خبرگزاری کار ایران

توسط محققان دانشگاه بهشتی انجام شد:

نتایج امیدوار کننده پژوهشی برای ارتقای ایمنی‌زایی واکسن هپاتیت B

asdasd
کد خبر : ۱۶۵۱۱۹

«واکسن هپاتیت ب انسانی در ۱۰ درصد افراد قادر به تولید سطح قابل قبولی از ایمنی نیست. از این رو محققان در سراسر جهان به دنبال راهکاری جهت ارتقای ایمنی زایی این واکسن هستند.»

محققان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای افزایش سطح ایمنی واکسن هپاتیت ب با استفاده از روشی ساده و کم هزینه نتایج امیدوار کننده‌ای به دست آورده‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از ستاد ویژه فناوری نانو، واکسن هپاتیت ب انسانی در ۱۰ درصد افراد قادر به تولید سطح قابل قبولی از ایمنی نیست. از این رو محققان در سراسر جهان به دنبال راهکاری جهت ارتقای ایمنی زایی این واکسن هستند.

یکی از این راهکار‌ها، استفاده از ترکیبات ادجوانت(واژهAdjuvant به معنای کمک و یاری است) همراه با واکسن است که می‌تواند پاسخ ایمنی ایجاد شده را تقویت کند.

هدف از تحقیق انجام شده، ارزیابی اثر نانو ادجوانت Hep - c بر افزایش ایمنی زایی واکسن هپاتیت B بوده است. این نانو ادجوانت بر پایه فناوری نانو طراحی و تولید شده و امید است با ویژگی‌های منحصر به فرد خود بتواند پاسخ ایمنی ناشی از واکسن هپاتیت B را بهبود ببخشد.

ادجوانت‌ها و حتی نانو ادجوانت‌های موجود در سطح تجاری و یا تحقیقاتی، اغلب از ایمنی زایی محدودی برخوردارند و سمیت آن‌ها نیز مشکلات متعددی را ایجاد می‌کند. اما در این تحقیق تلاش شده است نانو ادجوانتی تولید شود که ضمن نداشتن سمیت، از ایمنی زایی بالایی نیز برخوردار باشد.

به گفته سعیده فخارزاده کار‌شناس ارشد فیزیولوژی پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، استفاده از این نانو ادجوانت در واکسن هپاتیت B، سبب تحریک مناسب پاسخ ایمنی سلولی خواهد شد. از سوی دیگر با تقویت سیستم ایمنی در این واکسن، این احتمال وجود دارد که نیاز به واکسن‌های یادآور کاهش یابد که البته این فرضیه نیاز به اطلاعات و تحقیقات بیشتری دارد.

لازم به ذکر است نانو ادجوانت Hep - c تولید شده در شرکت دانش بنیان صدور احرار شرق است، که در اداره ثبت اختراعات آمریکا و اروپا ثبت شده است.

در صورت موفق بودن این طرح در مطالعات تکمیلی و در سطح انسانی، نتایج آن در صنایع واکسن سازی قابل استفاده خواهد بود.

فخارزاده اظهار داشت: به منظور ارزیابی کارایی این نانو ادجوانت، تعداد مشخصی موش بالب سی(BALB / c)، در نوبت‌های واکسیناسیون، همزمان با تزریق واکسن هپاتیت ب، نانوادجوانت Hep - c را نیز دریافت کردند. یک تعداد هم به عنوان گروه کنترل تنها دریافت کننده واکسن هپاتیت ب بودند. پس از گذشت یک دوره مشخص، سطح پادتن(آنتی بادی) و نیز پاسخ ایمنی سلولی بر اساس استانداردهای موجود، در این دو گروه مقایسه شد.

نتایج این مطالعه نشان داده است که همزمان با حفظ سطح پادتن تولید شده در بدن، شاخصه‌های ایمنی سلولی در پی استفاده از این نانو ادجوانت به میزان قابل چشمگیری افزایش می‌یابد.

نتایج این تحقیقات در مجله علمی Vaccine(جلد ۳) انتشار یافته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز