خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با ایلنا:

داروی گیاهی برای سرطان وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۱۶۶

داروهای گیاهی معمولا برای بیماری‌های اعصاب و گوارش مناسب‌تر است و برای بیماری‌های قلبی و تنفسی کمتر توصیه می‌شود / برخی از گیاهان دارویی از خارج کشور وارد می‌‌شود زیرا کشت آنها از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست.

ایلنا: استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: عصاره‌ها و همچنین پودرهای گیاهی کپسولی که دست ساز هستند؛ اصلا معلوم نیست با چه موادی پرشده‌اند و احتمالا آلوده‌اند.

" فراز مجاب " در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در مورد داروهای گیاهی در کشور گفت: تولید داروی گیاهی در کشور انجام می‌گیرد اما باید روی تولید ماده اولیه گیاهان دارویی و کشت این گیاهان بهتر کار شود.

وی با اشاره به اینکه یک سری گیاهان از خارج کشور وارد می‌شود، افزود: با وجود اینکه امکان کشت این گیاهان در داخل کشور فراهم است اما به دلیل مسائل اقتصادی واردات این گیاهان ارزان‌تر درمی‌آید تا کشت آن‌ها. از این لحاظ اگر اقداماتی صورت می‌گرفت که ماده اولیه گیاهان دارویی در داخل کشور تإمین شود؛ خیلی بهتر است.

وی در مورد مضرات و فواید داروهای گیاهی گفت: واقعیت این است که داروهای گیاهی در بعضی موارد مفید است و در بسیاری از موارد هم جواب نمی‌دهد از همین رو بهتر این است که نگوییم داروهای گیاهی باید جایگزین داروهای شیمیایی شود. زیرا هر یک از آن‌ها در جایگاه‌های خود موثر و مناسب هستند.

مجاب با تأکید براینکه داروهای شیمیایی را نمی‌توان حذف کرد، گفت: داروهای گیاهی همانند داروهای شیمیایی‌اند اما کمتر عوارضی دارند که می‌توان به عارضه‌های گوارشی و حساسیت اشاره کرد.

وی تصریح کرد: بسیاری از داروهای گیاهی به خصوص آنها که قاچاقی و یا زیرزمینی تولید می‌شوند؛ ممکن است آلودگی‌های بسیاری داشته باشند.

این داروساز ادامه داد: ممکن است عصاره‌ها و داروهای گیاهی غیراستاندارد که به طور غیررسمی تولید می‌شوند؛ گاهی به داروهای شیمیایی، مواد خطرناک و ترکیبات سمی آلودگی داشته باشند از همین رو مردم باید درنظر داشته باشند اگر داروی گیاهی می‌خواهند مصرف کنند باید مورد تأیید وزارت بهداشت باشد.

وی با تاکید براینکه مردم باید از داروهای گیاهی مجوزدار استفاده کنند، افزود: لیست داروهای گیاهی در سایت سازمان غذا و دارو قابل مشاهده است.

این داروساز ادامه داد: ما مواردی را مکررا شنیده‌ایم که فرد داروهای گیاهی غیراستاندارد استفاده کرده و دچار بیماری‌های دیگر شده است.

وی بااشاره به سمی بودن برخی گیاهان و ضرر آن برای انسان گفت: گاهی اوقات فرد به بیابان رفته تا گیاهی را بیاورد اما اشتباهی گیاه سمی آورده است که ما این را مرتب در مقالات و نشریه‌ها می‌بینیم.

مجاب ادامه داد: ممکن است گیاهی اثری نداشته باشد و بیماری فرد خوب نشود؛ از همین رو باید در استفاده از داروهای گیاهی احتیاط و مراقبت کرد.

این داروساز بر لزوم صادرات داروهای گیاهی فرموله شده تأکید کرد و افزود: برخی از گیاهان را از خارج کشور وارد می‌کنیم که البته به این دلیل است که کشت این گیاه از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست.

وی در پاسخ به این سوال که داروهای گیاهی برای چه بیماری‌هایی موثر است، افزود: معمولا این دارو‌ها برای بیماری‌های اعصاب و گوارش مناسب‌تر است و برای بیماری‌های قلبی و تنفسی کمتر توصیه می‌شود.

مجاب در پاسخ به این سوال که آیا داروی گیاهی برای سرطان وجود دارد؛ افزود: داروی گیاهی برای سرطان نداریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز