خبرگزاری کار ایران

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت:

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام وزارت بهداشت ۲۰ سال طول می‌کشد / بیماری هلندی در نظام سلامت

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۰۳۴

حجم اعتبارات پروژه‌های عمرانی در دست اجرا در بخش بهداشت و درمان کشور ۶۹۰۰ میلیارد تومان است که ۴۳ هزار و ۷۰۰ تخت در دست ساخت دارد در حالی که کل تختهای بیمارستانی کشور ۸۲ هزار تخت است.

ایلنا: معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت گفت: با بودجه‌ای که به پروژه‌های عمرانی بهداشت و درمان اختصاص می‌یابد، ۲۰ تا ۳۰ سال زمان می‌برد که همین پروژه‌های فعلی به اتمام برسد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ایرج حریرچی؛ معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت با بیان این مطلب در برنامه «نبض» شبکۀ خبر و با اشاره به بودجه ۸ هزار میلیارد تومانی بخش بهداشت و درمان و ۱۸۰۰ میلیارد تومانی دارو، افزود: کسری بودجه‌ای که در نظام سلامت به وجود می‌آید، دودش فقط به چشم مردم می‌رود.

معاون وزیر بهداشت از آماده افتتاح بودن ۴ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد و گفت: برای این تخت‌ها نیز نیروی انسانی نیاز است که نداریم. در حالی که کل بودجه عمرانی وزارت بهداشت ۸۹۰ میلیارد تومان است و فقط ۳۰ تا ۳۵ درصد آن تخصیص می‌یابد.

وی ادامه داد: حجم اعتبارات پروژه‌های عمرانی در دست اجرا در بخش بهداشت و درمان کشور ۶۹۰۰ میلیارد تومان است که ۴۳ هزار و ۷۰۰ تخت در دست ساخت دارد در حالی که کل تختهای بیمارستانی کشور ۸۲ هزار تخت است.

وی در همین زمینه اضافه کرد: با بودجه‌ای که به پروژه‌های عمرانی بهداشت و درمان اختصاص می‌یابد، ۲۰ تا ۳۰ سال زمان می‌برد که همین پروژه‌های فعلی به اتمام برسند.

حریرچی با طرح این موضوع که مردم در این بین تقصیری ندارند، تأکید کرد: نباید واقعیت‌ها را از مردم کتمان کرد. آن‌ها باید بدانند که وضعیت بودجه و اعتبارات در کشور چگونه است.

معاون وزیر بهداشت با بیان این مطلب که وزارت بهداشت دولت یازدهم استراتژی و برنامه دارد، اظهار داشت: آن طور که شنیده‌ایم در بودجه ۹۳، بخش بهداشت و درمان را یک مقدار متفاوت دیده‌اند.

وی با انتقاد از روش اجرای نظام سلامت کشور که الگویی از مدل آمریکایی است، تأکید کرد: امروز مسجل شده که این الگو شکست خورده است و ما هنوز آن را بد اجرا می‌کنیم.

حریرچی به مشکلات مقطع فعلی حوزه سلامت کشور اشاره کرد و گفت: متأسفانه تکلیف مدیریت و تولیت نظام بهداشتی و درمانی مشخص نیست در حالی که قانون بیمه همگانی در سال ۷۳ تصویب شده است اما هنوز هیچکس سر جای خودش نیست و مدلی برای این نظام سلامت مشخص نکرده‌ایم.

وی با عنوان این مطلب که نظام سلامت کشورمان مدل بازار آزاد و بدون کنترل است، افزود: این‌‌ همان مدلی است که به بهترین شکل در آمریکا اجرا شده اما حالا به مشکل خورده است. در واقع، دعوای جمهوری خواهان و دمکرات‌ها در آمریکا بر سر بودجه بهداشتی این کشور است.

حریرچی با تأکید بر اینکه حالا مسجل شده این الگوی بهداشتی و درمانی در آمریکا شکست خورده است، گفت: متأسفانه ما داریم همین نظام سلامت را خیلی بد اجرا می‌کنیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت اضافه کرد: هرچند این نوع نظام بهداشتی و درمانی در آمریکا بالا‌ترین سرانه را دارد، اما در بین ۸ کشور صنعتی دنیا، بد‌ترین نتایج را به دست آورده است.

وی با تأکید بر اینکه این الگوی نظام سلامت در ایران باید اصلاح شود، گفت: برای اصلاح این نظام سلامت باید به قانون پایبند باشیم.

حریرچی با اشاره به سهم پرداختی هزینه‌های درمانی از جیب مردم به مرز ۷۰ درصد رسیده است، افزود: اگر این مدل نظام سلامت اصلاح نشود، به هدف ۳۰ درصد سهم مردم که در برنامه پنجم آمده است، نمی‌رسیم.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به بند الف ماده ۳۸ قانون برنامه پنجم که تأکید دارد بیمه همگانی می‌بایست در سال اول اجرای این برنامه محقق شود، گفت: بر اساس قانون بیمه همگانی، همه مردم می‌بایست تحت پوشش بیمه قرار بگیرند اما در حال حاضر نزدیک به ۱۳ میلیون نفر در کشور تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند.

وی با عنوان این مطلب که نظام سلامت ما گرفتار بیماری هلندی شده است، ادامه داد: بیماری هلندی، یعنی اینکه وقتی بودجه و پول داریم، هزینه می‌کنیم اما وقتی پولی نداریم، دچار مشکل می‌شویم. همین قضیه برای ما اتفاق افتاد و در سالهای ۸۵ تا ۹۰ که بودجه کشور ۴ برابر شد، این مشکلات بروز نکرد اما حالا گرفتار کسری بودجه هستیم.

معاون وزیر بهداشت با اعلام اینکه در ۸ سال اخیر نیروهای وزارت بهداشت از ۲۳۰ هزار نفر به ۴۱۱ هزار نفر رسیده است، گفت: حجم نیروی انسانی وزارت بهداشت به ۱.۵ تا ۲ برابر رسیده اما معاونت نظارت و برنامه ریزی ریاست جمهوری فقط ۲۷۰ هزار نفر این نیرو را قبول دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز