خبرگزاری کار ایران

ظریف در دیدار با رییس مجلس کنیا:

ایران همواره معتقد به مقابله ریشه‌ای با تروریسم است

کد خبر : ۱۳۶۳۱۵

ظریف با اشاره به موقعیت جغرافیایی راهبردی و نیز ظرفیت‌های فراوان اقتصادی، تجاری، بازرگانی و گردشگری ایران و کنیا در خاورمیانه و آفریقا، حجم مبادلات موجود دو کشور را متناسب با سطح خوب روابط سیاسی و ظرفیت‌های موجود ندانست.

رییس مجلس کنیا بعد از ظهر یک‌شنبه با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و درباره راه‌های توسعه و گسترش بیش از پیش روابط تهران و نایروبی، هم‌چنین برخی مسائل منطقه‌یی و بین‌المللی مورد اهتمام مشترک گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

به گزارش ایلنا، محمد جواد ظریف در این دیدار با تاکید بر جایگاه، اهمیت و اولویت قاره آفریقا در سیاست و روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: دولت جدید در چارچوب رویکرد تعامل سازنده خود با کشورهای جهان، توسعه و تعمیق بیش از پیش روابط با کشورهای آفریقایی از جمله کنیا را با قوت دنبال خواهد کرد.

او با اشاره به موقعیت جغرافیایی راهبردی و نیز ظرفیت‌های فراوان اقتصادی، تجاری، بازرگانی و گردشگری ایران و کنیا در خاورمیانه و آفریقا، حجم مبادلات موجود دو کشور را متناسب با سطح خوب روابط سیاسی و ظرفیت‌های موجود ندانست.

ظریف با اشاره به نقش مهم پارلمان‌های دو کشور برای حمایت از روند ارتقاء و تعمیق روابط افزود: امیدواریم با فعال شدن دیپلماسی پارلمانی و نخستین سفر هیات پارلمانی از قاره آفریقا به تهران از کشور کنیا شاهد حمایت‌های پارلمان‌های دو کشور از روند توسعه روابط در همه ابعاد و در حوزه‌های گوناگون از طریق تبادل هیات‌های پارلمانی، تشکیل و برگزاری منظم نشست‌های گروه‌های دوستی پارلمانی و کمیسیون‌های مشترک اقتصادی در این راستا باشیم.

وی هم‌چنین با اشاره به زمینه‌های متعدد مشورت، رایزنی و همکاری دو کشور در عرصه‌های منطقه‌یی و بین‌المللی در راستای مصالح و منافع مشترک، به گسترش خشونت و افراط‌گرایی و پدیده شوم تروریسم در مناطق مختلف جهان از جمله در خاورمیانه و بخش‌هایی از آفریقا اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره معتقد به مقابله ریشه‌یی و به دور از معیارهای دوگانه با پدیده شوم تروریسم بوده است و از این رو شاهد حمایت قاطع کشورهای جهان از تصویب قطعنامه جهان علیه خشونت و افراط گرایی با ابتکار دکتر روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران در سال جاری بودیم و این امر نشانگر ضرورت همکاری و تعامل تنگاتنگ همه کشورها در مقابله با تروریسم و افراط‌گرایی است.

ایکو ایتورو، رییس مجلس سنای کنیا نیز که در راس هیاتی پارلمانی به تهران سفر کرده است، از نخستین سفر هیات پارلمانی کنیا به تهران و دیدارهایش در ایران ابراز خرسندی و رضایت کرد و افزود: با توجه به استقرار دولت‌های جدید در ایران و کنیا، زمینه و ظرفیت جدیدی برای پیگیری توسعه روابط بین تهران و نایروبی ایجاد شده است و به‌کارگیری دیپلماسی پارلمانی و بهره‌گیری از حمایت پارلمان‌های دو کشور می‌تواند موجب تسریع و تسهیل روند توسعه بیش از پیش روابط دو کشور شود.

او بر علاقمندی کشورش برای توسعه روابط با ایران در عرصه‌های اقتصادی، تجاری، کشاورزی و گردشگری و استفاده و تبادل تجربیات دو کشور در این زمینه‌ها تاکید کرد.

رییس مجلس کنیا هم‌چنین با اشاره به مسائل و بحران‌های منطقه‌یی فراروی این کشور در آفریقا منبعثاز بی‌ثباتی سیاسی و نبود امنیت در مناطق پیرامون این کشور از جمله سومالی و رواج خشونت و افراط‌گرایی و گروه‌های تروریستی و هم‌چنین تدابیر و تلاش‌های کشورش برای بازگشت استقرار و ثبات در این مناطق، به نقش و تجارب ارزشمند ایران در تقویت همکاری‌های منطقه‌یی در تثبیت ثبات و امنیت در منطقه تاکید کرد و ضرورت همکاری بین کشورهای مختلف و تاثیرگذار جهان از جمله ایران برای مقابله با تروریسم و افراط‌گرایی را خواستار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز