خبرگزاری کار ایران

سنایی:

روابط ایران و روسیه تحرک بیشتری پیدا می‌کند

کد خبر : ۱۲۶۹۹۹

تلخ‌ترین و شیرین‌ترین خاطرات من از زمان نمایندگی به پروژه‌هایی که برای نهاوند پیگیری کرده‌ام مربوط می‌شود. فکر می‌کنم یکی از شیرین ترین لحظات مربوط به اجرایی کردن سد گرین با حضور معاون اول رییس جمهور بود.

سفیر جدید ایران در مسکو در پاسخ به این که پس از نشست ژنو، روابط ایران و غرب(به ویژه آمریکا) بهتر شد. آیا این مذاکرات تاثیری بر روابط ایران و روسیه خواهد گذاشت؟ گفت: من فکر می‌کنم شرایط موجود و روی کار آمدن دولت یازدهم تاثیر منفی بر روابط ایران و روابط ایران و روسیه ندارد، بلکه برعکس روابط با روسیه در جریان است و در روابط بین دو کشور تحرک بیشتری ایجاد خواهد شد.

به گزارش ایلنا به نقل از موسسه مطالعات ایران و اوراسیا(ایراس)، مهدی سنایی در پاسخ به این سوال که بهترین خاطره شما از زمان نمایندگی در مجلس چه بود؟ گفت: مجلس و نمایندگی مسئولیت بسیار سنگینی است و غیر از اهمیت و تنوع وظایفی که به عهده نماینده می‌باشد تنوع مراجعات نیز بسیار بالا است. تلخ‌ترین و شیرین‌ترین خاطرات من از زمان نمایندگی به پروژه‌هایی که برای نهاوند پیگیری کرده‌ام مربوط می‌شود. فکر می‌کنم یکی از شیرین ترین لحظات مربوط به اجرایی کردن سد گرین با حضور معاون اول رییس جمهور بود.

وی افزود: در عرصه خود مجلس نیز افتتاحیه مجلس هشتم بسیار شیرین بود، چرا که شخصیت‌ها و نیروهای مختلف سیاسی کشور در این برنامه حضور داشتند و به این گردهمایی حلاوت خاصی بخشیده بود. در واقع نمادی از وحدت ملی بود.

نماینده پیشین مجلس در پاسخ به این که واکنش نمایندگان پس از استعفای شما به چه صورت بود؟ آیا توصیه‌هایی هم داشتند؟ گفت: نمایندگان مجلس برخوردهای متفاوتی داشتند. آقای دکتر لاریجانی، آقای بروجردی، آقای باهنر، آقای دکتر توکلی، آقای دکتر حداد عادل و بسیاری از شخصیت‌های دیگر مجلس از این انتخاب خوشحال بودند و خیلی به بنده توصیه کردند که پذیرش این مسوولیت مفید و به نفع کشور می‌باشد.

از سویی برخی از نمایندگان نیز با توجه به لطفی که به من داشتند، معتقد بودند در مجلس تاثیرگذاری بیشتری دارم و بهتر است صحن مجلس را ترک نکنم، این همان نکته‌ای بودکه در صحبت‌های شش نماینده مخالف در روز استعفا نمود داشت. بعضا دغدغه‌های حوزه انتخابیه را نیز داشتند و این که ممکن است گلایه‌هایی در مردم ایجاد شود و شما هیچ‌گاه نتوانید برای دوره‌های بعدی شرکت‌ کنید. اما معمولا بعد از بررسی نظرشان تغییر می‌کرد.

وی افزود: از سوی دیگر برخی تاکید داشتند با توجه به این که در کشور کمبود بودجه وجود دارد، نمی‌توان کار جدیدی در شهرستان‌ها آغاز نمود؛ لذا ممکن است با استفاده از فرصت پیش آمده از روابطی نیز استفاده و بتوانید به نهاوند خدمت کنید.

سفیر جدید ایران در مسکو در پاسخ به این که فکر می‌کنم شما اولین سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو هستید که به زبان روسی تسلط کامل دارید، اما چه شد که قرعه سفارت ایران در روسیه به نام دکتر سنایی افتاد؟ گفت: البته من اولین سفیر نیستم. اگر چه در دو یا سه دهه گذشته اولین سفیری هستیم که به زبان روسی مسلط هستم اما پیش از من دو سفیر نام دار بوده‌اند که به زبان روسی تسلط کامل داشته‌اند، مرحوم انصاری و مرحوم میرفندرسکی، که بسیار سفرای تاثیرگذاری بودند.

وی افزود: اما دلیل انتخاب من طبیعتا با توجه به سوابق، تخصص و آشنایی‌ام می‌باشد؛ از گذشته نیز در معرض این پیشنهاد بوده‌ام. دولت قبل نیز این پیشنهاد را مطرح کرده بود، آن چنان که در استعفانامه‌ام نیز مطرح کردم، اما با شکل‌گیری دولت یازدهم پیشنهادهای مختلفی مطرح شد که در مورد آنها گزینه‌های دیگری نیز وجود داشت و من از آنجا که در مجلس شورای اسلامی بودم و علاوه بر وظیفه ملی دغدغه نسبت به مردم نهاوند نیز داشتم نپذیرفتم. اما در مورد مساله شکل تکلیف پیدا کرد.

سنایی ادامه داد: نظر تیم سیاست خارجی کشور بر روی این موضوع بود. از سویی به منظور تحکیم روابط با روسیه و از سوی دیگر به جهت مدیریت در شرایط کنونی که با غرب درصدد رفع چالش‌ها هستیم. لذا به این شکل تصمیم گرفته شد. من حتی تاخیری هم انجام دادم اما نهایتا تقدیر این بود.

وی که در اولین روز کاری ‌اش به عنوان سفیر ایران در مسکو با موسسه ایراس گفت‌وگو می کرد در پاسخ به این که امروز، روز اول کاری شما در سفارت بود. استقبال ایرانیان مقیم مسکو به چه صورت بود و شما چه برنامه‌هایی برای هم وطنان مقیم روسیه دارید؟ گفت: طبیعتا حضور ما با لطف و استقبال هموطنان عزیزمان در فرودگاه و سفارت مواجه شد. جلسه‌ای نیز در حضور آنها داشتیم و جلساتی نیز از این پس خواهیم داشت. رسانه‌های روسی هم حضور سفیر جدید ایران را منعکس کردند. امیدوار هستم با برنامه‌های مختلفی که در نظر داریم پایه‌های روابط تحکیم شود و گستره آن توسعه یابد. همچنین از ظرفیت ایرانیان مقیم روسیه نیز بیشتر بهره‌برداری گردد.

سنایی در پاسخ به این که پس از نشست ژنو، روابط ایران و غرب(به ویژه آمریکا) بهتر شد. آیا این مذاکرات تاثیری بر روابط ایران و روسیه خواهد گذاشت؟ گفت: من فکر می‌کنم شرایط موجود و روی کار آمدن دولت یازدهم تاثیر منفی بر روابط ایران و روابط ایران و روسیه ندارد، بلکه برعکس روابط با روسیه در جریان است و در روابط بین دو کشور تحرک بیشتری ایجاد خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز