خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری صورت گرفت؛

تشریح اقدامات سازمان غذا و دارو برای کاهش قیمت دارو

asdasd
کد خبر : ۲۳۱۱۷۴

خرید اقلام پزشکی از خارج بیمارستان‌ها ممنوع نیست اما پزشک معالج باید ضرورت خرید آن را در کمیته دارو و تجهیزات پزشکی توجیه کند.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره کاهش قیمت داروها در نیمه دوم سال گفت: برای کنترل هزینه بیماران و کاهش قیمت دارو سه اقدام انجام شده است که در نهایت منجر به کاهش قیمت داروها به ویژه داروهای مورد مصرف بیماران خاص شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ رسول دیناروند در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره کاهش قیمت داروها به ویژه داروهای بیماران خاص در شش ماهه دوم سال گفت: اولین اقدام تفاهم با بیمه‌ها درباره داروهای بیماران خاص بود که از محل اعتبار مابه‌التفاوت قیمت ارز این مبلغ پرداخت شد و بر این اساس فرانشیز سهم بیمار کاهش و سیصد قلم دارو تحت پوشش این تفاهم‌نامه قرار گرفت. مبلغ اعتبار اولیه برای این اقدام هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بود و قرار است با بررسی‌های انجام شده به حدود هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند تا پرداختی بیماران کمتر شود.

وی دومین اقدام را جلوگیری از تغییر قیمت داروهای تولید داخل در شش ماه اول سال عنوان کرد و در تشریح اقدام سوم گفت: دویست قلم از داروهای وارداتی برای بیماران صعب العلاج براساس فراخوانی که وزارت بهداشت در خرداد و تیرماه امسال انجام داد، مشمول داروهای موازی شدند.

دیناورند گفت: فرآیند این موضوع به این گونه است که شرکت‌های واردکننده دارو در یک رقابت شرکت کرده و آنهایی که بتوانند داروها را با قیمت کمتر وارد کنند، مجوز لازم را دریافت می‌کنند. برهمین اساس این ۲۰۰ قلم دارو به صورت میانگین شامل ۲۶.۵ درصد کاهش قیمت در نیمه دوم سال شده‌اند.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایلنا درباره مشکل بیماران در تهیه اقلام پزشکی باکیفیت، در داروخانه بیمارستان‌ها به دلیل اجرایی شدن طرح تحول سلامت، گفت: براساس فهرست رسمی داروهای بیمارستانها براساس نوع تخصص و نظر پزشکان حاضر در آن بیمارستان فارموکپی(صورت‌برداری) شده است بیمارانی که می‌خواهند؛ خارج از این لیست اقلام دارویی را تهیه کنند باید این موضوع را در کمیته دارو و تجهیزات پزشکی مطرح کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: طی فراخوانی اقلام موجود در داروخانه بیمارستان مشخص است و بیمارستان موظف است از همان‌ها استفاده کند. خرید اقلام پزشکی از خارج بیمارستان‌ها ممنوع نیست اما پزشک معالج باید ضرورت خرید آن را در کمیته دارو و تجهیزات پزشکی توجیه کند. اعضای کمیته، پزشکان متخصص همان بیمارستان هستند و اگر لازم باشد اجازه خرید به بیمار داده می‌شود.

دیناروند در ادامه با اشاره به لزوم مبارزه با فساد در دستگاه‌های دولتی، گفت: سازمان غذا و دارو یک دستگاه نظارتی است و به جز محافظت از سلامت مردم، سازمان غذا و دارو باید به گونه‌ای عمل کند که از سلامت درونی خود نیز اطمینان داشته باشد.

دیناروند تاکید کرد: هر دستگاهی که مجوز می‌دهد، تاخیر در صدور مجوز، جلوگیری از صدور مجوز قانونی و ارائه مجوز غیر قانونی تخلف است و باید ساز و کارهایی بکار برده شود که از این اتفاقات جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: بزرگترین پروژه ای که در رابطه با فساد اداری و شفاف سازی کمک کننده است بحثپرتال سازمان غذا و دارو است. این پرتال در سال ۱۳۹۳ آغاز و در حال پیگیری است و امیدواریم تا پایان امسال اجرایی شود. با اجرای این پرتال تمام فرآیند صدور مجوز به صورت الکترونیک انجام می‌شود و نیاز به مراجعه افراد به دستگاه اداری که به نوعی خود منشاء بروز تخلفات است، کم می‌شود.

وی تاکید کرد: این موضوع در سال ۹۳ اجرایی خواهد شد و ممکن است چند سال طول بکشد تا همه بخش‌های آن قابل دسترس و اجرا باشد. هدف از تشکیل این پرتال یکپارچه کردن صدور مجوز، ثبت سفارش، گمرک، صدور پروانه ساخت و امور دیگر است.

دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سول خبرنگاری منبی بر اینکه تا چه میزان با اجرای طرح تحول سلامت از بروز تخلفات توزیع دارو به صورت نادرست جلوگیری شده است، گفت: قبل از اجرای طرح تحول سلامت بررسی‌ها نشان می‌دهد، حدود ۴۰ درصد از بیماران نیازهای دارو و درمانی خود را در خارج از بیمارستان تهیه می‌کردند.

وی گفت: علت اصلی این بود که بیمارستانها به جهت بدهی‌های سنگین از تامین و تجهیز ملزومات پزشکی و دارو عاجز بودند. بنابر این راحت ترین کار این بود که از همراه بیمار بخواهند که دارو و یا وسیله پزشکی را از بیرون تهیه کنند.

دیناروند افزود: این کار دو مشکل داشت اول اینکه بیمار انتظارش از اینکه بیمارستان باید همه نیازهایش را تامین کند برآورده نمی شد. همچنین از نظر هزینه به بیمار احجاف صورت می گرفت. نکته دیگر این بود که برخی از اقلام دارویی تحت پوشش بیمه قرار نداشت و مریضی که نیازمند استفاده از آن بود، مورد حمایت بیمه قرار نمی‌گرفت. طبق آخرین آمار که در شهریور ماه انجام شد این میزان از ۴۰ درصد به ۳ درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: علت این موضوع هم این است که وقتی پزشکی بخواهد دارو و یا اقلام پزشکی را تجویز کند، این دارو باید در فهرست مورد تایید بیمارستان باشد و بیمارستان موظف است این فهرست تایید شده را تامین کند. گاهی اوقات یک پزشک وسیله مورد نیازی را که در فهرست مصوب بیمارستان نیست به صورت مخفیانه نسخه می‌کند و از همراه بیمار می خواهد که آن را تهیه کند.

وی افزود: بیمارستان ها در بسیاری از موارد از این تخلف مطلع نمی‌شوند و این میزان تخلف با بررسی‌ها مشخص می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره شکایت چند تن از وکلا از ریاست سازمان غذا و دارو و طرح این موضوع در رسانه‌ها گفت: هر شهروندی در جمهوری اسلامی ایران حق دارد از مسئولین به دادگاه شکایت کند وظیفه مسئولین نیز در این زمینه پاسخگویی است.

دیناروند افزود: سه، چهار نفر وکیل از من به عنوان مسئول سازمان غذا و دارو به دلیل کم‌کاری این سازمان درباره روغن پالم، برنج و خمیر مرغ شکایت کرده و عنوان کردند که این سازمان در برخورد با این تخلفات کوتاهی کرده است. بازپرس نیز از من به عنوان مطلع دعوت کرد. به همین دلیل این ادعا که برخی‌ها عنوان کرده‌اند که بنده به عنوان متهم احضار شده‌ام را تکذیب می‌کنم. در جایگاه مطلع توضیحات لازم را به بازپرس دادم و برای ایشان نیز مسجل شد که سازمان غذا و دارو نیز در این حوزه وظایف قانونی خود را انجام داده است. جالب است در هر سه حوزه‌ای که وزارت بهداشت خود وارد قضیه شده، متهم به کم کاری شده است.

وی گفت: همه می‌دانند که وزارت بهداشت موضوع روغن پالم را پیگیری کرد، همه می‌دانند که سازمان غذا و دارو جلوی خمیر مرغ را گرفت و در بحثبرنج‌ها نیز سختگیری‌هایمان بسیار شدیدتر شده است. برای خود این چند وکیل نیز موضوع روشن شد و نظرشان آن بود که بهتر بود از قبل اطلاعات لازم را از ما دریافت می‌کردند. در هر حال بازپرس در این زمینه منع پیگیری صادر کرد و قضیه متوجه جاهای دیگری خواهد شد. البته ممکن است عده‌ای هم دوست داشته باشند معروف شوند و مصاحبه کنند که چنین مواردی هم دور از انتظار نیست. ما در مورد هر سه این موارد اقدامات لازم را انجام می‌دهیم و نقطه ابهام آلودی در این حوزه وجود ندارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز