خبرگزاری کار ایران

هشدار علیرضا زالی؛

افکار عمومی را تصحیح نکنیم، تمام فعالیت‌ها در حوزه سلامت ابتر می‌ماند

asdasd
کد خبر : ۲۳۶۹۷۴

امروز بیش از هر زمان دیگری، بحثپرداختن به مقوله بهداشت و پیشگری در کشور داغ است.

رییس سازمان نظام‌ پزشکی کشور گفت: «‌اگر هر چه زودتر به تصحیح افکار عمومی جامعه به روش‌های نوین پیشگیری و تغییرات عمومی زندگی به عنوان یک راهبرد اساسی اقدام نکنیم، در آینده‌ای نه چندان دور چالش‌های متکثر فراسوی عرصه سلامت، می‌تواند منجر به ابتر ماندن تمام فعالیت‌های ما در حوزه‌های مختلف عرصه سلامت بشود.»

به گزارش ایلنا؛ علیرضا زالی، در مراسم انتشار پانصدمین انتشار روزنامه سپید و سالگرد هفته‌نامه سلامت و مراسم تجلیل از دکتر حسین ملک افضلی که با حضور بیش از ۲ هزار و پانصدنفر از چهره‌های جامعه پزشکی، مسئولان مختلف، اساتید دانشگاه و هنرمندان در سالن همایش‌های بین المللی برج میلاد برگزار شد، ضمن تقدیر از مدیرمسئول این نشریات، گفت: «خوشحال هستم که این توفیق حاصل شد تا به این مناسبت فرخنده‌ در جمع فرهیختگان عرصه پزشکی کشور باشم. از دکتر فتاح‌زاده و همکاران فهیم‌شان که در عرصه خطیر فرهنگی حوزه سلامت تلاش می‌کنند، تشکر می‌کنم.»

وی افزود: «راه‌اندازی نشریات تخصصی پزشکی به خصوص روزنامه سپید، یک حرکت فاخر فرهنگی است که به پشتوانه جامعه پر افتخار پزشکی کشور به خوبی تکریم پیدا کرده است. امروزه می‌بینیم که مباحثشالوده‌ریزی تغییرات الگوی زندگی که با تغییرات حیرت‌انگیز و شگفت‌آور سیمای زندگی و مرگ در جامعه ایرانی در حال تغییر و تحول است، نتیجه ایجاد فرایندهای مثبت و به خصوص طراحی نشریاتی بوده که به حوزه تعالی سلامت کمک می‌کند. این نشریات ترویج سبک نوین صحیح زندگی، مبتنی بر ایده‌ال‌های فرهنگی را فراهم کند که البته بخش بزرگی از رسالت خود را ایفا کند.»

زالی با بیان اینکه در شرایطی که بیش از هر زمان دیگر، جامعه ایرانی نیازمند افزایش ارتقای سطح سواد سلامت خود است، وجود چنین نشریات و فعالیت‌های بزرگ فرهنگی، سزاوار تحسین و احترام دانست و گفت: «امروز بیش از هر زمان دیگری، بحثپرداختن به مقوله بهداشت و پیشگری در کشور داغ است. تغییرات شگفت‌آور حوزه سلامت کشور در جامعه ایرانی به گونه‌ای شتابان خواهد بود که اگر هر چه زودتر به تصحیح افکار عمومی جامعه به روش‌های نوین پیشگیری و تغییرات عمومی زندگی به عنوان یک راهبرد اساسی در دستور کار خود قرار ندهیم، در آینده‌ای نه چندان دور چالش‌های متکثر فراسوی عرصه سلامت با دینامیسم حیرت‌آور حاکم بر این حوزه‌ها و جریان‌ها، می‌تواند منجر به ابتر ماندن تمام فعالیت‌های ما در حوزه‌های مختلف عرصه سلامت بشود. بنابراین هر فعالیت فرهنگی که به ارتقای سواد سلامت و پیشرفت بهداشت و درمان کشور بینجامد، شایسته تقدیر است.»

زالی خاطرنشان کرد: «خوشحال هستیم که روزنامه سپید و هفته‌نامه سلامت در راه خطیر اطلاع‌رسانی سلامت مردم، فرازو نشیب‌ها را طی کرده و سرافرازانه گام برداشته است و امروزه توفیق و کامیابی آن را حضور نمادین فرهیختگانی چون شما، تایید می ‌کند و صحه بر این جریان اصیل فرهنگی می‌گذارد.»

وی تصریح کرد: «امروزه بیش از همیشه، نیاز داریم تا برای ارتقای سطح سلامت مردم، به مراجع اصیل، مبتنی بر شواهد علمی، متقن، بهره جستن از اتقان علمی و به دور از هیجانات رسانه‌ای، آموزش صحیحی را به مردم ارائه دهیم. وجود چنین مراجع و ماخذهای اصیلی که اصالت علمی و اتقان علمی آنها اثبات شده باشد و درواقع به گونه‌ای شالوده‌های علمی در آن نمایان باشد، می‌تواند اتفاقی بزرگ باشد و باعثخرسندی ما است که مجموعه بزرگ سپید و سلامت در این راه متعهدانه کار خود را ادامه می‌دهد.»

وی ادامه داد: «امیدوارم در این مسیری که دوستان رسانه‌ای ما در سپید وسلامت فراهم کردند، بتوانند بیش از گذشته به اصل بسیار مهمی که هوشمندانه و بخردانه شالوده سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری برای انشای نقشه راه سلامت جامعه ایرانی که اصل بسیار مهم خودمراقبتی بوده است، بپردازند؛ چراکه امروزه بیش از هر زمان دیگری لازم است به این اصل ارزشمند برگردیم، زیرا رجوع اصل خودمراقبتی و ترویج آن در شئونات زندگی آحاد شهروندان ایرانی بزرگ‌ترین راهبردی است که می‌تواند به رهیافت‌های ارزنده‌ای در حوزه سلامت و ارتقای عمومی جامعه رهنمون بشود.»

رییس سازمان نظام‌پزشکی کشور به وجه دیگری که بهانه گردهمایی دست‌اندرکاران نظام سلامت شده است، اشاره کرد و گفت: «دلیل دیگری که دور هم جمع شده‌ایم، تکریم و تفخیم یک سرباز خدوم و سنگربان عرصه ارزشمند حوزه سلامت است. نام دکتر حسین ملک‌افضلی، نامی ارزنده است که بر تارک آسمان فروزان سلامت جامعه ایرانی می‌درخشد. دوستانی که با دکتر ملک‌افضلی محشور بودند، چند خصلت حرفه‌ای ایشان را به عنوان وجوه اشتراک از نقطه‌نظرشان مرتب بازشماری کرده‌اند.»

وی افزود: «اولین ویژگی ایشان برتری دانش و دانشجویی و اتکای ایشان به مبانی علمی است، افرادی که دکتر ملک‌افضلی را می‌شناسند، معتقدند که تمام گفتمان‌های ایشان در حوزه‌های اجرایی، تحقیقاتی و سلامت، همواره مبتنی بر این بوده که یک اسلوب علمی در پشت آن وجود داشته باشد. کلامی غیرعلمی از ایشان در طی سالیان گذشته نشنیده‌ایم. بنابریان وجه اول ایشان ممتاز بودن و مبرز بودن‌شان در حوزه علمی است.»

زالی ویژگی دیگر استاد ملک‌افضلی را چنین برشمرد: «نکته دوم به هنگام بودن دکتر ملک‌افضلی که همان مبحثدینامیسم است، می‌باشد. هر فردی که دست‌اندرکار در حوزه سلامت است، باید مجهز به این خصلت ویژه باشد تا بتواند با دینامیسم علمی و حرفه‌ای خود، بتواند رسالتش را به سرانجام برساند.»

وی بیان کرد: «زمانی‌که به گذشته می‌نگریم، می‌بینیم که در ادوار مختلف و متناسب با تغییرات نظام سلامت، تاکتیک‌های مناسب علمی و حرفه‌ای و عملیاتی را از ذهن پرتوان دکتر ملک‌افضلی در قالب‌های مختلف، تراوش کرد که امروزه ماحصل آن را شاهد هستیم.»

وی گفت: «سومین وجهی که دکتر ملک‌افضلی را ممتاز می‌کند، شجاعت حرفه‌ای است. زمانی‌که پایه‌های آغازین انقلاب در حال شکل‌گیری بود، کشور از نظر اجرایی در حالت سکون بود، انجام یک کار پرتنش و پرتحول علمی و عملی در حوزه سلامت کشور، کاری سخت بود، اما دکتر ملک‌افضلی آستین‌های همت را بالا زد و این کار ارزشمند را انجام داد. ماحصل آن شکل‌گیری و مهندسی ارزنده‌ای بود که در حوزه سلامت کشور حاصل شد. بزرگ‌ترین دستاوردهای امروز ما در منطقه مدیترانه شرقی و آسیای جنوب غربی در حوزه بهداشت ودرمان، به میزان زیادی نتیجه تلاش های بی‌بدیل دکتر ملک‌افضلی است. شجاعت حرفه‌ای ایشان در آن زمان، دستاوردهای مهمی را برای مردم امروز فراهم کرده است. این ویژگی نیز در خور توجه و تحسین است.»

زالی در پایان گفت: «نه تنها این ویژگی‌ها، بلکه چندین خصلت دیگر ایشان را متمایز کرده است و چه خوب شد که امشب، دکتر فتاح‌زاده یک نماد، الگو وعنصر ارزنده نظام سلامت را به تصویر کشیده است. چراکه دکتر ملک‌افضلی، برای نسل جوان، درس‌آموزی‌های فراوانی دارد. مردم‌دوستی، میهن‌دوستی، توجه به ظرفیت‌های سرشار داخل کشور و استفاده از ظرفیت‌های متفاوت، سخت‌کوشی و در صحنه بودن، فرمان‌دهی میدانی در حوزه بهداشت و درمان از دیگر ویژگی‌هایی است که از ایشان یک استاد ممتاز ساخته است.»

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز