خبرگزاری کار ایران

هفت موزه دیدنی سیستان و بلوچستان +عکس

asdasd
کد خبر : ۷۳۹۸۰۵

موزه منطقه‌ای جنوب شرق ایران در ۵ طبقه یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های کشور در جنوب شرق ایران و در شهر زاهدان است که به موزه‌ی منطقه‌ای جنوب شرق ایران شهرت یافته است.

به گزارش ایلنا، این موزه، تاریخی، فرهنگی و هنری است که می‌توان آثار باستانی استان سیستان و بلوچستان، خوراک‌های سنتی این منطقه از کشور، انواع جانواران استان و لباس‌های محلی آن را مشاهده کرد.

 
هفت موزه دیدنی سیستان و بلوچستان +عکس
 
هفت موزه دیدنی سیستان و بلوچستان +عکس
 

موزه پست و ارتباطات زاهدان
موزه پست و ارتباطات زاهدان در اوایل قرن ۱۴ هجری و در سال ۱۳۱۱، در شهر زاهدان، با استفاده از مصالحی همچون خشت خام و آجر ساخته شده است که طراحان و سازندگان آن، سبک معماری بومی کویری را مورد استفاده قرار داده‌اند. این بنا در بدو فعالیت خود، به عنوان اداره پست و تلگراف سیستان و بلوچستان استفاده می‌شده است. امروزه این ساختمان مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته و اکنون به عنوان موزه پست و ارتباطات شناخته می‌شود.

 
هفت موزه دیدنی سیستان و بلوچستان +عکس
 
هفت موزه دیدنی سیستان و بلوچستان +عکس
 

موزه قرآن و عترت ایرانشهر
بنای موزه قرآن و عترت ایرانشهر در سال ۱۳۷۰ توسط پرویز فاضلی به عنوان یادبودی از دوران تبعید حضرت آیت الله خامنه ای به سازمان میراث فرهنگی اهدا گردید. این ساختمان در سال ۱۳۵۶ به مدت یک سال میزبان معظم له بوده و هم اکنون بعنوان موزه قرآن و عترت یادآور حضور ایشان می باشد. این بنا دارای ۴۳۱ متر وسعت است که با عمده مصالح بومی خشت و گل با معماری سنتی در خیابان ولایت ساخته شده است.

موزه مردم شناسی سیستان

ساختمان موزه مردم شناسی سیستان در آغاز قرن ۱۹ میلادی توسط انگلستان به عنوان کنسولگری برای اهداف استعماری در منطقه احداث شد و در سال ۱۳۶۸ این ساختمان به عنوان گنجینه موقت و نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان زابل عنوان یافت.
 

از سال ۶۸ به بعد اقدامات برای مرمت و بازسازی این بنا آغاز شد به طوری که پس از 18 سال و از سال ۸۵، موزه مردم‌شناسی سیستان فعالیت خود را آغاز کرد.

موزه شهر سوخته
مجموعه پژوهشی، اداری، رفاهی (موزه شهر سوخته) مقابل شهر سوخته قرار دارد و در این موزه یافته‌های شهر سوخته شامل، اشیای سفالی، سنگی، پیکرک‌ها، مهره‌ها در ویترین‌هایی به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین نمونه‌هایی از قبرهای به دست آمده از این محوطه باستانی با استفاده از اسکلت‌های باقیمانده در آن بازسازی شده و به نمایش گذاشته شده‌اند.

موزه محلی و مردم شناسی سراوان
موزه محلی و مردم شناسی سراوان که اولین ساختمان ادارای این شهرستان محسوب می شود، بخش های مختلفی همچون، سنگ نگاره، تاریخ بلوچستان، مشاهیر، سیاه چادر، زیور آلات، صنایع دستی و حیات وحش دارد که هر ساله در ایام نوروز پذیرای مسافرین نوروزی و گردشگران است.

موزه محلی چابهار
ساختمان قدیمی فرمانداری چابهار که از دوران قاجار به جا مانده، اکنون موزه محلی چابهار است. این موزه بخش های مختلفی نظیر صنایع دستی، مردم شناسی، آثار و اشیا باستانی شامل کاسه ها و ظروف سفالی دارد که عمده آنها از بلوچستان مرکزی است. یکی از زیبایی های موزه محلی چابهار، فسیل ها و استخوان های به جای مانده از حیوانات ماقبل تاریخ است.

 

دانا

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز