خبرگزاری کار ایران

ظریف در گفتگوی ویژه خبری:

مذاکره برای مذاکره اعتماد سوز است

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۶۸۳

من دور میز مذاکره احساس می کردم که اکثریت وزرا این آمادگی را دارند که سریعتر به نتیجه برسند. این مسئله را تنها در گفتگوها می توان امتحان کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: من دور میز مذاکره احساس می‌کردم که اکثریت وزرا این آمادگی را دارند که سریع‌تر به نتیجه برسند. این مسئله را تنها در گفتگو‌ها می‌توان امتحان کرد. ما فکر می‌کنیم مذاکره برای مذاکره اعتماد سوز است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در برنامه گفتگوی ویژه خبری در پاسخ به این سوال که مذاکرات ایران و ۱ + ۵ در ژنو از چه سطحی برخوردار است، گفت: ما گفته‌ایم که طرح آن‌ها به تاریخ پیوسته است و باید با دیدگاه جدید وارد بحثشوند البته ما دیدگاه خود را در نیویورک مطرح کردیم و از نظر ما سطح مذاکرات، وزرای امور خارجه هستند اما مذاکره درباره سطح مذاکره ادامه دارد.

وی با تاکید بر اینکه البته بنده و خانم اشتون قطعا در مذاکرات هستیم، تصریح کرد: به‌‌ همان ترتیبی که طرف مقابل در مذاکرات شرکت کند، ما نیزحضور پیدا خواهیم کرد چراکه هدف ما مذاکره برای رسیدن به فهم مشترک است.

ظریف با بیان اینکه قطعا شعار دادن و مذاکره نکردن آسان است، گفت: من می‌دانم که بار سنگینی بر دوش بنده است و به سختی آن کاملا واقف هستم و اینکه نمی‌توان به کشورهایی که تا کنون برخورد مناسبی با جمهوری اسلامی ایران نداشته‌اند اعتماد کرد. اما ما آمادگی داریم زمینه را برای آن‌ها فراهم کنیم به نظر می‌رسد اکنون زمان آزمون است. آن‌ها می‌توانند اعتماد را برای مردم ایران و نوع دیگری از رابطه را فراهم کنند. باید دید که می‌توانند این آزمون را پشت سر بگذارند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه ما آماده مذاکره برای مذاکره نیستیم، اعلام کرد: مذاکرات ما باید نتیجه داشته باشد و ما گفتیم که احساس می‌کنیم می‌توانیم ظرف یک سال به اجرای مرحله نهایی برسیم. آقای کری نیز در مصاحبه خود به زمان ۳ تا ۶ ماه اشاره کرده است و خانم اشتون پس از اینکه من این زمان را اعلام کردم در مصاحبه خود گفت که ظریف پر انرژی است.

وی افزود: من دور میز مذاکره احساس می‌کردم که اکثریت وزرا این آمادگی را دارند که سریع‌تر به نتیجه برسند. این مسئله را تنها در گفتگو‌ها می‌توان امتحان کرد. ما فکر می‌کنیم مذاکره برای مذاکره اعتماد سوز است و اگر می‌خواهیم اعتماد ایجاد کنیم باید به راه حل برسیم و فکر می‌کنم خانم اشتون نیز این مسئله را قبول دارند.

ظریف درباره مذاکره دوجانبه با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز یادآور شد: این اولین ملاقات دو جانبه ایران و آمریکا در کنار ۳ + ۳ یا ۱ + ۵ نبود و آقای جلیلی نیز زمانی که آقای برنز معاون سیاسی وزارت امور خارجه آمریکا بود، دیدارهایی داشتند. این اتفاق جدیدی نبود و در این جلسات نیز دیدارهای دو جانبه خیلی مرسوم است.

وی با بیان اینکه من با همه روسای هیأت‌های دیگر ملاقات‌های دوجانبه داشتم، ادامه داد: تنها کسی که مانده بود هیأت آمریکایی بود که ایشان درخواست گفتگوی مختصری داشت. اتاقی که مذاکرات ۱ + ۵ در آن برگزار شد اتاق مذاکرات غیر رسمی شورای امنیت بود و در آن راهرو دو صندلی وجود داشت که من و آقای کری روی آن صندلی‌ها گفتگوی مختصری داشتیم.

ظریف با اشاره به اینکه اولین صحبت‌ها با وزیر خارجه آمریکا درباره عدم اعتماد بود، تصریح کرد: آقای کری نیز این مساله را پذیرفت البته مقداری اختلاف نظر درباره زمان وجود داشت. باقی مباحثتکرار مواضع مذاکرات بود و گفتگو نیز آنقدر طول نکشید که وارد مذاکره شویم. در حقیقت اعلامی از طرف ایشان بود که دولت آمریکا متعهد است کار را پیش ببرد. می‌خواست اطمینان دهد که ما جدی هستیم و می‌خواهیم در دوره کوتاهی به نتیجه برسیم.

وزیر امورخارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره مهم‌ترین دستاوردهای دیپلماسی رسمی، رسانه‎ای عمومی جمهوری اسلامی ایران در نیویورک گفت: احساس می‌‎کنم این دو سه هفته تغییر مهمی در فضای عمومی دنیا و آمریکا رخ داد و آن توجه به این موضوع بود که وهمی که از خطر ایران ایجاد شده بود از بین رفت. به گونه‌ای که بر خلاف ۲ ماه قبل ۷۵ درصد مردم آمریکا طبق نظرسنجی‎هایی که از سوی خود مقامات این کشور انجام شده است، راه حل برخورد با ایران را تنها مذاکره دانستند.

ظریف افزود: فضاسازی و تصاویر غیر واقعی که از سوی رژیم صهیونیستی علیه کشورمان ایجاد شده بود با سفر رئیس جمهور ایران به آمریکا و سخنرانی وی در مجمع عمومی سازمان ملل، از بین رفته و تصاویر جدیدی از کشورمان ارائه شد. به گونه‌ای که در سومین ملاقاتی که با دبیرکل سازمان ملل داشتم، وی حضور بنده و رئیس جمهور کشورمان را باعثایجاد تصویر جدیدی از ایران در جهان قلمداد کرد.

وی با تاکید بر اینکه در زمان سخنرانی رئیس جمهور کشورمان شاهد بودم که علی رغم گذشته که هیأت‌ها جلسه را ترک می‌کردند، برای سخنرانی رئیس جمهور وارد سالن می‌شدند. علاوه براین درخواست ملاقات‎‌ها از من و رئیس جمهور در سفر به نیویورک بسیار زیاد بود و بر خلاف گذشته که اغلب می‌خواستند در جلسات ایران را نصیحت کنند این بار بیشتر دوست داشتند شنونده باشند.

وزیر امور خارجه کشورمان دستاوردهای سفر نیویورک را نتیجه تحقق حماسه سیاسی مورد نظر مقام معظم رهبری و مردم دانست ئ تصریح کرد: باید صراحتا بگویم که تصویرسازی که رژیم غاصب صهیونیستی از ایران در جهان ایجاد کرده بود در این سفراز هم فروپاشیده شد.

وی با تاکید بر اینکه ما در این سفر از فلسطینی‌ها بیشترین حمایت را کردیم، گفت: اجازه ندادیم نمایندگان اسرائیل با مظلوم نمایی خود تعدادی از هیئت‌ها را با خود همراه کنند و به بیرون بکشند این روشی بود که ما در این اجلاس بکار بردیم. رئیس جمهور با توجه ویژه‌ای که به مسائل خارجی دارند این روش را انتخاب کرده و بنده هم در خدمت وی این مهم را طراحی کردم و به لطف خدا اجلاس خوبی برای ایران و اجلاس بدی برای نتانیاهو بود و این در حالی بود که وی صبر کرد تا روز آخر بیاید تا شاید وضعیتش را مقداری جبران کند.

ظریف با بیان اینکه نتانیاهو در سخنرانی خود تلاش کرد به جای پاسخگویی در برابر مردم فلسطین بیشتر موضوع را به طرف ایران منحرف کند، گفت: این در حالی است که خود این رژیم بزرگ‌ترین تهدید علیه منطقه است و با این وجود قصد داشت علیه ایران فضاسازی کند و امسال نتوانست در این زمینه توفیق پیدا کند.

وی پیام ایران در سفر به نیویورک را نشان دادن خودباوری مردم کشور ارزیابی کرد و گفت: ما به دلیل اینکه از حمایت مردم برخورداریم دارای مبانی قدرت هستیم چرا که مبانی قدرت در توپ و تانک نیست.

ظریف با بیان اینکه ما منافع خود را در سلاح هسته‌ای نمی‌بینیم، گفت: به آن‌ها گفتیم که تنها از راه احترام به حقوق کشور ما، می‌توانید مطمئن شوید ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم. ما اعتقاد نداریم که سلاح هسته‌ای برای کسی امنیت می‌آورد چرا که خود قربانی سلاح هسته‌ای هستیم. امنیت جمهوری اسلامی ایران از حضور گسترده و شگفت انگیز مردم در انتخابات ناشی می‌‎شود و نیازی نداریم که به کسی امتیاز بدهیم. ما فقط باید بتوانیم بهانه‌ها را از دست بدخواهانمان بگیریم.

وزیر امور خارجه در خصوص اظهاراتی که با مقامات ۵ + ۱ صورت گرفت، تصریح کرد: البته این مرسوم نیست که صحبت‌هایی که در جلسه دیپلماتیک زده می‌شود، بیان شود و بنده نیز حرف‌های خودم را بیان کردم و فکر می‌کنم اعتمادسازی هم از همین نقطه ایجاد می‌شود. ما نسبت به آن‌ها طبق فرمایش مقام معظم رهبری اعتمادی نداریم اما مجموعه بحث‌هایی که این افراد مطرح کردند، مخصوصا جان کری، وزیر خارجه چین و دیگران حرفهای مثبتی بود و حق ایران را برای فناوری هسته‌ای به رسمیت شناختند.

ظریف فشار لابی صهیونیستی و ایجاد برخی تغییرات در نظرات هیأت‌ها را قابل درک است وقابل تاسف توصیف کرد و گفت: به طور کلی فضا در آن جلسه بسیار مساعد بود، اما ذکر این نکته ضروری است که نباید اقداماتی صورت بگیرد که اعتماد مردم ایران را خدشه دار کند ما آمده‌ایم با چشم باز همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند با دقت و با اصرار بر حقوق مردم ایران وارد مذاکره شویم و راه حلی که حقوق مردم ایران را به رسمیت نشناسد راه حل نیست..

وی افزود: ما در جلسات تاکید کردیم که شما نباید دنبال آن باشید که ایران برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند بلکه باید به دنبال آن باشید که برنامه هسته‎ای که ایران همواره اعلام می‌‏کند صلح آمیز است با نظارت آژانس بین المللی انرژی با شفافیت به پیش برود.

ظریف بیان کرد: تصور من از جهان این است که شرایط بین المللی طوری شده که تصور بازی برد _ باخت و منزوی کردن بازیگران جدی صحنه بین المللی به نتیجه باخت _ باخت منجر می‌شود. اگر کسی می‌توانست به قیمت ناامنی دیگران امنیت ایجاد کند، آن کشور آمریکا بود اما یک هفته پس از اتفاق ۱۱ سپتامبر به نیویورک رفتم و ناامنی را در چهره مردم مشاهده کردم.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه اگر فشارهای غرب بر ایران موثر بود، تعداد سانتریفیوژهای ایران به ۱۸ هزار عدد نمی‌رسید، گفت: تحریم‌ها در معیشت مردم تاثیر گذاشته و فشار غیرعادلانه باید توسط دولت برداشته شود، اما غرب هم به هدف خود نرسیده که این بازی باید متوقف و بازی دیگری تعریف شود. غنی سازی و استفاده صلح آمیز بازی برد _ برد است و غرب باید توهم اینکه می‌تواند علیه ایران تحمیلی عمل کند را کنار بگذارد، چراکه تحریم کردن مردم ایران به ضرر خودشان است.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه همکاری ما با آژانس باید مثل کمک باشد، گفت: آن‌ها ۸ سال تحریم و فشار را امتحان کرده‌اند و آژانس بین الملی انرژی اتمی باید در جهت اعتمادسازی فعالیت کند و نه برای فشار آوردن. خوشحالیم که جلسه آخر آژانس با ایران در وین جلسه مقبولی بوده است و دبیرخانه آژانس ابراز خشنودی کرده و امیدواریم آژانس با نگاه معطوف به راه حل وارد مذاکره شود، چرا که برنامه ایران کاملا قابل پیشبرد است.

ظریف در پایان در خصوص جلب اعتماد مردم ایران توسط غرب گفت: اعتمادسازی چیزی است که که در ۶۰ سال گذشته و به ویژه در ۸ سال اخیر تخریب شده و سریعا بازسازی نمی‌شود اما شروع خوبی است. برخورد جدی با مسئله هسته‌ای باید در چارچوب تغییر دیدگاه باشد.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز