خبرگزاری کار ایران

مسابقه‌ای برای مدعیان حرفه‌ای؛

«حرفه‌ای شو»؛ چالش جوانان در مهارت‌های فنی

asdasd
کد خبر : ۷۱۶۴۶۹

مسابقه‌ای برای مدعیان حرفه‌ای «حرفه‌ای شو»؛ چالش جوانان در مهارت‌های فنی بالاخره نوجوانان به مسابقات تلویزیونی راه پیدا کردند تا آنچه در سال‌های تحصیل در مراکز فنی‌و حرفه‌ای آموخته‌اند را محک بزنند. مسابقه‌ای «حرفه‌ای شو»، بر مهارت‌های فنی شرکت‌کنندگان نوجوان و جوانش تاکید دارد و در فصل اول، از گروه خودروهایی‌ها دست به انتخاب زده است. این مسابقه جمعه شب‌ها از شبکه آموزش نمایش داده می‌شود و آن طور که مهرداد الفت، تهیه کننده آن می‌گوید هدف اصلی آن تاکید بر ضرورت ارتقای مهارت‌های فنی و حرفه‌ای طبق فرمایشات مقام معظم رهبری است. او می‌گوید:« در همه سال‌های گذشته بر مهارت آموزی گروه‌های مختلف اعم از دانش آموزان و دانش جویان تاکید شده است، اما سیستم آموزشی ما بیش از آن که بر مهارت تاکید داشته باشد، بر واحدهای تئوری بنا شده است. اما نیاز جامعه فراتر از این نوع دانش است. همان طور که مقام رهبری نیز بارها تاکید کرده‌اند و امسال نیز تاکید ویژه‌ای بر مساله فنی‌حرفه‌ای‌ها داشتند. اساس این برنامه به این دلیل پایه‌ریزی شد.» به گفته او این مسابقه در چند فصل طراحی شده که اکنون فصل یک آن به سرانجام رسیده است. در فصل اول، شرکت‌کنندگان در سه محور موتور و برق خودرو، صافکاری و نقاشی به رقابت می‌پردازند. فصل‌های دیگر نیز مرتبط با صنایع چوب و زرگری خواهد بود که کارهای مقدماتی آن در حال انجام است. اما نکته مهم این مسابقات شرکت‌کنندگان آنها هستند. آنها نوجوانانی هستند که همچنان در مدرسه تحصیل می‌کنند یا به تازگی درس‌شان تمام شده است؛ اما آچار به دست هستند و ادعای حرفه‌ای بودن دارند. در مسابقه یک گروه که شامل دو نفر هستند، به مرحله نیمه نهایی می‌رسند و در نهایت برنده‌ها نیز برای تعیین برنده نهایی رقابت می‌کنند. در این مسابقه علاوه بر اطلاعات فنی تئوری شرکت‌کنندگان، دانش فنی آنان نیز محک زده می‌شود. به همین دلیل مسابقه در یکی از مدرن‌ترین و مجهزترین کارگاه‌های سازمان فنی و حرفه‌ای انجام شده است. میثم لطفعلی، کارگردان مسابقه «حرفه‌ای شو»، نیز می‌گوید:« در تلویزیون برنامه‌ها و مسابقات مشابه زیادی وجود داشت، اما استقبال زیادی از آنها نشده، به این دلیل سعی کردیم برنامه‌ای جذاب بسازیم که مخاطبان را در هر رده سنی پای تلویزیون بکشاند و آنها را درگیر کند. مخاطب این برنامه از بچه‌های کوچک تا پدربزرگ و مادربزرگ‌ها هستند. درست است که مهارت‌های فنی بچه‌ها آزموده می‌شود، اما ببینده قرار نیست تنها یک برنامه فنی و خشک ببیند و در نهایت چیزی بیاموزد. به این دلیل مولفه‌های مختلفی وارد برنامه کردیم. سید جلال رضوی کسی است که جای دوربین حرف می‌زند، گاهی مزه می‌پراند، گاهی خطاهای بچه‌ها را می‌گیرد. البته هیچ کس از دست او در امان نیست؛ حتی داورها و حسین رفیعی که مجری بخش فنی است و ایمان سرورپور که دیر مجری برنامه است.» لطفعلی می‌گوید:« یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که تاکید مدیران شبکه و تهیه کننده نیز بود، استفاده از نیروی جوان و به میدان آوردن آنها و تاکید بر مهارت‌آموزی است. به این دلیل از دانش‌آموختگان یا کسانی که همچنان در حال تحصیل در مراکز فنی و حرفه‌ای یا کار و دانش هستند، برای اجرای این برنامه بهره بردیم.» شرکت‌کنندگان توسط سازمان فنی و حرفه‌ای و مراکز کار و دانش برای این مسابقه معرفی شده‌اند. کسانی که در رده خود جزو بهترین‌ها بوده‌اند و شانس برنده شدن را داشته‌اند. لطفعلی، در مورد علت انتخاب شرکت کنندگان در برنامه می‌گوید:« طراحی برنامه بر این اساس بود که آن هم انتخاب تهیه کننده بود. آقای مهرداد الفت به عنوان تهیه کننده به این نتیجه رسیده بود که با توجه به تاکیدی که بر روی استفاده از نسل جوان است، بهتر است در بخش‌های فنی نیز آنها را به میدان بیاوریم و در قالب یک برنامه و مسابقه توانمندی‌هایشان را محک بزنیم. آنها بچه‌هایی هستند که ضمن تحصیل، در حوزه خودشان مشغول به کارند. هر چند حرفه‌ای بسیاری از امور فنی را آموخته‌اند، اما در کنار آن شاگردی می‌کنند تا علم و تجربه را بهم پیوند بزنند و بعد از پایان تحصیلاتشان بتوانند عملکرد بهتر و حرفه‌ای تری در حوزه خودشان داشته باشند و موفق‌تر باشند. این نگرش واقعا ارزشمند است و به نظرم تهیه کننده انتخاب مناسبی برای شرکت کننده‌ها داشته است. به هر حال این افراد در حال آموزش هستند و باید توانمندی‌هایشان به نمایش گذاشته شود. او ادامه می‌دهد: «تلاش کرده‌ام برنامه را از نظر دکور، بحث‌های فنی و تدوین در سطح استانداردهای روز دنیا در برنامه‌های مشابه آن بسازم.» تهیه‌کننده مسابقه حرفه‌ای شو، در مورد انتخاب خودرو به عنوان یکی از بخش‌های این مسابقه، می‌گوید:« وقتی بحث از کار فنی است، اولین موضوعی که به ذهن می‌رسد، خودرو است. به این دلیل تهیه کننده و تیم کارشناسی به این نتیجه رسیدند که این بخش می‌تواند یکی از آیتم‌های جذاب برای ببینده و شرکت‌کننده‌ها باشد. شرکت‌کنندگان نیز می‌توانند دانسته‌های خود را محک بزنند.» او امیدوار است در صورت استمرار برنامه و استقبال مخاطبان و به طور خاص دانش‌آموزان و دانش‌آموختگان مراکز فنی، فرصت شرکت برای همه کسانی که در ایران مدعی حرفه‌ای بودن هستند، فراهم باشد تا در فضایی گسترده‌تر و تخصصی‌تر این برنامه ادامه پیدا کند و از جای جای ایران برای حضور در این برنامه نوجوانان و جوانان حرفه‌ای شرکت کنند تا پتانسیل فنی آنها آزموده شود و نسل تازه‌ای به بازار فنی کشور معرفی شود.

به گزارش ایلنا، بالاخره نوجوانان به مسابقات تلویزیونی راه پیدا کردند تا آنچه در سال‌های تحصیل در مراکز فنی‌و حرفه‌ای آموخته‌اند را محک بزنند. مسابقه‌ای «حرفه‌ای شو»، بر مهارت‌های فنی شرکت‌کنندگان نوجوان و جوانش تاکید دارد و در فصل اول، از گروه خودروهایی‌ها دست به انتخاب زده است.

این مسابقه جمعه شب‌ها از شبکه آموزش نمایش داده می‌شود و آن طور که مهرداد الفت، تهیه کننده آن  می‌گوید هدف اصلی آن تاکید بر ضرورت ارتقای مهارت‌های فنی و حرفه‌ای طبق فرمایشات مقام معظم رهبری است.

او می‌گوید:« در همه سال‌های گذشته بر مهارت آموزی گروه‌های مختلف اعم از دانش آموزان و دانش جویان تاکید شده است، اما سیستم آموزشی ما بیش از آن که بر مهارت تاکید داشته باشد، بر واحدهای تئوری بنا شده است. اما نیاز جامعه فراتر از این نوع دانش است. همان طور که مقام رهبری نیز بارها تاکید کرده‌اند و امسال نیز تاکید ویژه‌ای بر مساله فنی‌حرفه‌ای‌ها داشتند. اساس این برنامه به این دلیل پایه‌ریزی شد.»  

به گفته او این مسابقه در چند فصل طراحی شده که اکنون فصل یک آن به سرانجام رسیده است. در فصل اول، شرکت‌کنندگان در سه محور موتور و برق خودرو، صافکاری و نقاشی به رقابت می‌پردازند. فصل‌های دیگر نیز مرتبط با صنایع چوب و زرگری خواهد بود که کارهای مقدماتی آن در حال انجام است. اما نکته مهم این مسابقات شرکت‌کنندگان آنها هستند. آنها نوجوانانی هستند که همچنان در مدرسه تحصیل می‌کنند یا به تازگی درس‌شان تمام شده است؛ اما آچار به دست هستند و ادعای حرفه‌ای بودن دارند.

در مسابقه یک گروه که شامل دو نفر هستند، به مرحله نیمه نهایی می‌رسند و در نهایت برنده‌ها نیز برای تعیین برنده نهایی رقابت می‌کنند.

در این مسابقه علاوه بر اطلاعات فنی تئوری شرکت‌کنندگان، دانش فنی آنان نیز محک زده می‌شود. به همین دلیل مسابقه در یکی از مدرن‌ترین و مجهزترین کارگاه‌های سازمان فنی و حرفه‌ای انجام شده است.

میثم لطفعلی، کارگردان مسابقه «حرفه‌ای شو»، نیز می‌گوید:« در تلویزیون برنامه‌ها و مسابقات مشابه زیادی وجود داشت، اما استقبال زیادی از آنها نشده، به این دلیل سعی کردیم برنامه‌ای جذاب بسازیم که مخاطبان را در هر رده سنی پای تلویزیون بکشاند و آنها را درگیر کند. مخاطب این برنامه از بچه‌های کوچک تا پدربزرگ و مادربزرگ‌ها هستند. درست است که مهارت‌های فنی بچه‌ها آزموده می‌شود، اما ببینده قرار نیست تنها یک برنامه فنی و خشک ببیند و در نهایت چیزی بیاموزد. به این دلیل مولفه‌های مختلفی وارد برنامه کردیم. سید جلال رضوی کسی است که جای دوربین حرف می‌زند، گاهی مزه می‌پراند، گاهی خطاهای بچه‌ها را می‌گیرد. البته هیچ کس از دست او در امان نیست؛ حتی داورها و حسین رفیعی که مجری بخش فنی است و ایمان سرورپور که دیر مجری برنامه است.»

لطفعلی می‌گوید:« یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که تاکید مدیران شبکه و تهیه کننده نیز بود، استفاده از نیروی جوان و به میدان آوردن آنها و تاکید بر مهارت‌آموزی است. به این دلیل از دانش‌آموختگان یا کسانی که همچنان در حال تحصیل در مراکز فنی و حرفه‌ای یا کار و دانش هستند، برای اجرای این برنامه بهره بردیم.»

شرکت‌کنندگان توسط سازمان فنی و حرفه‌ای و مراکز کار و دانش برای این مسابقه معرفی شده‌اند. کسانی که در رده خود جزو بهترین‌ها بوده‌اند و شانس برنده شدن را داشته‌اند.

لطفعلی، در مورد علت انتخاب شرکت کنندگان در برنامه می‌گوید:« طراحی برنامه بر این اساس بود که آن هم انتخاب تهیه کننده بود. آقای مهرداد الفت به عنوان تهیه کننده به این نتیجه رسیده بود که با توجه به تاکیدی که بر روی استفاده از نسل جوان است، بهتر است در بخش‌های فنی نیز آنها را به میدان بیاوریم و در قالب یک برنامه و مسابقه توانمندی‌هایشان را محک بزنیم. آنها بچه‌هایی هستند که ضمن تحصیل، در حوزه خودشان مشغول به کارند. هر چند حرفه‌ای بسیاری از امور فنی را آموخته‌اند، اما در کنار آن شاگردی می‌کنند تا علم و تجربه را بهم پیوند بزنند و بعد از پایان تحصیلاتشان بتوانند عملکرد بهتر و حرفه‌ای تری در حوزه خودشان داشته باشند و موفق‌تر باشند. این نگرش واقعا ارزشمند است و به نظرم تهیه کننده انتخاب مناسبی برای شرکت کننده‌ها داشته است. به هر حال این افراد در حال آموزش هستند و باید توانمندی‌هایشان به نمایش گذاشته شود.

او ادامه می‌دهد: «تلاش کرده‌ام برنامه را از نظر دکور، بحث‌های فنی و تدوین در سطح استانداردهای روز دنیا در برنامه‌های مشابه آن بسازم.»

تهیه‌کننده مسابقه حرفه‌ای شو، در مورد انتخاب خودرو به عنوان یکی از بخش‌های این مسابقه، می‌گوید:« وقتی بحث از کار فنی است، اولین موضوعی که به ذهن می‌رسد، خودرو است. به این دلیل تهیه کننده و تیم کارشناسی به این نتیجه رسیدند که این بخش می‌تواند یکی از آیتم‌های جذاب برای ببینده و شرکت‌کننده‌ها باشد. شرکت‌کنندگان نیز می‌توانند دانسته‌های خود را محک بزنند.»

او امیدوار است در صورت استمرار برنامه و استقبال مخاطبان و به طور خاص دانش‌آموزان و دانش‌آموختگان مراکز فنی، فرصت شرکت برای همه کسانی که در ایران مدعی حرفه‌ای بودن هستند، فراهم باشد تا در فضایی گسترده‌تر و تخصصی‌تر این برنامه ادامه پیدا کند و از جای جای ایران برای حضور در این برنامه نوجوانان و جوانان حرفه‌ای شرکت کنند تا پتانسیل فنی آنها آزموده شود و نسل تازه‌ای به بازار فنی کشور معرفی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز