خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره منابع طبیعی سرخه خبر داد:

آغاز برداشت باریجه در شهرستان سرخه

asdasd
کد خبر : ۹۶۷۶۶۱

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرخه از آغاز بهره‌برداری و عملیات برداشت صمغ از گیاه مرتعی باریجه در مراتع این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایلنا سمنان، محمد راستین اظهار کرد: گیاه باریجه یکی از گیاهان مهم دارویی و صنعتی است که صمغ حاصل از آن جزو فرآورده‌های فرعی مرتعی محسوب می‌شود که جنبه صادراتی نیز دارد.

وی تصریح کرد: بهره‌برداری از شیره باریجه در قالب طرح ۹ در ۹۹ سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور در سطح ۲۶۰ هکتار از مراتع باریجه‌خیز شهرستان سرخه آغاز شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرخه با بیان اینکه با بهره‌برداری از این سطح، بیش از ۲۵۰ کیلوگرم شیره باریجه استحصال می‌شود، افزود: گیاهان دارویی-صنعتی جزو منابع ارزشمند محسوب می‌شوند.

راستین خاطرنشان کرد: از آنجایی‌که اکوسیستم رویشگاهی گیاه باریجه خاص و حساس است به‌منظور بهره‌برداری پایدار و حفظ، حمایت و احیای پایه‌های آن لازم است بهره‌برداری و برداشت از صمغ این گیاه مرتعی تحت نظارت و در قالب طرح‌های مطالعاتی اجرایی انجام پذیرد تا ضمن جلوگیری از انقراض این گیاه ارزشمند بتوان از رویش سالانه آن بهره‌برداری مستمر کرد.

وی بهره‌برداری از گیاه باریجه را یکی از مصادیق اجرای طرح‌های مرتع‌داری چندمنظوره (تلفیقی) در مراتع شهرستان سرخه دانست و اضافه کرد: در این طرح بعد از بهره‌برداری برابر با سطح برداشت‌شده عملیات بذرکاری توسط بهره‌برداران انجام خواهد شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرخه خاطرنشان کرد: بر اساس سیاست‌های اجرایی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تهیه و اجرای طرح‌های مرتع‌داری چندمنظوره که به‌عنوان بهترین راهکار در خصوص بهره‌برداری اصولی و بهینه از مراتع و استمرار و تداوم در تولید تلقی می‌شود، از سال‌های گذشته در مراتع این شهرستان در حال اجرا است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز