خبرگزاری کار ایران

واکنش باستان‌شناس فرانسوی به کشف جدید ایرانی‌ها در نقش رستم

asdasd
کد خبر : ۷۲۲۰۲۸

کتیبه‌ای باستانی که به تازگی در آثار تاریخی نقش رستم کشف شده است، از منظر یک باستان شناس بین المللی مقیم کشور فرانسه، اتفاقی بی‌نظیر در نیم قرن اخیر است.

ایرنا: کتیبه تاریخی که افزون بر ۲۵۰۰ سال زیر جلبک‌ها و رسوبات در نقش رستم فارس پنهان مانده بود، توسط تیم ایرانی کشف، خوانده و شامگاه سه شنبه در آیینی در تالار شورای اسلامی شهر شیراز رونمایی شد.

وتر هنکلمن باستان شناس بین المللی و مقیم کشور فرانسه در این مراسم، گفت: کشف این کتیبه که به نام D.N. F (دی ان اف) نامگذاری شده است، از اهمیت زیادی در حوزه پژوهش‌های ایران باستان و زبان شناسی باستان برخوردار و در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه است.

هنکلمن که از طریق ارتباط زنده اینترنتی با حاضران در این مراسم به صورت زنده صحبت می‌کرد، اظهار داشت: هنوز این امید وجود دارد که در محوطه‌ای مانند نقش رستم که در ده‌ها سال گذشته به صورت مداوم در آن کاوش صورت گرفته است، باری دیگر چنین کتیبه‌های ارزشمندی کشف شود.

پژوهشگر تاریخ عیلامیان و هخامنشیان گفت: کشف این کتیبه اطلاعات بسیار خوبی درباره حلقه نزدیکان و مشاوران شاه هخامنشی در اختیار باستان شناسان قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه کشف این کتیبه در حوزه زبان شناسی باستان نیز اهمیت ویژه‌ای دارد، اضافه کرد: این کتیبه حاوی اطلاعات ارزشمندی در خصوص بایگانی‌های تخت جمشید در اختیار متخصصان قرار می‌دهد و بر کشفیات جدید و دانش قبلی ما درباره هخامنشیان خواهد افزود.

هنکلمن تاکید کرد: کشف این کتیبه جزئیاتی درباره هخامنشیان، شجره شناسی و نام شناسی خانواده‌های اشرافی آن دوران در اختیار باستان شناسان قرار می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز