خبرگزاری کار ایران

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان مهدیشهر خبر داد؛

رشته " رودوزی سنتی سنگسر " به لیست رشته‌های مصوب صنایع دستی کشور اضافه شد

asdasd
کد خبر : ۲۲۹۱۲۲

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان مهدیشهر از اضافه شدن رشته " رودوزی سنتی سنگسر " به لیست رشته‌های مصوب صنایع دستی کشور خبر داد.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان مهدیشهر اظهار داشت: با پیگیری‌های کارشناسان این اداره، هنر رودوزی سنتی سنگسر به عنوان یک رشته مجزا در ردیف رشته‌های صنایع دستی کشور قرار گرفت.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط ‌عمومی اداره کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان، همایون جورابلو با بیان اینکه هنر " سوزن‌دوزی " در ایل سنگسری با نام " شماره‌دوزی " شناخته می‌شود، گفت: ویژگی و وجه تمایز شماره‌دوزی سنگسری با سایر انواع شماره‌دوزی‌های مشابه در نقاط مختلف ایران و جهان، نقش مایه‌های آن است.

وی افزود: نقش مایه‌های به کار گرفته شده در این هنر در سنگسر، منحصر به منطقه و ایل بوده و در نقاط دیگر دیده نمی‌شود.

جورابلو گفت: بیشتر این نقش مایه‌ها برگرفته از المان‌های فرهنگی و باستانی در ادوار مختلف تاریخی ایران است که نزد ایل‌وندان سنگسری دارای اهمیت زیادی بوده و به عبارتی برگرفته از باورهایی است که در آئین‌های کهن مورد تقدیس مردم بوده است.

وی افزود: بسیاری از این موتیف‌ها(نقش مایه‌ها) مربوط به آئین مهرپرستی، مزدیسنا، زرتشتی و اسلام است و بخش دیگر نقش‌مایه‌ها نیز متاثر از طبیعت و اقلیمی است که ایل‌وندان سنگسری در طول بخشی از سال در آنجا بسر برده و ناخودآگاه از هنر چشم‌نواز آن تاثیر گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه سوزن‌دوزی سنگسری کاری آسان و جالب است که برای تزئین لباس و همچنین تزئین لوازم منزل مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: این هنر دستی در گذشته بر روی لباس، روپشتی، روبالشتی بیشتر مورد استفاده بوده است و اما امروزه علاوه بر مصارف قبلی بصورت تابلو، رومیزی، تزئین کیف و کفش و تل سَر نیز کاربرد دارد.

جورابلو با بیان اینکه هنر سوزن دوزی هنر ایجاد نقش بر روی پارچه های ساده و تک رنگ است، افزود: به این کار و هنر در زبان سنگسری «ساختة ژئنی» و به هنرمندش «ساختة ژئن» می‌گویند.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان مهدیشهر گفت: علاقمندان به فراگیری این رشته می‌توانند برای ثبت نام به اداره میراثمهدیشهر مراجعه و در کلاس‌های آموزشی شرکت کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز