی نداریم، بیان کرد: اتحادیه اروپا با روسیه در حال مذاکره است و امیدواریم به توافق مسالمت‌آمیز و همراه با تمامیت ارضی در مورد اکراین برسیم.

وزیر امور خارجه اسپانیا درباره نقش ایران در مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: امیدوارم در سفر آینده وزیر توریسم‌مان به تهران با ایشان به تهران بیایم. نقش ایران در مبارزه با مواد مخدر را تحسین می‌کنم و ما آماده هرگونه همکاری در این زمینه با تهران هستیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز