خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت در خطبه های نماز جمعه؛

داروهای کمیاب از ۳۰۰ قلم به ۳۰ قلم رسیده است

asdasd
کد خبر : ۲۲۸۳۰۴

صلاح نیست که از تریبون ها اشکال چند نفر را فریاد بزنیم / همچنان مشکلات وجود دارد و باید به تدریج آن‌ها را برطرف کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کاهش داروهای کمیاب از ۳۰۰ قلم به ۳۰ قلم خبر داد.

به گزارش ایلنا، سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در سخنرانی پیش از خطبه نمازجمعه امروز تهران با اشاره به کمک مجلس و دولت برای رفع مشکلات حوزه بهداشت و درمان گفت: ‌ خوشبختانه امروز پیشرفت‌های زیادی در روستا‌ها، شهر‌ها و کلان‌شهر‌ها در سطح آموزش عالی و کاهش وابستگی به دارو و تجهیزات پزشکی صورت گرفته اما همچنان مشکلات وجود دارد و باید به تدریج آن‌ها را برطرف کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در ابتدای شروع کار دولت یازدهم با کمبود داور به ویژه برای بیماران صعب‌العلاج مواجه بودیم گفت: ‌ در‌‌ همان ابتدا دولت با اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان بخشی از مشکلات را برطرف کرد و از ۳۰۰ قلم داروی کمیاب امروز کمتر از ۳۰ قلم دارو کمیاب شده است.

وزیر بهداشت بیان داشت: البته هنوز مشکلات ما پابرجا است. گرچه تحریم کنندگان ادعا می‌کردند که دارو و تجهیزات پزشکی را تحریم نکرده‌ایم، اما این گونه نبوده است.

وی تاکید کرد: خوشبختانه با تلاشی که صورت گرفته، امروز در همه نقاط کشور دارو هست و پوشش بیمه‌ای نیز افزایش داشته است.

وزیر بهداشت با اشاره به لزوم پوشش بیمه‌ای و توجه به آن از سوی دولت و مجلس، گفت: در این مسیر بهتر است که به تولید داخلی دارو نیز توجه داشته باشم.

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه تشریح اقدامات وزارت بهداشت، گفت: برای اولین بار در طول تاریخ همه ایرانیان بیمه شده‌اند. همانطور که رئیس جمهور محترم وعده داده بود با اجرای طرح بیمه سلامت توانستیم بیش از ۷ میلیون نفر را بیمه کنیم.

وی در تشریح اقدامات وزارت بهداشت در مناطق محروم نیز گفت: در روستا‌ها برای اولین بار مکمل‌های غذایی ویتامین‌ها برای مادران باردار، شیرخواران و کودکان در اختیار گذاشته شد، ارائه واکسن‌های جدید اغاز شد و نزدیک به ۲هزار خانه بهداشت تا دهه فجر آماده بهره برداری می‌شود.

وی گفت: بازسازی بیمارستان‌ها در مناطق غیر از تهران، در شهرستان‌ها به خصوص در شهرستانهای دور دست کاملا مشهود است و نوسازی‌ها آغاز شده و ۶۵ درصد کار انجام شده است.

وی تاکید کرد: البته این مساله به معنی رفع نیاز نیست ولی با توجه به شرایط کشور و مشکلات اعتباری مجلس و دولت انتظار می‌رود که از خیرین کمک‌هایی شود تا در آینده شاهد بازگشایی بیمارستان‌های زنجیره‌ای در کشور باشیم.

وزیر بهداشت در ادامه افزود: اگر چه در بیمارستان‌های دولتی بهترین امکانات ارائه می‌شود، اما شلوغی، کمبود نیرو و تجهیزات وجود دارد که امیدواریم با کمک دلسوزان و خیرین بخشی از این مشکل رفع شود.

قاضی‌زاده هاشمی درباره مشکلات اورژانس کشور نیز گفت: اورژانس‌های بین شهری مشکل انتقال بیمار به بیمارستان را داشتند که هوانیروز همکاری‌های خوبی را انجام داد و توانستیم با ایجاد پایگاه‌های هوایی انتقال بیمار به میزان زیادی این مشکل را رفع کنیم.

وی در باره حمایت از زایمان طبیعی، گفت: ۱۹۰هزار زایمان طبیعی، بدون هزینه و با تقویت مراکز زایمانی در کشور انجام شده است و سزارین که یک عمل جراحی شایع در کشور است در حال کاهش است.

وزیر بهداشت همچنین با اشاره به لزوم جوان سازی جمعیت تاکید کرد: در این رابطه سیاست‌هایی است که باید از سوی دولت و مجلس و همه دلسوزان مورد حمایت قرار بگیرد. بحثجمعیت و سالمندی نکاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی درباره لزوم ساخت خانه‌های بهداشت گفت: ۹ میلیون نفر فاقد خدمات درمانی در حاشیه شهر‌ها وجود دارند که در تلاش هستیم این میزان را تحت پوشش قرار دهیم.

قاضی‌زاده تاکید کرد: در نظر سنجی که از ائمه جمعه، فرماندارن و استانداران انجام شده، مشخص شده است که میزان مراجعه به آن‌ها کاهش یافته که نشان دهنده بهبود وضعیت در زمینه بهداشت است.

وی تاکید کرد: جامعه پزشکی یک جامعه افتخار آفرین در صف مقدم خدمت حوزه سلامت هستند و نیاز است مورد تفقد قرار بگیرند اینکه از تریبون نماز جمعه به این مساله توجه می‌شود باید تشکر کرد.

وزیر بهداشت افزود: یکی از بخش‌های طرح تحول سلامت اجرای عدالت نسبی و تعیین تعرفه و نظارت بر آن است. ضمن تشکر از صدا و سیما در حمایت از طر ح تحول و سلامت باید توجه داشته باشند که بخشی از درمان اعتماد بین پزشک و بیمار است.

وی با اشاره به سخنان رهبری پس از ترخیص از بیمارستان، گفت: ایشان فرمودند که مجموعه پزشکی کشور ذخیره‌ای ارزشمند است. با توجه به این مساله صلاح نیست که از تریبون‌ها اشکال چند نفر را فریاد بزنیم. این مساله نافی نظارت ما نیست، ما نظارت می‌کنیم، در حوزه پزشکی نیز مراکز نظارتی وجود دارد. اما در طرح تحول سلامت فشار زیادی به مجموعه پزشکی کشور وارد می‌شود، از این رو درخواست داریم که تلاش کنیم فشارهای کمتری به این بخش وارد شود.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: در مساله بهداشت و سلامت، بخش مهم کار وظیفه خود افراد جامعه است. مردم باید به سلامت خود توجه کنند. در کره خاکی هیچ کشوری از نظام سلامت خود راضی نیست در این حوزه کار سخت و گسترده است. در هیچ کجای دنیا وزارت بهداشت مسئول سلامت کل مردم نیست ۲۰ درصد بر عهده وزارت بهداشت و ۸۰ درصد بر عهده دیگر مراکز و خود مردم است.

وی گفت: از اینکه در دولت یازدهم سلامت جزو اولویت‌های اصلی قرار گرفته است، بسیار خوشحالیم.

در ادامه وی با اشاره به آمار تلفات بیماری در کشور، گفت: اگر بعضی از اشتباهات و خطا‌ها و بلایا وجود نداشته باشد، زندگی سالم‌تر و بهتری خواهیم داشت. ما در حوزه بهداشت روان و غذا و سبک زندگی باید توجه بیشتری نیز داشته باشیم.

وی افزود: مردم باید مراقب باشند چه می‌خورند و چه میزانی مصرف می‌کنند. ضمن اینکه توجه دارند که لقمه حلال مصرف کنند، باید در کیفیت خوراک نیز توجه کنند و بدانند که چه چیزی و به چه مقداری مصرف می‌کنند.

وزیر بهدشت تاکید کرد: باید به پیشگیری اهمیت داد و پیشگیری از زندگی خود ما آغاز می‌شود. این نافی اقدامات دیگر وزارت خانه‌ها نیست.

وی در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: همه ما در هیات وزیران و در کنار حجت الاسلام حسن روحانی که آبروی خود را برای رفع مشکلات کشور گذاشته‌اند، برای خدمت و کمک دور هم جمع شده‌ایم و عهد می‌بندیم که از هیچ کوششی دریغ نکنیم تا منویات مقام معظم رهبری بر آورده شود. این وزارتخانه علی رغم حاشیه‌هایی که ممکن است ایجاد شود، به اقدامات خود ادامه خواهد داد و امیدواریم مجلس نیز در ادامه مسیر کمک حال ما باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز