خبرگزاری کار ایران

در همایش تکریم از عشایر استان مطرح شد؛

سمنان رتبه 15 در تولید دام سبک و رتبه 25 در تولید دام سنگین را دارد / پیر شدن جمعیت عشایری کشور

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۰۹۸۸

معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی در همایش تکریم از شبانان و عشایر استان سمنان، گفت: شبانان و عشایر پشتوانه‌های عظیم و بازوان قدرتمند کشور هستند که پاسداری از ملیت و امنیت کشور را بردوش می‌کشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ضیاءالدین حزنی معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی درهمایش تکریم از عشایر و شبانان استان سمنان که در مجتمع شهید کلاهدوز شهمیرزاد برگزار شد، بیان کرد: تقریبا در تمام سطح کشور به جز استان‌های تهران و کردستان شاهد حضور جمعیت عشایری هستیم، که استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان و کرمان بیشترین سهم از عشایر و قزوین و قم کمترین تعداد عشایر را دارند.

وی افزود: این همایش تاکنون در 22 استان کشور به جهت تجلیل از این قشر ارزشمند کشور و همچنین بیان مشکلات آنها و رساندن آن به گوش مسئولان  برگزار شده است.

حزنی شبانان را سربازان اقتصاد مقاومتی دانست و بیان کرد: مهمتربین هدفی که از برگزاری همایش دنبال می‌شود مطرح شدن عشایر در سطح کشور و همچنین بیان مشکلات آنهاست که باعث دلگرمی شان می شود.

معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی جهادسازندگی  با ابراز تاسف نسبت به از بین رفتن دام‌ها به عنوان سرمایه های اصلی تولید در کشور گفت: متاسفانه بسیاری از افراد به مشاغل کاذب در شهرها روی آورده اند که موجب می شود کشور به دیگران وابسته شود.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت های عشایر در برخی استان ها خوب و در برخی ضعیف است، گفت: زیرساخت عشایری در ییلاق‌ها بسیار مهم است و باید در اولویت قرار گیرد.

حزنی، پیر شدن جمعیت عشایری کشور را یکی از مشکلات این قشر برشمرد و افزود: عدم استمرار مشاغل عشایر و دامداری توسط فرزندان یکی از مشکلاتی است که در سطح کشور وجود دارد که با نابودی این شغل روبروست.

معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی هزینه بالای سوخت، هزینه بالای زندگی، پایین بودن سطح درآمد عشایر، کمبود شدید روحانیت و تعطیلی برخی از مساجد را از ضعف‌های موجود در مناطق عشایرنشین کشور بر شمرد.

وی با بیان اینکه ادارات محیط زیست، جهادکشاورزی، منابع طبیعی، راه و شهرسازی باید در مناطق عشایری وارد میدان شوند تا مشکلات را از نزدیک ببینند، اظهار کرد: همه ارگان‌ها باید تلاش کنند تا معضلات عشایری حل شود.

حزنی با اشاره به اینکه سپاه به دنبال بالابردن مقام عشایر در سطح جامعه است، تصریح کرد: بانک‌ها باید برای تولید ارزش قائل شوند و از عشایر حمایت کنند.

در حال حاضر درگیر جنگ اقتصادی هستیم

آرش علاءالدینی مدیر واحد امنیت پایدار غذایی قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران دراین آئین با  اشاره به برگزاری این همایش در ۲۲ استان گفت: تامین نهاده‌ها، فروش دام مازاد، دسترسی به خدمات دام‌پزشکی و تسهیل در دریافت تسهیلات بانکی جزو مهم‌ترین مشکلات جاری جامعه عشایری است. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر درگیر جنگ اقتصادی هستیم، اظهار کرد: متاسفانه برخی از مسئولان به جای توجه به ظرفیت‌های داخلی، نگاهشان به ظرفیت‌های بیرونی است.

علاءالدینی، با اشاره به برخی چالش‌های اخیر در تامین اقلام مصرفی و کالاهای اساسی، و لزوم توجه  به  تولید گوشت در داخل کشور، تصریح کرد: نسبت جمعیت روستایی به شهری کمتر از ۳۰ درصد است که این یک زنگ خطر  و نشانه کم شدن جمعیت تولیدکننده و افزایش  مصرف کنندگان است. 

مدیر واحد امنیت پایدار غذایی قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران با بیان اینکه از زنگ خطر امنیت غذایی نیز عبور کرده‌ایم، گفت:  امنیت غذایی مردم جامعه تامین نیست چراکه به خوداتکایی و خودکفایی این حوزه دقت نکرده‌ایم. 

وی  با اشاره به لزوم توجه به ظرفیت‌های داخلی، افزود:جمعیت عشایری یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است که ۲۲ میلیون راس دام سبک دارند. 

علاء  الدینی با تاکید براینکه قشر عشایر متخصص تولیدات هستند، گفت: به دنبال گسترش زیرساخت های تولید هستم ولی ظرفیت‌های کنونی هم باید تقویت شود تا وابستگی کشور در خوراک دامی کمتر شود. 

حضور عشایر، یکی از مولفه های امنیت در سطح کشور است

سید محمد رضا هاشمی، استاندار سمنان در همایش تکریم‌ از شبانان و گله داران عشایر استان‌ سمنان، گفت: حضور ارزشمند و پررنگ عشایر غیور در مناطق مختلف کویری، ییلاقی و قشلاقی، از مولفه‌های امنیت در سطح کشور است. 

هاشمی با بیان اینکه سپاه پاسداران نهاد برخواسته از انقلاب است، افزود: سپاه پاسداران همواره در تمامی حوزه‌ها و بخش های‌ مختلف حضور پر رنگ و ارزشمدی داشته و توجه به قشر تاثیرگذار و کم توقع عشایر، امری بسیار حائز اهمیت است.‌

استاندار سمنان، تصریح کرد: عشایر غیور همواره با صبوری و متانت‌ خود در بخش ها و برهه های‌ مختلف کشور همراهی و کمک کردند و دولت سیزدهم، خدمت به مردم‌ مناطق محروم، کمتر توسعه یافته و بویژه عشایر ارجمند را در دستور کار دارد. 

این مقام مسئول به آمار دام سبک عشایر در استان سمنان اشاره کرد و افزود: بیش از یک‌ میلیون و ۶۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار عشایر غیور استان سمنان قرار دارد که‌ سرانه دام عشایر در استان ، ۳ برابر سرانه‌ کشوری است. 

 استاندار سمنان طولانی‌ترین مسیر کوچ عشایر در کشور را متعلق به عشایر استان سمنان‌ برشمرد و افزود: استان در زمینه خرید دام‌ تضمینی نیز در کشور پیشرو بوده است.

عشایر جزو سربازان نظام در اقتصاد مقاومتی هستند

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی، نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه سمنان در این همایش با بیان اینکه عشایر باعث افتخار کشورهستند، گفت: عشایر جزو تولیدکنندگان کشور و سربازان نظام در اقتصاد مقاومتی هستند  که‌ نقش آنها در بحران های کاهش تولید مشخص می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان افزود: خدمت به مردم به وسیله تولید بهترین عبادت است و اینکه شما مولد بوده و مصرف کننده صرف نیستید، باعث افتخار نظام است. 

حجت الاسلام والمسلمین مطیعی، با اشاره به 281 شهید عشایر از استان سمنان، گفت: متاسفانه بخش قابل توجهی از کارهای دامدارن وعشایر توسط اتباع انجام می شود که ادامه  این موضوع، تولید در کشور را پس از این دامدارن فعلی با ضعف روبرو می‌کند و باید برای ادامه مسیر، جوانان را به تولید دام سبک وسنگین ترغیب کرد. 

وی در پایان سخت کوشی، پرکاری، استقامت در برابر مشکلات، وفاداری به انقلاب، نظام و رهبری، کم توقع و قانع بودن را از جمله ویژگی های بارز عشایر دانست. 

عشایر از باوفا ترین اقشار نسبت به نظام و انقلاب هستند

حمید دامغانی فرمانده سپاه قائم آل محمد(عج) استان در این همایش با بیان اینکه عشایر یکی از با وفاترین اقشار به نظام و انقلاب هستند، گفت:  شما عشایر سربازان خط مقدم اقتصاد کشور هستید. 

فرمانده سپاه قائم آل محمد(عج) در ادامه بیان کرد: تحقق اقتصاد مقاومتی با تکیه بر همراهی عشایر بوده و در ۴ سال گذشته علی رغم همه مشکلات ایجاد شده،  قدرتمند تر از گذشته پای آرمان های انقلاب ایستادند.

وی افزود: هدف از این همایش تکریم شبانان و عشایر استان برپایی میز خدمت برای رفع مشکلات این اقشار است.

دامغانی با اشاره به وجود 281 شهید عشایر در استان سمنان، بیان کرد: یک هزار و 950 نفر جانباز و ایثارگر عشایر در استان سمنان هستند که در طول دفاع مقدس نقش‌آفرینی کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز