خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن سم‌شناسی و مسمومیت‌های ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

طرح «بررسی باقیمانده آفت‌کش‌ها بر میوه‌ها» اجرا می‌شود

کد خبر : ۲۱۵۸۸۸

ارتباطی بین اثرات بقایای سموم در محصولات و ایجاد بیماری‌ وجود دارد به طوری‌که نتایج پژوهش‌های علمی اخیر حاکی از این است که ورود این سموم در بدن به بیماری دیابت می‌انجامد.

دبیر انجمن سم‌شناسی و مسمومیت‌های ایران از اجرای «طرح بررسی باقیمانده آفت‌کش‌ها بر میوه‌ها» توسط وزارت بهداشت و وزرات جهاد کشاورزی در کشور خبر داد.

«کامبیز سلطانی‌نژاد» با اعلام این خبر به ایلنا گفت: استفاده غیر منطقی از آفت‌کش‌ها در محصولات کشاورزی باعثمی‌شود این سموم در محصولات باقیمانده و این موضوع در محصولات جالیزی بیشتر از دیگر انواع محصولات گیاهی غذایی است.

عضو هیات علمی سازمان پزشکی قانونی کشور وجود نیترات در گوجه‌فرنگی را یکی از این مصادیق برشمرد و خاطرنشان کرد: ارتباطی بین اثرات بقایای سموم در محصولات و ایجاد بیماری‌ وجود دارد به طوری‌که نتایج پژوهش‌های علمی اخیر حاکی از این است که ورود این سموم در بدن به بیماری دیابت می‌انجامد.

دبیر انجمن سم‌شناسی و مسمومیت‌های ایران در خصوص چگونگی پیشگیری از این‌گونه مسمومیت‌ها گفت: برخی از این سموم با آب از بین می‌روند و برای مقابله با برخی دیگر از این مسمومیت‌ها نیز که خاصیت جذب بر پوست گیاهان(خیار و سیب) دارند، نیز می‌توان با پوست‌کندن این محصولات جالیزی از ورود آنها به بدن جلوگیری کرد.

سلطانی‌نژاد افزود: در مرحله بعدی کشاورزان باید با رعایت توصیه‌های بهداشتی مهندسان کشاورزی در به‌کارگیری سموم دقت داشته باشند، زیرا اثرات سوء این سموم برای افراد زیر ۵ سال بسیار بالا‌تر از بقیه افراد جامعه است.

وی همچنین بر ضرورت خریداری میوه‌جات از میادین تره بار شهرداری و دیگر مراکز خرید شناخته شده توسط مردم تاکید کرد.

عضو هیات علمی سازمان پزشکی قانونی کشور موضوع مهم دیگر را مسمومیت با گیاهان عنوان کرد و گفت: گیاهان تزئینی در اطراف و تمامی آپارتمان‌ها وجود دارند و مصرف نابجای آنان سبب مسمومیت می‌شود.

سلطانی‌نژاد به‌کاربرد گیاهان تزئینی همچون دیفن‌باخیا و خرزهره در منازل مسکونی اشاره کرد و گفت: کودکان زیر پنج‌سال در معرض شدید مسمومیت‌ با این گیاهان هستند و با جویدن آن‌ها دچار التهاب ناحیه گوارشی(دهان، حنجر، حلق) شده و در برخی موارد نیز منجر به خفگی و یا دردهای شکمی می‌شوند.

وی تصریح کرد: نام هر گیاهی که در منازل نگهداری می‌شود باید به خاطر سپرده شده تا در صورت مسمومیت با گفتن نام آن درمانش سریع‌تر آغاز شود، همچنین باید گیاهان را از دسترس کودکان زیر ۵ سال دور نگهداشت.

سلطانی‌نژاد در زمینه نحوه استفاده از گیاهان دارویی در کشور هشدار داد: برخی مردم معتقدند گیاهانی را که حیوان مصرف می‌کند، برای انسان بی‌خطر و حتی خاصیت دارویی دارند که این اعتقاد غلط است، همچنین باید در خریداری گیاهان دارویی نیز ‌‌نهایت دقت را کرده و حتما با اطبا طب سنتی در این زمینه‌ مشورت کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز