خبرگزاری کار ایران

رایزنی وزرای امور خارجه پاکستان، آذربایجان، قرقیزستان و افغانستان با ظریف

کد خبر : ۱۲۴۱۴۷

وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با افغانستان در حوزه های گوناگون، انجام پروژه های مشترک همکاری را زمینه ساز مقابله با افراط گرایی، جنگ، ترور، قاچاق مواد مخدر و نیز کمک به حل مسائل مرزی توصیف کرد.

وزرای امورخارجه پاکستان، جمهوری آذربایجان، قرقیزستان و افغانستان سه شنبه شب به طور جداگانه در حاشیه بیست و یکمین اجلاس وزرای سازمان همکاریهای اقتصادی(اکو) با دکتر محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان دیدار و گفتگو کردند.

سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی نخست وزیر و سرپرست وزارت امورخارجه پاکستان در دیدار با دکتر ظریف با ابراز تاسف از حادثه پیش آمده در سراوان اعلام نمود: پاکستان آمادگی دارد برای برقراری امنیت بیشتر در مرزهای دو کشور تبادل هیئت های امنیتی داشته باشد.

وی اظهار داشت که برای گسترش همکاریهای اقتصادی ضروری است هر چه سریعتر کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور تشکیل شود.

سرتاج عزیز همچنین آمادگی کشورش را برای اعزام هیئت نفتی به سرپرستی وزیر نفت پاکستان جهت مذاکرات نفت و گاز به ویژه خط لوله صلح اعلام کرد.

ظریف نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت مسائل امنیتی بین دو کشور و لزوم کنترل افراط گرایی در منطقه خواستار استمرار مذاکرات مرزی و تدابیر امنیتی بین دو کشور گردید.

ظریف در دیدار المار یار محمد اف وزیر امورخارجه جمهوری آذربایجان با اشاره به برگزاری انتخابات اخیر در آن کشور اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان باید بهترین روابط را داشته باشند و لازم است دو طرف با اهتمام مشترک، هموار کردن زمینه ها و رفع موانع روابط روابط را بیش از پیش به جلو ببرند

وی با اشاره ه اینکه فضا و امکانات همکاری میان دو کشور همسایه بسیار زیاد است، همکاریهای حقوقی و مرزی، حمل و نقل، انرژی و آب را از جمله این زمینه ها بر شمرد.

ظریف همچنین همکاری دو کشور در حوزه میراثمشترک فرهنگی و ادبی و دیگر مشترکات فرهنگی را مهم و در جهت تقویت بلقه های دو ملت دانست.

وزیر امورخارجه آذربایجان نیز در این دیدار روابط دو کشور را عالی توصیف کرد و علاقمندی باکو برای تعمیق بیشتر این مناسبات را مورد تاکید قرار داد.

وی با اشاره به همکاریهای دو کشور در حوزه های حمل و نقل، انرژی، آب و مبادلات فرهنگی، آمادگی کشورش را برای برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور تا پایان سال جاری اعلام داشت.

وزیر امورخارجه جمهوری آذربایجان همچنین ضمن بیان تبریک به مناسبت توافق جمهوری اسلامی ایران و ۱ + ۵، این امر را اولین گام مهم در جهت حل و فصل نهایی مسئله هسته ای ایران دانست.

ظریف در دیدار جداگانه با همتای قرقیزی خود ضمن اشاره به سیاستهای مستقل جمهوری قرقیزستان، سفر اخیر دکتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به بیشکک به منظور شرکت در اجلاس شانگهای را سر فصل جدیدی از روابط تهران با بیشکک و منطقه توصیف کرد.

وی آمادگی کشورمان را برای همکاری با قرقیزستان در حوزه های مختلف اقتصادی از جمله کشاورزی، شیلات، فن آوری، ساخت سد و تولید برق آبی را اعلام کرد.

ظریف تصریح کرد علاوه بر روابط دو جانبه، زمینه های همکاری چند جانبه و منطقه ای میان دو کشور نیز فراوان است.

وزیر امورخارجه قرقیزستان نیز در این دیدار با اشاره به مذاکرات ژنو اظهار داشت: با توافق ایران و کشورهای ۱ + ۵ کار بزرگی انجام شد و مایلم این دستاورد بزرگ را از طرف رئیس جمهور و دولت قرقیزستان به دولت و ملت ایران تبریک بگویم.

وی با اشاره به اهمیت اولین سفر خارجی دکتر روحانی به قرقیزستان و ملاقات روسای جمهور دو کشور در حاشیه اجلاس شانگهای تسریح کرد: روابط سیاسی دو کشور در عالیترین سطح است و ما علاقمند به تعمیق و گسترش روابط تجاری و اقتصادی فی مابین هستیم.

وزیر امورخارجه قرقیزستان در عین حال تسریح کرد حجم مبادلات دو کشور پاسخگوی سطح بالای روابط دو کشور نیست و بیشکک علاقمند است امکانات افزایش حجم مبادلات دو طرف فراهم شود.

وی همچنین تاکید کرد که بیشکک برای همکاری با ایران در حوزه های حمل و نقل به ویژه همکاریهای ریلی و هوایی به صورت دوجانبه و چند جانبه اهمیت زیادی قائل است.

در این دیدار موضوع برقراری خط هوایی مستقیم میان پایتخت های دو کشور مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

بررسی تحولات منطقه ای به ویژه اوضاع افغانستان، تاثیر این تحولات بر سایر کشورهای منطقه حضور نیروهای خارجی و مخاطرات تروریزم و افراط گرایی از محورهای مذاکرات دو وزیر بود و طرفین موضوع همکاری منطقه ای در این خصوص را مورد توجه قرار دادند.

ظریف همچنین در دیدار جداگانه ای با وزیر امورخارجه افغانستان ضمن ابراز امیدواری به حل مشکلات افغانستان در پرتو تحولات سال ۲۰۰۱۴ در افغانستان، خروج نیروهای خارجی را زمینه ساز برقراری آرامش و امنیت بیشتر، از بین رفتن زمینه های افراط گرایی و پیشرفت و رفاه مردم افغانستان دانست.

وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با افغانستان در حوزه های گوناگون، انجام پروژه های مشترک همکاری را زمینه ساز مقابله با افراط گرایی، جنگ، ترور، قاچاق مواد مخدر و نیز کمک به حل مسائل مرزی توصیف کرد.

وزیر امورخارجه افغانستان نیز در این دیدار با تاکید بر علاقمندی کابل برای توسعه همکاری با ایران تسریح کرد: ما پیشرفت و موفقیت ایران را پیشرفت و موفقیت خود می دانیم.

وی با تشریح آخرین تحولات جاری در افغانستان، سال ۲۰۱۴ و خروج نیروهای خارجی از این کشور را سال در اختیار گرفتن کامل امور امنیتی کشورش خواند که باعثرفع حضور نیروهای خارجی و زمینه های افراط گرایی و مرتفع شدن نگرانی های کشورهای همسایه خواهد شد.

همکاریهای چند جانبه و منطقه ای از جمله در حوزه حمل و نقل و ترانزیت کالا، ایجاد تسهیلات کنسولی و ساماندهی و قانونمند شدن امورمهاجرین افغانی و گسترش همکاریهای فرهنگی از دیگر محورهای مذاکرات وزرای امورخارجه جمهوری اسلامی ایران و افغانستان در این دیدار بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز