خبرگزاری کار ایران

نسخه‌هایی برای اصلاحات اقتصادی دولت

asdasd
کد خبر : ۶۳۷۱۸۱

تداوم نوسانات در بازار طلا، ارز، خودرو و مسکن و پابرجایی برخی چالش های اقتصادی سبب شد تا کارشناسان این حوزه از ضرورت اصلاح برخی سیاست های اقتصادی سخن بگویند.

به گزارش ایرنا، روزنامه های امروز دوشنبه چهارم تیرماه بخش عمده‌ای از گزارش و یادداشت های خود را به مسائل اقتصادی اختصاص دادند. سخنان دیروز وزیر امور خارجه در اتاق بازرگانی، صنایع، تعاون و کشاورزی ایران و سرنوشت پیوستن ایران به FATF دیگر محورهای مهمی بود که در عناوین اصلی مطبوعات جای گرفت.

** اصلاحات اقتصادی و اصلاح در کابینه

انجام اصلاحات اقتصادی از دید برخی روزنامه ها مهمترین ضرورت این روزهای دستگاه اجرایی است. در همین باره «محمد ستاری فر» اقتصاددان در گفت وگویی با روزنامه «آرمان» اظهار داشت: در شرایط کنونی چند نهاد در اقتصاد کشور دخالت دارند و به همین دلیل ما با یک موتور اقتصادی مواجه شده‌ایم که چند راننده دارد. به همین دلیل دیدگاه‌های مختلف کارشناسان اقتصادی در حاشیه چندگانگی مدیریت اقتصادی کشور قرار می‌گیرد.

بدون شک اگر در مجموعه مدیریت کشور و مدیریت اقتصادی یک صدای واحد و هماهنگ داشته باشد اختلاف سلیقه و تضاد دیدگاه‌های اقتصاددانان نمی‌تواند در سرنوشت اقتصادی جامعه تأثیرگذار باشد. در شرایط کنونی ما در نظام تدبیر خود با تکثر مواجه هستیم. این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته صدای واحدی از مجموعه مدیریت جامعه به گوش می‌رسد.

در گزارش روزنامه «آفتاب یزد» با عنوان «لزوم اصلاح ساختار اقتصادی کشور» به نقل از «مهدی پازوکی» اقتصاددان می خوانیم: اگر در کشور اصلاحات اقتصادی به مفهوم حقیقی صورت نگیرد قطعا کشور دچار چالش های بیشتری خواهد شد. هرچقدر این اصلاحات به تاخیر بیافتد هزینه اصلاحات اقتصادی افزایش خواهد یافت. روحانی چاره ای جز اصلاحات اقتصادی ندارد. روحانی می‌تواند تیم بسیار قوی ای در وزارتخانه های اقتصادی بر روی کار بیاورد و از نیروهای تکنوکرات، مستقل و شجاع در کشور استفاده کند.

در همین ارتباط روزنامه «جوان» به سراغ نشست دیروز مجلس درباره تشکیل وزارتخانه های جدید رفت و نوشت: به‌رغم اصرار معاون اول رئیس‌جمهور و تلاش دولت، نمایندگان مجلس با لایحه اصلاح بخشی از ساختار دولت برای تفکیک وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و ورزش و جوانان مخالفت کردند.

به اعتقاد برخی کارشناسان، تأکید دولت برای تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت برآمده از بدنه کارشناسی، علمی و فنی نیست و اهداف دیگری در پس آن وجود دارد. اهدافی که نقطه آغاز آن نظارت نکردن مجلس شورای اسلامی است؛ چراکه در غیر این صورت دولت نمی‌توانست قانونی که هنوز به‌صورت کامل اجرا نشده است (قانون تمرکز) را با ارائه لایحه‌ای جدید ابطال کند.

به نوشته روزنامه «بهار» اصلاح ساختار دولت هدف مشخصی است که قوه مجریه و مقننه برای اجرای آن دو دلیل و دو راه متفاوت در پیش گرفته‌اند. دولت در پی اصلاح برخی از وزارتخانه‌های خود است تا از رهگذر آن سرعت حل دغدغه‌های معیشتی و مشکلات اقتصادی کشور را شتاب بیشتری دهد، مجلس اما از تغییر فرد و نه ساختار سخن می گوید.

روزنامه «کیهان» اما راهکار دیگری را به جز اصلاح سیاست های اقتصادی یا ساختار وزارتخانه ها پیشنهاد داده است. تحت عنوان «اعدام و مصادره اموال راه‌حل فوری مقابله با تروریست‌های اقتصادی» آمده است: در ماه‌های گذشته تروریست‌های اقتصادی که تعداد آنها محدود و طبیعتا برای نهادهای اطلاعاتی و قضایی کشور شناخته شده هستند با اخلال در نظام اقتصادی کشور باعث بالا رفتن شدید نرخ ارز و به تبع آن گران شدن ارزاق عمومی مردم شده‌اند، این نوسانات لحظه‌ای که در سفره مردم تاثیر آنی داشته است آنان را نسبت به آینده و دستاوردهای فراوان و بی‌شمار جمهوری اسلامی در نزدیک چهار دهه گذشته مایوس ساخته است و این نهایت خواسته و آرزوی دشمنان بیرونی این کشور است.

** دفاع ظریف از دولت و نظام

«محمدجواد ظریف» صبح دیروز در جمع اعضا و فعالان اتاق بازرگانی ایران ضمن پاسخگویی به دغدغه‌ها و نگرانی‌های آنها در ارتباط با آینده اقتصادی کشور تصریح کرد: ما در ایران از اصولگرا، اصلاح‌طلب، بی‌خط، مخالف جمهوری اسلامی ایران و یا مخالف دولت همه در یک کشتی نشسته‌ایم و اکنون هدف دشمنان نه نظام ایران، نه دولت روحانی، بلکه هدف ایران است. این ایران است که اکنون برای تحقق برخی از اهداف و تمایلات مانع است، می‌خواهند ایران را نابود کنند.

روزنامه «اعتماد» عنوان نخست خود را به سخنان ظریف اختصاص داد و در گزارشی با تیتر «هدف ایران است نه نظام یا روحانی» آورد: بی‌تعارف با مردم. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان صبح روز گذشته از تریبون اتاق بازرگانی، صنایع، تعاون و کشاورزی ایران استفاده کرد و به بیان تازه‌ترین مواضع وزارت خارجه درباره وضعیت توافق هسته‌ای، چند و چون اجرای آن و اما و اگرهای پیش آمده در مسیر اجرا پس از خروج ایالات متحده از برجام پرداخت.

دو ماه پس از توقف حضور امریکا در توافق هسته‌ای با ایران، این تهران است که باید تصمیم بگیرد در برجام بدون امریکا و با ترکیب جدید 1+4 بماند یا نه. اروپا، چین و روسیه به عنوان بازماندگان در توافق هسته‌ای تلاش می‌کنند خسارت اقتصادی ناشی از بازگشت تحریم‌های هسته‌ای (ثانویه) امریکا برای ایران را جبران کنند اما در میدان عمل جبران این خسارت با توجه به تصمیم‌های اقتصادی که هریک از کمپانی‌های بزرگ جداگانه باید بگیرند، آسان نیست. از سوی دیگر انتقادها در داخل از عملکرد تیم مذاکره‌کننده در جریان سه سال مذاکره نفسگیر با 1+5 نیز شدت بیشتری گرفته و این در حالی است که تنها چندهفته مانده به بازگشت تحریم‌های هسته‌ای (ثانویه) امریکا، شکاف در داخل ایران آخرین چیزی است که کشور در آستانه ورود به روزهای سخت اقتصادی به آن نیازمند است.

روزنامه «اطلاعات» این بخش از سخنان ظریف را تیتر یک خود قرار داد که «هدف استراتژیک آمریکا خروج ایران از برجام است».

روزنامه «تجارت» تحت عنوان « پایان دیپلماسی قایق‌های توپدار» به نقل از وزیر امور خارجه نوشت: برخی از دوستان دلواپس از گذشته به این حرف من ایراد گرفته‌اند که فقط قدرت نظامی‌برای یک کشور کافی نیست، قدرت نظامی‌امر مهمی‌است اما تنها قدرت نظامی‌نیست وهمچنان بر این سخن خود تاکید دارم. دیپلماسی قایق‌های توپدار که تعداد توپ‌ها و برد آنها فقط ملاک برتری بود مربوط به قرن 18 و 19 میلادی است و از ابتدای قرن بیستم قدرت اقتصادی در کنار قدرت نظامی‌قرار گرفته و این مولفه باعث پیشرفت یا عقب‌ماندگی یک کشور شده است. از قرن بیستم به بعد دیپلمات‌ها تنها نمایندگان بخش خصوصی و امنیتی نبودند و حوزه دیگری به عنوان موضوع اقتصادی به فعالیت‌های آنها اضافه شد.

در صفحه و عنوان نخست روزنامه «همدلی» نیز آمده است «ظریف در اجلاس اتاق بازرگانی در واکنش به تهدیدها و تحریم‌های آمریکا مطرح کرد: هدفشان نابودی ایران است»

نکته قابل تامل، دوگانه ای بود که روزنامه «سازندگی» درباره سخنان اخیر ظریف و موضوع تغییرات در کابینه در صفحه نخست خود انعکاس داد.

سازندگی به نقل از یکی از منتقدان دولت از ضرورت تغییر کابینه و کاستی های مدیریت اجرایی رییس جمهوری نوشت و در پاسخ به این دیدگاه به بخشی از سخنان ظریف اشاره کرد که دیروز گفت «با کنار رفتن روحانی اصولگرایان به قدرت نمی رسند»

** رایزنی درباره سرنوشت FATF

«محمدعلی وکیلی» مدیر مسوول روزنامه «ابتکار» و عضو هیات رئیسه مجلس از رایزنی روسای قوای مجریه و مقننه با رهبری درباره لایحه FATF خبر داد.

به نوشته ابتکار، وی با اشاره به برخی مباحث مطروحه درباره خروج لایحه FATF از دستور کار مجلس با توجه به ملاحظات و سخنان رهبری گفت:‌ اعلام خارج شدن این لایحه از دستور کار مجلس نظر شخصی افراد بوده و نظر هیات رئیسه مجلس نیست.وی تصریح کرد: تا الان که من در جریان قرار دارم هیات رئیسه مجلس هیچ تصمیم قطعی در خصوص این موضوع نگرفته است.

روزنامه «قانون» در این باره نوشت: برخی از رسانه‌ها برای شیطنت از علی‌لاریجانی درباره دیدارش با رهبری در خصوص FATF سوال کرده‌اند که رییس مجلس در حاشیه بازدید از نمایشگاه عکس و کارتون حمایت از کالای ایرانی و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای وکیلی اعلام کردند شما دیداری درباره FATF با رهبر معظم انقلاب داشته‌اید؟ گفت: دیداری نداشته‌ام! قانون افزود: به نظر می‌رسد برخی تلاش دارند تا کار FATF را در مجلس تمام شده نشان دهند ولی این حقیقت ماجرا نیست. در همین راستا جلال میرزایی، نماینده مجلس در سخنانی گفته است که درست نیست که عده‌ای بگویند رهبری با FATF و لایحه مبارزه باتروریسم مخالفند.

به نوشته این روزنامه مشخص است برخی تلاش دارند تا از برخی مسائل برای رسیدن به اهداف سیاسی خود استفاده کنند ولی بایدمنتظر ماند و دید که نتیجه چه خواهد شد و آیا نمایندگان مغلوب فضاسازی برخی جریان‌های سیاسی می‌شوند یا در راستای منافع ملی و مردم قدم بر خواهند داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز