خبرگزاری کار ایران

افخم در پاسخ به ایلنا: / مشروح /

تغییرات در وزارت امور خارجه در مسیر طبیعی اداری است / مذاکرات سری بین ایران و کشورهای دیگر صحت ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۶۳۵

بحثمخالفت وزارت امور خارجه ورود هیات موشکی کره شمالی به ایران صحت ندارد / برخی سفرا با پایان دوران ماموریت خود به کشور باز می‌گردند و در سازو کارهای داخلی برای پست‌های جدید معرفی می‌شوند و وزارت امور خارجه هر ساله این میزان از تغییرات رادارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص خبر تغییرات در وزات امور خارجه با بیان اینکه هم اکنون قریب به ۴۰ تا ۵۰ نمایندگی داریم که سفرای آن‌ها دوره ماموریتشان خاتمه یافته است، گفت: جابجایی ۴۰ تا ۵۰مدیر یک مسیر طبیعی است که با عنوان جابجایی نیرو‌ها در وزارت امور خارجه صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرضیه افخم در نشست خبری پیش از ظهر امروز در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، در خصوص اظهارات برخی نمایندگان در واکنش به بیان معاون وزارت امور خارجه آمریکا که عنوان کرده بود وزارت خارجه به درخواست آمریکا مانع ورود هیات موشکی کره شمالی به ایران شده ضمن رد این مسئله گفت: چنین چیزی صحت ندارد اظهار نظر منتشر شده هیچ اساسی نداشته و این بحثمطرح نشده است.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا در خصوص اظهارات ظریف مبنی براینکه تا دو ماه آینده تغییراتی را در سطح سفرا و کنسلوگری‌ها در وزارت امور خارجه انجام می‌شود، گفت: وزارت امور خارجه به عنوان دستگاهی که کارگزاران متعددی دارد که بخشی از آن‌ها در خارج از کشور هستند، همواره با تغییرات منظم سازمانی مواجه است.

افخم افزود: برخی سفرا با پایان دوران ماموریت خود به کشور باز می‌گردند و در سازو کارهای داخلی برای پست‌های جدید معرفی می‌شوند و وزارت امور خارجه هر ساله این میزان از تغییرات رادارد.

وی با بیان اینکه ما هم اکنون قریب به ۴۰ تا ۵۰ نمایندگی داریم که سفرای آن‌ها دوره ماموریتشان خاتمه یافته است، گفت: برای همین مقدمات انتصاب سفرای جدید انجام می‌شود و این جز امور اداری مربوطه است و تغیرات صورت گرفته در همین چارچوب است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: جابجایی ۴۰ تا ۵۰مدیر یک مسیر طبیعی است که با عنوان جابجایی نیرو‌ها در وزارت امور خارجه صورت می‌گیرد.

افخم در ادامه سخنان خود در نشست خبری پیش از ظهر امروز در خصوص ربوده شدن پنج مرزبان ایرانی در مرز پاکستان گفت متاسفانه طی روزهای گذشته شاهد ربایش پنج مرزبان توسط گروههای تروریستی بودیم که اقداماتی درحوزه سیاسی و امنیتی تویسط مراجع داخلی انجام شده است. وی افزود: سفارت ما در اسلام آباد طی ملاقات با مقامات پاکستانی وارسال یادداشت این مسئله را پیگیری کرده همچنین طی دومرتبه سفیر پاکستان در ایران به وزارت امور خارجه دعوت شد و یادداشت اعتراضی به مقامات پاکستانی داده شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: ما خواهان اقدام جدی پاکستان برای کنترل مرز‌ها، ‌تردد اشرار و تروریست‌ها هستیم تا عوامل ربایش مرزبانان کشورمان را هر چه زود‌تر شناسایی دستگیر و تحویل مقامات ما دهند. همچنین اعلام کرده‌ایم که آماده‌ایم هرگونه همکاری برای بر‌قراری امنیت در مرزهاو مبارزه با اشرار داشته باشیم.

وی در ادامه در خصوص افزایش سطح همکاریهای دو کشور ایران و روسیه حتی در زمینه نفتی گفت: همکاری جمهوری اسلامی ایران و روسیه در زمینه‌های مختلف جاری است دو کشور درای همکاری‌های اقتصادی خوبی هستند و زمینه برا ی گسترش آنرا نیز دارند. همچنین مقدماتی برای توسعه اقتصادی بین دو طرف وجود دارد و صحبتهایی شده که چگونه دو کشو‌ر این همکاری‌ها را گسترش دهند.

افخم تصریح کرد: به نظر می‌آید عزم دو کشور برای گسترش همکاری‌ها و ورود به حوزه جدید همکاری برای توسعه بیشتر بسیار بالاست. اینکه این همکاری‌ها در چه غالبی باشد گفتگو‌های اولیه‌ای در خصوص آن صورت گرفته وباید در مسیر کار‌شناسی این راه ادامه داشته باشد.

سخنگوی وزرات امور‌خارجه درخصوص اظهارات مقامات امریکایی در مورد موشکهای بالاستیک و تعطیلی آب سنگین اراک علی رغم گفته وزیر امور خارجه مبنی براینکه در مذاکرات تنها بحثهسته‌ای مطرح می‌شود، گفت: همانطور که از قبل اعلام کرده‌ایم در این دور صرفا موضوعات هسته‌ای بررسی می‌شود و مباحثنظامی ارتباطی به این مذاکرات نداشته وجایگاهی در آن ندارند

وی افزود: هرگونه تبلیغات و اظهار نظرهای متعدد برای القای محور مذاکرات از نظر ما مردود است، این رویکرد در وین هم دنبال می‌شود. ما چارچوب مذاکرات را در مباحثهسته‌ای می‌دانیم این مسئله را نیز تیم مذاکره کننده باسیاست خود پافشاری می‌کند.

افخم با اشاره به نا‌آرامی‌های بوسنی و هرزگوین آنرا موجب نگرانی دانست و گفت: ما در خواست داریم که نسبت به خواست مشروع مردم بوسنی احترام گذاشته شود و این مسئله به شکل مسالمت آمیز پیگیری گردد؛ چرا که خشونت مشکلی را حل نمی‌کند و به بحرانی‌تر شدن شرایط می‌انجامد بنابراین ضمن احترام به حقوق همه اقوام در بوسنی، حمایت از استقلال و تمامیت عرضی بوسنی وهرزه گوین را اعلام می‌داریم.

وی افزود: امیدواریم رهبران با درایت بوسنی نیز پاسخگوی مطالبات مشروع مردم خود باشند، چرا که آن‌ها نیز دوران سختی را پشت سر گذاشته‌اند وتکرار مسیر خشونت به صلاح بوسنی و منطقه نیست.

افخم در ادامه سخنان خود در نشست خبری پیش از ظهر امروز که در وزارت امور خارجه برگزار شد، با تشکر از حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن، حضور مردم را پشتوانه ارزشمندی برای دستگاه سیاست خارجی دانست و گفت: امسال با توجه به بحث‌های هسته‌ای و مذاکرات، این حضور حماسی و حمایت مردم موجب قدرتمندی کارگزاران دستگاه سیاست خارجی می‌شود و این حضور می‌تواند منجر به حضور عزتمندانه و رسیدن به احقاق حقوق هسته‌ای شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص جزئیات مذاکرات ایران و ۱ + ۵ گفت: مذاکرات ایران و ۱ + ۵ امروز دور جدیدش را آغاز می‌کند. مقدمات این دور با دیدار دیروز آقای ظریف و خانم اشتون آغاز شد. سلسله دیدارها و گفت‌وگوهایی این دور در پی دارد. در گام اول، به تنظیم چارچوب مذاکرات و توافقات دو طرف پرداخته می‌شود.

وی با بیان اینکه مسیر طولانی، پیچیده و دشوار است، خاطرنشان کرد: ما با هوشیاری مذاکرات را پیگری می‌کنیم و البته باید منتظر نتیجه‌ خاصی بود و امیدوارم به تدریج به نتایج مورد نظر برسیم.

افخم در خصوص اینکه آیا نسل جدید چاشنی ایمن انفجاری در این مذاکرات مطرح می‌شود، اظهار داشت: این بحث، یکی از بندها بود و مربوط به مذاکرات آژانس است و به این دور از مذاکرات ربطی ندارد. ۷ بند توافقات، در دور بعدی پیرامون آن بحثمی‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه مقامات آمریکایی گفته‌اند موضوع موشک‌های بالستیک ایران و توقف آب سنگین اراک در این دور مورد بحثقرار می‌گیرد، تصرح کرد: این دور از مذاکرات فقط صرف موضوعات هسته‌ای است و نه نظامی، چرا که موضوعات نظامی در چارچوب مذاکرات نیست.

وی با تاکید بر اینکه غرب با تبلیغات و تکرار حرف‌هایش در پی القای این است که این مورد نیز در مذاکرات مورد بررسی و بحثقرار می‌گیرد، اذعان داشت: این نظر همانطور که قبلا نیز گفتم، از نظر ما مردود است و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران این موضوع را با حساسیت دنبال می‌کند.

افخم در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران که پیش از ظهر امروز در وزارت امور خارجه انجام شد در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است که ایران برای آزادی پنج سرباز ربوده شده خویش با بعضی از کشورهای منطقه به غیر از پاکستان رایزنی داشته باشد، گفت: مذاکرات ما با پاکستان است کما اینکه کمیسیون امنیت مرزی در سفارت پاکستان جلسه دارد.

وی ادامه داد: این مذاکره و جلسات در خصوص کنترل مرزها و ممانعت از تردد و فعالیت تروریست‌هاست و ایران و پاکستان می‌توانند این کنترل را داشته باشند.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی در خصوص این سوال که سقف این دور از مذاکرات چقدر طول می‌کشد، خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است موضوع مدنظر در گفت‌وگوی آقای ظریف و خانم اشتون بحثتنظیم توافقات است.

وی ادامه داد: برای این دور از مذاکرات، پیش‌بینی اولیه ۲،۳ روز است و ممکن است به چند دور برسد که به پیش نویس اولیه برسد. باید بگذاریم که این دوره به چه قالبی می‌رسد.

افخم در خصوص اظهارات دیروز مقام معظم رهبری و اینکه با توجه به فرمایشات ایشان، وزارت خارجه چه سیاستی را در پیش می‌گیرد، گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری چون گذشته راهنما و پشتوانه دستگاه سیاست خارجی است. ایشان چارچوب و مبانی را مورد توجه و تاکید قرار دادند.

سخنگوی وزارت خارجی با تاکید بر اینکه صحبت های رهبری بیانگر این بود که تیم مذاکره‌کننده ایرانی بر مبنای مبانی تعیین شده حرکتش را ادامه می‌دهد، تصریح کرد: واقع بینی در روند مذاکرات حاکم است. رهبری راه را دیپلماسی و گفت‌وگو با حفظ اصول، ارزش‌ها و مبانی باز کرده است که در حال انجام است.

وی ادامه داد: دولت فرصت مذاکره را انتخاب کرده که از این راه به نتیجه برسد، البته اینکه به نتیجه برسیم در مسیر مذاکرات مشخص می‌شود، اما طبعا بی‌اعتمادی ملت و ما به آمریکا در دوره‌های متفاوت اعلام شده تیم مذاکره‌کننده نیز بر این اساس مسیر خود را انتخاب کرده و امیدواریم در این چارچوب برای احقاق حقوق، مذاکرات ادامه یابد.

افخم در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران که پیش از ظهر امروز در وزارت خارجه برگزار شد، در پاسخ به این سوال که یک مقام ارشد در سازمان ملل متحد ادعا کرده است که مذاکرات سری میان ایران، عربستان و آمریکا در حال برگزاری است، گفت: مذاکرات سری بین ایران و کشورهای دیگر صحت ندارد.

وی با بیان اینکه موضوع سوریه باید از طریق راهکار سیاسی ادامه یابد، خاطر نشان کرد: ما بر این مسئله تاکید داریم و این مسیر باید واقع‌بینانه و بر اساس واقعیات سوریه باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: عدم حصول بعضی از توافقات فرافکنی است. رویکرد ما برای حل مسئله سوریه، سیاسی است و همواره تلاش و عزم خود را برای حل و فصل بحران سوریه اعلام کرده ایم.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه شنیده می‌شود شاهزادگان عربستانی در تاسیسات هسته‌ای پاکستان سرمایه‌گذاری کرده‌اند و قصد انتقال بمب هسته‌ای به خاک عربستان را دارند، ارزیابی شما نسبت به این مسئله چیست؟، تصریح کرد: این مسئله یک گمانه‌زنی است ما در این باره مستنداتی نداریم و نمی‌توانیم بر اساس برخی از نقل قول‌ها موضع‌گیری داشته باشیم و من در این باره نظر خاصی ندارم.

وی در خصوص اینکه آیت‌الله هاشمی اعلام کرده‌اند که در صورت تمایل می‌توانند به عربستان سفری داشته باشند، آیا مناسبات جدیدی در روابط ایران و عربستان شکل گرفته است؟، خاطرنشان کرد: این مسئله هم گمانه‌زنی است و هیچ تغییر و تحولی خاصی صورت نگرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که آیا ایران و روسیه در ماه می سال ۲۰۱۴ رزمایش مشترک خواهند داشت، اذعان داشت: من سخنگوی وزارت خارجه و مسئول سیاست خارجه هستم و نباید در این باره تایید یا تکذیب کنم.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه وزیر کشور دیروز گفته است ما برای آزادسازی ۵ سرباز ربوده شده به پاکستان به خاک این کشور یک حمله امنیتی خواهیم داشت، آیا تعهدات بین‌المللی اجازه چنین حمله‌ای را می‌دهد؟، اظهار داشت: برای آزادسازی مرزبانان اقداماتی در جریان است ما برای آزادسازی سربازان‌مان گفته‌ایم که آماده هستیم هرگونه همکاری را داشته باشیم که هم مانع از تردد تروریست‌ها به داخل مرزها و هم کنترل مرزی شود.

وی با بیان اینکه اقدامات ما در دست بررسی است، خاطر نشان کرد: ممکن است اظهاراتی هم بشود آنچه مسلم است بازگرداندن سالم مرزبانان است و از ارزش بسیاری برخوردار است.

افخم تاکید کرد: اینکه به طور قطع چه می‌شود و چه نمی‌شود من در مقام پیش بینی نیستم. باید صحبت‌های آقای رحمانی فضلی را دقیق دید و همه نهادها در حال پیگیری این موضوع هستند.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا آقای ظریف به هند سفری خواهند داشت و این سفر به هند برای مذاکره در خصوص بدهی‌های نفتی این کشور به ایران است، گفت: آقای ظریف هفته آینده به دعوت وزیر خارجه هند به آنجا می‌روند. ما و کشور هند دارای روابط دو جانبه‌ای هستیم و روابط‌مان تاریخی است.

وی ادامه داد: حوزه‌های گسترش روابط دو جانبه بسیار فراگیر است و مباحثانرژی ترانزیت و صنعت مورد بحثقرار می‌گیرد. همچنین آقای ظریف در یک مرکز تحقیقاتی سخنرانی خواهد داشت و این سفر می‌تواند حوزه جدیدی برای همکاری‌های دو جانبه ایجاد کند و آثار خوبی به جا بگذارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص سفر هیات‌های تجاری و اقتصادی اروپایی به ایران گفت: متناسب با تغییر فضای بین‌المللی و رویکرد تعامل سازنده در دولت یازدهم طیف وسیعی از کشورها علاقه‌مند به همکاری با ایران هستند که بخشی از آنها تجاری و اقتصادی است.

افخم با تاکید بر اینکه این سفرها نماینگر استقبال عمومی از دولت یازدهم و تحولات چند ماه گذشته است، خاطر نشان کرد: بسیاری از سفرهای هیات‌های اقتصادی برای بررسی زمینه‌های همکاری است و کاری که دستگاه سیاست خارجی می‌تواند بکند این است که زمینه فضاسازی‌های لازم را برای ارتباطات بیشتر فراهم کنند.

وی ادامه داد: البته اراده‌ای هم برای جلوگیری از سفر این هیات‌های تجاری و اقتصادی وجود دارد تا غیر واقعی، قدیمی و ناکارآمد است.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص وزیر خارجه امور بلژیک اظهار داشت: معاون نخست وزیر و چند تن از وزرای بلژیک نیمه اول اسفند ماه به تهران می‌آیند و انجام این نوع سفرها به دلیل تحولات رو به افزایش است.

افخم افزود: بلژیک در اتحادیه اروپا از جایگاه خوبی برخوردار است. ما درباره روابط دو جانبه و روابط اروپایی بحث‌هایی خواهیم داشت و امیدوارم دور جدید گفت‌وگوها بتواند بر اساس روابط برابر و احترام متقابل شکل جدیدی به خود بگیرد و روابط بیش از بیش شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز