خبرگزاری کار ایران

تراژدی هیرمند، هامون و مردم سیستان

asdasd
کد خبر : ۶۲۸۷۵۰

اینکه چرا امروز هیرمند خشک و بیش از 20 هزار نفر بیکار شده اند، سوالی است که باید مسئولین و دولت ها جواب دهند. کسانی که قدرت را در دست داشتند و دارند باید پاسخگو باشند که چرا با برنامه های بی ارزش، شرایط این استان محروم را بدتر کردند؟

به گزارش ایلنا از پول نیوز، ماهی ها روی خاک نفس می کشند و قایق ها ماه هاست که بر ساحل نشسته اند...خبرها دیگر تکرار مکررات شده اند؛ هر روز داغ تازه ای به جگر سیستان و بلوچستان ریخته می شود... مدتی است که می گویند ورودی آب هیرمند به ایران صفر شده. خشکسالی های و بی آبی ها و بدعهدی افغانستان که حقابه ایران را نمی دهد هیرمند را خشک و کشاورزان را بیکار، صیادان را آواره و معیشت مردم سیستان را دچار مشکلات لاینحلی کرده است. 

حالا هم که تابستان است و آسمان سرِ نباریدن دارد . ساکنان سیستان می گویند که این روزها بالای سر هامون گریه می کنند و نماز دعا می خوانند تا باز هم ترا‍ژدی تازه ای در جنوب شرق کشور آفریده شود...

دعوای ایران و افغانستان بر سر  هیرمند هزار و 100 کیلومتری، سال هاست که ادامه دارد. رودخانه ای تاریخی که نام آن در شاهنامه هم آمده و حوزه آب‌ریزی به وسعت ۳۵۰ هزار کیلومترمربع را شامل می شود. این رودخانه را بزرگترین رود فلات ایران و کشور افغانستان می دانند و درباره آن افسانه های بسیاری می گویند. 

افغانستان اما تا توانسته روی هیرمند سد ساخته. آنقدر که حالا از حقابه ایران که روزی 26 متر مکعب در هر ثانیه بود، چیزی باقی نمانده. 

محمود تهیدست، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی زاهدان به پول نیوز می گوید: بخش اعظمی از مشکل هیرمند،  افغانستان است. مسیر رود هیرمند تحت کنترل افغانستان است و در برخی نقاط آن ها حتی موتور آب برای پمپا‍‍ژ آب کار گذاشته اند و حتی انواع مواد مخدر را پرورش می دهند. دولتمردان ما نتوانسته اند حق ما را از افغانستان بگیرند. این واقعیت تلخی است که غیر قابل انکار است. 

این فعال اقتصادی در سیستان و بلوچستان ادامه می دهد: اینکه چرا امروز هیرمند خشک و بیش از 20 هزار نفر بیکار شده اند، سوالی است که باید مسئولین و دولت ها جواب دهند. کسانی که قدرت را در دست داشتند و دارند باید پاسخگو باشند که چرا با برنامه های بی ارزش، شرایط این استان محروم را بدتر کردند؟

در سال های گذشته، سازمان عمرانی که مدیریت آن را یکی از نمایندگان استان در گذشته داشت، برای سیستان و بلوچستان چه کار کرد؟ چرا در آن زمان فکری برای منابع اب منطقه نشد؟ 

تهیدست معتقد است که اگر یک دهم دریاچه ارومیه برای  هامون  دل می سوزاندند امروز اوضاع ما اینچنین نبود... 

او ادامه می دهد: نیزارها را از بین بردند. هامون را فراموش کردند. صیادان را کوچک شماردند. بی کفایتی پشت بی کفایتی... 

مقامات و مسئولان باید بدانند که اگر کارد به استخوان سیستان و بلوچستان برسد و مردم شروع به مهاجرت دسته جمعی کنند حدود 200، 300 کیلومتر از جنوب کشور ما تا مرز خالی از سکنه می شود و این می تواند بزرگترین تهدید برای امنیت ملی باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز