خبرگزاری کار ایران

کلانشهر بدون شهردار

asdasd
کد خبر : ۶۲۷۸۰۸

کرج یا به تعبیری همان «ایران کوچک» تا این لحظه درگیرو دار انتخاب شهرداری است که هربار به دلیلی، آمدنش به تعویق می‌افتد.

«اصغر نصیری»، شهردار کرج بیست و ششم فروردین ماه امسال تقریباً همزمان با محمد علی نجفی شهردار سابق تهران در صحن علنی، استعفا داد. استعفای او البته به‌دلیل اختلاف‌هایی که پیش از این با برخی شورایی‌های کرج داشت، قابل حدس بود. چه آنکه زمانی که نامه استعفایش در صحن علنی قرائت شد، زمان زیادی نگذشت که پذیرفته شد و شنیده‌ها حکایت از آن داشت که اگر نمی‌رفت، باید صابون استیضاح را به تنش می‌مالید.

او دراین مدت حدوداً 7 ماهه، بر سر انتصابات، درگیری‌های شدیدی با برخی شورایی‌ها پیدا کرده بود. درگیری‌هایی که به تعبیری «خواسته زیاده خواهانه برخی اعضا» نامیده می‌شد و اتفاقاً به اعتقاد برخی دیگر، نتیجه اهمال‌کاری‌های نصیری در پاسخ به خواسته‌های شورایی‌ها تفسیر شده بود. از آن تاریخ، اما کرج یا به تعبیری همان «ایران کوچک» تا این لحظه درگیرو دار انتخاب شهرداری است که هربار به دلیلی، آمدنش به تعویق می‌افتد. تاکنون طی چند جلسه رسمی، نام «سریزدی» گزینه پیشنهادی هشت نفر از اعضا، به رأی گذاشته شده، اما هر بار به بهانه‌ای انتخاب او با اما و اگرهای زیادی مواجه شده است. تا حدی که برخی اعضا با پیش کشیدن برخی حاشیه‌ها و پرونده سازی‌ها، سعی کرده‌اند تا «رقیب» را از میدان به در کنند، این درحالی است که مخالفان او، در جلسه‌ای که قرار به پیشنهاد شهردار احتمالی کرج بوده و حتی در وقت اضافه‌ای که می‌بایست بررسی‌های خود را انجام داده و گزینه منتخب خود را معرفی کنند، سکوت اختیار کرده و در وقت مقرر، هیچ فردی را به‌عنوان گزینه شهرداری معرفی نکرده‌اند.

شورای کرج تاکنون فقط همین یک نام را برای رأی‌گیری به اشتراک گذاشته که او هم ظاهراً نتوانسته رأی اکثریت را با خود همراه کند. دامنه اختلافات شورایی‌های کرج، البته پای فرماندار را هم به میان کشیده و موجب شده تا صدای او هم بلند شود. سیروس شفقتی با بیان اینکه همه علاقه دارند تا وضعیت شهرداری کرج بزودی روشن شود، گفته است مدیریت شهری و موضوع انتخاب شهردار کرج بسیار اهمیت دارد، ولی از سوی دیگر باید سعی کنیم همه چیز با آرامش و بخوبی پیش برود.»

قانون یک فرصت سه ماهه برای انتخاب شهردارکرج تعیین کرده که تا این لحظه نزدیک به 50 روز آن گذشته و همچنان نیز اختلاف‌های جدی بر سر انتخاب گزینه نهایی وجود دارد. سؤال اینجاست اگر برخی اعضا بنا به دلایلی با آمدن «مجید سر یزدی»به شهرداری کرج مخالفند، چرا گزینه مورد وثوق خود را معرفی نکرده و چرا در همان زمان که نام این فرد به میان آمد، مخالفتی برای حضورش مطرح نکرده اند؟! هم‌اکنون همان هشت نفر عضو متحد شورا (طیف اصلاح‌طلبان) برای چاره، دست به دامان فرماندار شده و طی نامه‌ای به «سیروس شفقتی» خواسته‌اند این موضوع را تعیین تکلیف کند.

کرج هم‌اکنون از سوی یک سرپرست (احمدی نژاد) اداره می‌شود، اما درصورتی‌که اختلاف‌ها پا برجا بماند، فرمانداری باید گزینه دیگری را معرفی کند! با این‌همه آن‌طور که «عباس زارع»، یک عضو شورای کرج می‌گوید مردم اجازه دارند تا از شورا به‌دلیل عدم تشکیل جلسه و پاسخگویی به قانون، شکایت کنند! موضوعی که معلوم نیست سند قانونی دارد یا در حد یک صحبت هیجانی مطرح شده است. اما دلیل مخالفت با «سریزدی» شهردار سال 80 کرج چیست؟ مخالفان برای دلایل‌شان به پرونده‌ای اشاره می‌کنند که به ادعای سریزدی، به 18 سال پیش مربوط می‌شود و هیچ وقت نیز به رأی قطعی منجر نشده و به قرارداد ساخت باشگاه میلاد در سال 79 اشاره دارد. توسل به پرونده‌های قضایی البته در زمان نصیری هم مسبوق به سابقه است. در زمان انتخاب او نیز شبهاتی درباره پرونده مفتوح در دادسرای کارکنان دولت قرار بود انتخابش را با چالش‌های جدی مواجه کند!

با این حال، خلیلی اردکانی، عضو شورای شهر کرج در گفت‌و‌گو با «ما»، ماجرای عدم انتخاب شهردار را این‌گونه روایت می‌کند:«ما بلافاصله پس از پذیرفتن استعفا، کاندیدای پیشنهادی خود را معرفی کردیم، چراکه رفتن نصیری برایمان قابل حدس بود. همان زمان سایر اعضا (پنج نفر) اعلام کردند که ما گزینه‌های خودمان را داریم و باید روی پرونده ایشان مطالعه کنیم. بنابراین فرصت دو روزه مشخص کردیم تا نتیجه را اعلام کنند. اما چهار روز بعد، در جلسه شورا، رئیس شورا درخواست کرد تا با توجه به اینکه فقط یک گزینه مطرح شده، برنامه‌هایش را بررسی کرده و رأی‌گیری کنیم.

براین اساس، سریزدی برنامه‌هایش را هم اعلام کرد و پرسش و پاسخ هم انجام شد. اما یک ساعت پیش از رأی گیری، نایب رئیس تقاضای مرخصی کرد و بعد هم درست در وقت رأی گیری، رئیس شورا جلسه را به بهانه بیماری ترک کرد و در نتیجه جلسه از اکثریت افتاد. تا در جلسه‌ای دیگر که رئیس شورا دوباره در مرخصی بود و نایب رئیس در زمان رأی گیری، دوباره جلسه را ترک کرد. دیروز هم قرار بود این موضوع دوباره در دستور کار قرار بگیرد که رئیس شورا این‌بار، نبود استاندار و رئیس شورای حل اختلاف را بهانه کرد.

درحالی‌که چنین چیزی در قانون نیامده و من هم در تذکری اعلام کردم اگر قرار به آمدن کسی بود، آن فرماندار بود! رئیس شورا، دو فوریت این طرح را هم نخواند. متأسفانه این کارشکنی‌ها از طرف رئیس و نایب رئیس انجام می‌شود. ما می‌گوییم اگرهم انتقادی به «سریزدی» وجود دارد، در نهایت از مراجع قانونی و وزارت کشور استعلام گرفته می‌شود و جای نگرانی نیست. برخی شورایی‌ها اگرچه معتقدند که در این مدت تقریباً دو ماهه، کرج با چالش جدی مواجه نبوده و شهر بخوبی اداره شده است، اما کرجی‌ها نظری برخلاف آنها دارند. «سیلاب اخیر و آبگرفتگی شدید خیابان‌ها»، «قطع درختان منطقه کارخانه قند» و «بدهی پیمانکاران» تنها نمونه‌هایی از معضلاتی است که این روزها شهروندان کرجی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

منبع: روزنامه ایران

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز