خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت:

اجرای پایلوت نسخه نویسی الکترونیک / غیر منطقی بودن تجویزهای دارویی در ایران

asdasd
کد خبر : ۱۶۶۵۲۷

باید ورود داروهایی که مشابه داخلی دارند را محدود کنیم و در این زمینه ضروری است با انجمن‌ها به تعامل مشترک برسیم. ضمن اینکه بازنگری در فهرست داروهای رسمی ایران نیز بسیار مهم است.

معاون وزیر و رییس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: نسخه نویسی الکترونیک جهت کنترل تجویز دارو‌ها و رعایت پروتکل‌ها ضروری است و همکاری جدی انجمن‌ها در این زمینه بسیار مورد نیاز خواهد بود.

به گزارش ایلنا، رسول دیناروند، در اجلاس سالانه روسای انجمن‌های علمی گروه پزشکی، گفت: در سالهای اخیر وضعیت دارو در ایران به شدت بحرانی بود به طوری که در نیمه دوم سال ۹۱ و نیمه اول سال ۹۲ شرایط بحرانی شدیدی را در این زمینه تجربه کردیم. ولی در سال گذشته به تدریج شرایط مدیریت شد و سال ۹۲ در حالی به اتمام رسید که وضعیت دارو به ساحل آرامش رسیده و دغدغه بیماران و جامعه پزشکی کاهش یافته بود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کمبودهای حوزه دارویی بسیار کم است و در واقع می‌توان گفت داروی غیرقابل جایگزین نداریم. ولی چیزی که باعثنگرانی مسئولان وزارت بهداشت شده، غیر منطقی بودن تجویزهای دارویی در ایران است که اگر این روند به همین صورت ادامه پیدا کند، از کنترل خارج خواهد شد.

دیناروند یادآور شد: در سال ۹۲ بازار دارویی هشت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد شد که ۳ هزار و ۲۰۰ قلم دارو از این تعداد یعنی ۴۰ درصد آن، وارداتی بود و ۴ درصد داروهای بازار را شامل می‌شد. در حالی که خیلی از این اقلام بسیار گران هستند و ارز بری بسیار بالایی دارند. بیش از ۵۰ درصد این دارو‌ها مشابه تولید داخل دارند ولی هزینه‌های بسیار بالایی را به مردم منتقل می‌کنند. در حالی که هدف وزارت بهداشت در چارچوب سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی به سمت حمایت از تولید داخلی برای پاسخگویی به نیازهای درمانی است.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه تجویز‌ها باید کنترل شود، ادامه داد: اینطور نیست که تصور کنیم با افزایش هزینه در حوزه سلامت، شاخص‌های آن ارتقاء خواهند یافت بلکه این هزینه‌ها فقط باری به دوش مردم هستند. در این حوزه به شدت به کمک انجمن‌های علمی پزشکی نیازمندیم ضمن اینکه وزیر بهداشت نیز تاکید بر این قضیه دارد. امیدواریم با کمک این نهاد‌ها بتوانیم از مشکلات حوزه سلامت بکاهیم.

وی تاکید کرد: باید ورود داروهایی که مشابه داخلی دارند را محدود کنیم و در این زمینه ضروری است با انجمن‌ها به تعامل مشترک برسیم. ضمن اینکه بازنگری در فهرست داروهای رسمی ایران نیز بسیار مهم است.

دیناروند افزود: تجویز دارو خارج از این فهرست به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. در دو دهه گذشته وزارت بهداشت به داروهای تک نسخه‌ای اجازه ورود داده بود و هزینه‌های سنگینی به دوش بیماران تحمیل شده بود. ضروری است در این راستا با انجمن‌ها به یک فرمول واحد دست یابیم که داروهای تک نسخه‌ای وارداتی فقط در موارد حیاتی وارد شوند.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه بحثساماندهی پرتال دارویی نیز مطرح است، ادامه داد: کل زنجیره تامین دارو از ورود تا تولید، توزیع و تحویل به داروخانه‌ها، باید تحت این پرتال نظارت شود و این کار در سال ۹۳ اجرایی خواهد شد.

وی گفت: جامعه پزشکی بحثنسخه نویسی الکترونیک را نیز باید در نظر داشته باشند و این بحثبا همکاری سازمان نظام پزشکی، بیمه سلامت و بیمه تامین اجتماعی در وزارت بهداشت پایلوت خواهد شد. نسخه نویسی الکترونیک همانند کشورهای پیشرفته جهت کنترل تجویز دارو‌ها، رعایت پروتکل‌ها و موارد دیگر ضروری است و همکاری جدی انجمن‌ها در این زمینه بسیار مورد نیاز خواهد بود.

دیناروند خاطرنشان کرد: فاز اول طرح ساماندهی نظام سلامت از ۱۵ اردیبهشت در تمام بیمارستان‌های دولتی وابسته به وزارت بهداشت به اجرا در آمده و برای بهتر اجرا شدن این طرح نیاز به مشارکت جدی انجمن‌ها خواهیم داشت. چون اگر این مشارکت وجود نداشته باشد، کنترل هزینه‌ها دشوار خواهد بود و در صورت عدم کنترل هزینه‌ها، توان تامین مالی را نخواهیم داشت. ضروری است با رعایت پروتکل‌های تدوین شده از سوی انجمن‌ها، هزینه‌های دارویی و تجهیزات در این طرح به خوبی کنترل شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز