خبرگزاری کار ایران

پژوهشگران فرانسوی اعلام کردند؛

ساخت اولین روستا برای زندگی افراد مبتلا به آلزایمر

asdasd
کد خبر : ۶۳۰۴۶۵

نگهداری از بیماران مبتلا به آلزایمر کاری سخت و دشواری است به همین دلیل دانشمندان با ایجاد یک دهکده راهکاری تازه برای نگهداری از بیماران پیدا کرده اند.

به گزارش ایلنا, پژوهشگران فرانسوی اعلام کردهاند درحال بررسی طرح ساخت اولین روستا برای زندگی افراد مبتلا به آلزایمر در کنار پرستاران و پژوهشگران با تخصص این بیماری هستند.

ازجمله امکانات موجود دراین دهکده می‌توان به کتابخانه، باشگاه ورزشی، آرایشگاه، فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی و پوشاک و مواردی ازاین دست اشاره کرد.

قراراست روستای مخصوص مبتلایان به آلزایمر وزوال عقل در منطقه داکس درجنوب فرانسه ساخته شود.

پژوهشگران اعتقاد دارند دهکده قابلیت نگهداری و پذیرایی از ۱۲۰ بیمار در کنار مراقبان، داوطلبان رایگان نگهداری از بیمار و دانشمندان را دارد، تفاوت این دهکده با آسایشگاه‌های مخصوص نگهداری از بیماران، اجازه فعالیت و تحرک بیشتر به بیماران و ایجاد روحیه شاد و سرزنده درآنهاست.

اطراف این روستا برای حفظ امنیت اهالی محصور شده است، اما درون آن اقامت کنندگان می‌توانند آزادانه به فعالیت بپردازند و از فروشگاه‌ها خرید کنند یا به مناطقی که دوست دارند بروند.

هزینه ساخت این دهکده و تجهیز آن بالغ بر ۲۹ میلیون یورو تخمین زده شده است و پرستاران درآنجا روپوش سفید به تن ندارند و مانند افراد عادی لباس می‌پوشند تا سبب نگرانی و ترس درمبتلایان نشوند.

بیماری آلزایمر در سال‌های اخیر رشد تصاعدی پیدا کرده است و کارشناسان پیشبینی کردهاند درآینده میلیون‌ها نفربه آن مبتلا شوند،بر اثر ابتلا به آلزایمر افراد دچار مشکل در تمرکز درک ار‌ها و به یاد آوردن خاطرات می‌شوند و نیازمند مراقبت دائم از سوی اطرافیان و کادرپزشکی هستند.

دراین دهکده حدود ۱۲۰ بیمار، ۱۰۰ کارمند مراقبتی و ۱۲۰ داوطلب نگهداری از بیمار زندگی خواهند کرد،زندگی دراجتماع برای بیماران مبتلا به آلزایمر می‌تواند سخت باشد، زیرا به دلیل آسیب مغزی  و از کار افتادن بخش‌های مربوط به تمرکز، تفکر و حافظه نمی‌توانند به خوبی با دیگران ارتباط برقرارکنند، بیشتر بیماران به دلایلی، چون سقوط از ارتفاع، فراموش کردن مصرف دارو، افسردگی و انزوا و سایر عارضه‌های جانبی بیماری جان خود را ازدست می‌دهند.

امکانات مراقبتی موجود دراین دهکده مانع از بروز اتفاق هایی، چون گم شدن سالمند در زمان خروج از خانه و مواردی ازاین دست می‌شود، این امر می‌تواند سبب کاهش نگرانی و استرس خانواده‌ها در نگهداری از فرد مبتلا به آلزایمر و اجبار به نگهداری او درآسایشگاه شود.

مشابه این طرح پیش‌تر درکشور هلند درمنطقه انجام شده است، اما در نمونه جدیدی که درکشور فرانسه ساخته می‌شود بیماران توانایی بیشتری برای انجام کار‌های مختلف و خروج ازخانه و رفتن به مناطق سرسبز و جنگلی دارند و به طور کلی آرامش بیشتری خواهند داشت.

مسیرها، راه‌های ورودی و خروجی دراین روستا با توجه به استاندار‌های ویژه ایجاد شده است تا بیماران دچار صدمه یا سردرگمی در پیدا کردن راه‌ها نشوند.

دولت انگلستان نیز اعلام کرده است در نظر دارد در آینده درمنطقه کنت این کشور روستایی مشابه برای مبتلایان به آلزایمر بسازد تا بتوانند به راحتی درآن زندگی کنند و شرایطی مانند نگهداری از سالمند درآسایشگاه‌ها را ندارد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز