خبرگزاری کار ایران

افخم در نشست خبری / ۳ /

تمامیت ارضی ایران قابل مذاکره نیست

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۸۷۱

ما همواره نسبت به حفظ وحدت ملی در لبنان و عدم خدشه به تمامیت ارضی این کشور توجه و عنایت ویژه‌ای داریم و تشکیل دولت قوی دربرگیرنده گروه‌ها و طوایف که حقوق ملت لبنان را حفظ کنند مورد توجه ما است و امیدواریم دولتی قوی و موثر در لبنان شکل بگیرد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد مذاکرات در خصوص جزایر سه‌گانه ایران در خلیج فارس اذعان داشت: این مطالب کاملا خبرسازی است و تایید نمی‌شود، زیرا بحثحاکمیت و تمامیت ارضی ایران قابل مذاکره نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرضیه افخم در ادامه نشست خبری پیش از ظهر امروز، در خصوص شایعات مطرح شده در مورد مذاکرات در خصوص جزایر سه‌گانه ایران در خلیج فارس اذعان داشت: این مطالب کاملا خبرسازی است و تایید نمی‌شود زیرا بحثحاکمیت و تمامیت ارضی ایران قابل مذاکره نیست.

وی با بیان اینکه متن اظهارات کاظم جلالی در خصوص دیدار هیئت پارلمانی اروپا با نسرین ستوده و جعفر پناهی را ندیده است، گفت: وزارت خارجه تنظیم‌کننده برنامه‌های رسمی است و برنامه‌های رسمی را با همکاری مجلس تنظیم کردیم و در دیدارغیررسمی سفر اقدامی صورت نگرفته و این بخش در حیطه وظایف ما نبوده است و مجلس نیز این موضوع را اعلام کرد.

وی در خصوص پیگیری‌های آمریکا در خصوص لوینسون گفت: در تماس تلفنی اوباما و روحانی نیز چنین بحثی مطرح شد و وزارت خارجه بار‌ها اعلام کرده است که چنین فردی در ایران حضور ندارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی مبنی بر پیگیری نوراحمد نیکبخت وابسته اداری سفارت ایران در صنعا گفت: وزارت خارجه طور جدی پیگیر این مسئله است و کمیته پیگیری در این خصوص تشکیل شده است که در آستانهٔ دومین سفر خود به یمن قرار دارد و در همین زمینه نیز روز گذشته آقای ظریف با وزیر خارجه یمن روز گذشته تماس داشته‌اند و کاردار یمن نیز به وزارت خارجه احضار شده است و وزارت امور خارجه برای بازگرداندن این دیپلمات همهٔ تلاش خود را انجام می‌دهد.

وی در خصوص اتفاقات اخیر در مالزی و کشته شدن تعدادی تبعه شیعه این کشور ابراز داشت: ما نسبت به وضعیت همهٔ مسلمانان در همهٔ نقاط جهان و بویژهٔ شیعیان حساس هستیم و ولی ناز دخالت در امور داخلی کشور‌ها پرهیز می‌کنیم و توصیه می‌کنیم نسبت به رعایت حقوق شهروندان ملزم باشند

افخم شایعات مطرح شده در مورد مذاکرات در خصوص جزایر سه گانه ایران در خلیج فارس، اذعان داشت: این مطالب کاملا خبرسازی است و تایید نمی‌شود، زیرا بحثحاکمیت و تمامیت ارضی ایران قابل مذاکره نیست.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ما همواره گفته‌ایم که تحریم‌هایی از این جنس و اضافه کردن شرکت‌ها و افراد به لیست‌های گذشته خلاف روح تفاهم ژنو است و آن را غیرسازنده و غیرمفید می‌دانیم و نباید اقدامی صورت گیرد که از مسیر تفاهم خارج شود.

وی با اشاره به توافقنامه امنیتی کابل و واشنگتن اظهار کرد: این توافقنامه در راستای مصالح درازمدت افغانستان نیست و و آثار سوئی بر منطقه خواهد داشت و امیدواریم مسئولان افغانستان نسبت به ملاحظات و نگرانی‌های منطقه‌ای توجه ویژه‌ای داشته باشند و در مسیر امضا و اجرای این توافقنامه، نگرانی‌های منطقه و کشورهای همسایه را در نظر بگیرند.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره سفر جان‌کری ابراز کرد: مواضع جمهوری اسلامی ایران کاملا روشن است ما از خواست ملت فلسطین برای احقاق حقوقشان حمایت کردیم و بر هوشیاری گروه‌های فلسطینی در مذاکرات در راستای حفظ حقوقشان تاکید کرده‌ایم و امیدواریم با هوشیاری فلسطینی‌ها و همکاری کشورهای مسلمان و منطقه هیچ حقی از ملت فلسطین ضایع نشود.

سخنگوی وزارت خارجه درخصوص دیدار امیرعبداللهیان معاون وزیر خارجه با وزیر خارجه لبنان در حاشیه چهلمین نشست وزرای خارجه سازمان همکاری‌های اسلامی در گینه گفت: ما همواره نسبت به حفظ وحدت ملی در لبنان و عدم خدشه به تمامیت ارضی این کشور توجه و عنایت ویژه‌ای داریم و تشکیل دولت قوی دربرگیرنده گروه‌ها و طوایف که حقوق ملت لبنان را حفظ کنند مورد توجه ما است و امیدواریم دولتی قوی و موثر در لبنان شکل بگیرد.

وی درخصوص انفجار صورت گرفته در نزدیکی مقر حزب‌الله با بیان اینکه این انفجار خسارتی به همراه نداشته بار دیگر تروریسم را محکوم کرد و افزود: امیدواریم اقداماتی که تلاش دارد وضعیت لبنان را به بی‌ثباتی بکشاند و اهداف توسعه‌گران و تجاوزگران به ویژه رژیم صهیونیستی را پیاده کند به ناکامی کشیده شود. امیدواریم با هوشیاری مردم لبنان این توطئه‌ها خنثی و صحنه لبنان را آرام‌تر ببینیم.

یکی از خبرنگاران در پایان از اقدامات دولت یازدهم در بحثحقوق بشر سوال کرد که افخم موضوع حقوق بشر را یکی از دغدغه‌های جمهوری اسلامی برشمرد و گفت: مواضع ما نسبت به مقوله حقوق بشر کاملا روشن است. ما در گفت‌وگو‌ها با مسئولان مختلف اروپایی از گذشته و در دوره جدید بر پرهیز از سیاسی کردن بحثحقوق بشر تاکید کردیم و اعمال معیار دوگانه را همواره رد کرده‌ایم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما در عین اینکه رویکرد جدیدی را برای گفت‌وگو تشویق می‌کنیم، افزود: در بحثحقوق بشر خواهان رویکرد جدید و متفاوتی از گذشته توسط غرب هستیم وچنانچه رویکرد سازنده و به دور از سیاسی‌گری شکل بگیرد امکان همکاری در حوزه‌های مختلف از جمله حقوق بشر وجود دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز