خبرگزاری کار ایران

لیگ برتر فصل آتی و روایت‌ ٦ ورزشگاه ناامن

asdasd
کد خبر : ۶۲۱۴۱۸

درصورتی که «فولاد آره‌نا» برای میزبانی فولاد خوزستان در لیگ هجدهم آماده نشود، فصل آینده ١٤ ورزشگاه از بازی‌های ١٦ تیم لیگ برتری میزبانی خواهند کرد. با وجود بهبود وضع برخی از استادیوم‌ها نسبت به سال‌های گذشته، همچنان برخی از تیم‌ها در ورزشگاه‌ها از حریفان خود میزبانی می‌کنند که به هیچ‌وجه استانداردهای لازم برای برگزاری بازی‌ها در این سطح ندارند.

معمولا این مشکل برای تیم‌هایی که تازه به لیگ برتر صعود می‌کنند، چشمگیرتر است و باعث واکنش مسئولان سازمان لیگ می‌شود؛ اگرچه درنهایت کمتر موردی به یاد داریم که تیم‌ها به خاطر کمبود امکانات از بازی در ورزشگاه خانگی خودشان محروم شده باشند. ٦ ورزشگاه از میان ١٤ استادیوم میزبان در لیگ هجدهم دارای مشکلات عدیده هستند که باید در چند ماه فرصت پیش‌فصل این ایرادات برطرف شود.

١٤ ورزشگاه و یک دنیا مشکل

از تهران شروع می‌کنیم؛ شهری که با سقوط نفت تهران فصل آینده ٤ نماینده در لیگ برتر خواهد داشت. استقلال و پرسپولیس که تکلیف‌شان مشخص است و در ورزشگاه آزادی میزبانی می‌کنند. پیکان چند سالی است به شهر قدس کوچ کرده و بازهم در ورزشگاهی که نسبتا امکانات قابل قبولی دارد، میزبان حریف خود خواهد بود. سایپا نیز مثل فصل قبل در ورزشگاه دستگردی میزبانی می‌کند؛ در شرایطی که وضع چمن این استادیوم نگران‌کننده به نظر می‌آید. البته با این وضع استادیوم تختی در شرق تهران از بازی‌های لیگ برتری احتمالا به جز ٢ مسابقه استقلال و پرسپولیس با سایپا رهایی می‌یابد و این یک فرصت خوب برای رفع نواقص این ورزشگاه قدیمی است.

اصفهانی‌ها با تکمیل ورزشگاه نقش جهان خیال‌شان راحت‌تر شده و از ٢ استادیوم با امکانات مناسب یعنی فولادشهر و نقش جهان برای میزبانی ٢ تیم سپاهان و ذوب‌آهن بهره می‌برند.

٢ تیم اهوازی یعنی فولاد و استقلال در این چند‌ سال به صورت مشترک از غدیر استفاده کردند اما شمارش معکوس برای افتتاح ورزشگاه اختصاصی فولاد آغاز شده و شاید تیم قرمزپوش خوزستان در لیگ هجدهم به «فولاد آره‌نا» کوچ کند که امکاناتی به مراتب بهتر از غدیر خواهد داشت. تیم تازه‌وارد نفت مسجدسلیمان هم مثل گذشته در ورزشگاه بهنام محمدی این شهر میزبان خواهد بود که دارای مشکلاتی است. تختی آبادان نیز مثل همیشه از بازی طلایی‌پوشان این شهر میزبانی می‌کند.

تیم تازه‌وارد نساجی مازندران که برای اولین‌بار به لیگ برتر وارد می‌شود، در شهید وطنی به مصاف حریفانش می‌رود که به گفته مسئولان سازمان لیگ مشکلات زیادی دارد.

سپیدرود رشت همچنان روی چمن مصنوعی ورزشگاه سردارجنگل میزبان تیم‌های لیگ برتری خواهد بود.

تبریز هم در چند‌ سال اخیر با داشتن ٢ ورزشگاه یعنی یادگار امام(ره) برای میزبانی تراکتورسازی و بنیان‌دیزل به‌عنوان استادیوم اختصاصی گسترش‌فولاد مشکل چندانی نداشته است.

با سقوط سیاه‌جامگان، حالا پدیده تنها تیم لیگ برتری مشهد است که امیدوار است تمامی بازی‌های خانگی خود را در ورزشگاه مدرن امام رضا(ع) برگزار کند اما به دلایل غیرورزشی هنوز این مجوز صادر نشده است.

در پایان هم پارس‌جنوبی مثل ‌سال گذشته در ورزشگاه شهدای جم از حریفانش میزبانی می‌کند، اگرچه این استادیوم همچنان نواقصی دارد.

شهید وطنی؛ امنیت پایین در قائمشهر

تیم تازه لیگ برتری‌شده نساجی مازندران با توجه به هواداران پرشوری که در بازی‌های خانگی دارد، قطعا باید به هشدارهایی که پیرامون اصلاح امکانات ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر داده شده، توجه کند.

مسئولان سازمان لیگ هم بعد از صعود نساجی این باشگاه را تهدید کردند که یا نواقص ورزشگاه خانگی خود را رفع کند یا استادیوم دیگری را برای میزبانی بازی‌های خانگی خود در نظر بگیرد.

نزدیکی سکوها به زمین و قرارگرفتن تماشاگران پشت فنس‌ها ایراداتی است که امنیت هواداران این تیم را به حداقل می‌رساند.

در ضمن پیش از این برخی از مسئولان بابت خطر ریزش سکوهای این ورزشگاه هشدار داده‌اند که جدی گرفته نشده؛ درحالی‌ که اکثر مواقع در استادیومی که ٨‌هزار نفر گنجایش دارد، حدود ١٥‌هزار نفر نظاره‌گر بازی‌های نساجی هستند.

البته وزیر ورزش هم با توجه به چنین وضعیتی بعد از صعود نساجی به لیگ برتر به مدیرکل ورزش و جوانان استان مازندران دستور داده تا سریعا مراحل بازسازی استادیوم شهید وطنی طی شود، چون در غیراین صورت در هر مسابقه احتمال وقوع یک فاجعه وجود دارد.

سردار جنگل؛ چالش چمن مصنوعی در شمال!

در حالی که شمال کشور با توجه به هوای معتدل یکی از بهترین مناطق کشور برای کشاورزی است، نماینده گیلان در لیگ برتر از داشتن یک ورزشگاه با چمن طبیعی محروم است.

هر تیمی که به ورزشگاه سردار جنگل رشت برای بازی با سپیدرود می‌رود، با چالش بزرگی به نام بازی کردن روی چمن مصنوعی مواجه است. برگزاری بازی در سطح لیگ برتر روی چمن مصنوعی قبلا هم رخ داده اما خیلی جالب به نظر نمی‌رسد.

بارها تیم‌های میهمان از این وضع گلایه کردند اما راه به جایی نبردند چون به جز سردار جنگل ورزشگاه عضدی رشت هم دارای چمن مصنوعی است. این استادیوم مشکلات دیگری هم دارد که در زمان ازدحام جمعیت بیشتر نمود پیدا می‌کند. در ضمن ورزشگاه سردار جنگل حتی برای تمرین کردن تیم سپیدرود هم دچار کمبود امکانات است.

اخیرا بازیکنان این تیم اعلام کردند فقط در روزهای مسابقه می‌توانند از دوش آب گرم این استادیوم استفاده کنند و در غیر این‌صورت در تمرینات یا باید با آب سرد حمام کرده و یا بدون دوش گرفتن محل تمرین را ترک کنند!

جم؛ در انتظار رفع نواقص قدیمی

تیم پارس‌جنوبی که فصل گذشته برای نخستین‌بار در لیگ برتر به میدان رفت، در ابتدای حضور خود به دلیل نواقص پرتعداد با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کرد.

حتی بحث انتقال میزبانی‌های این تیم به شهرهای دیگر هم مطرح بود تا این‌که مسئولان دست به کار شده و برخی از مشکلات را رفع کردند. البته همچنان نواقصی مثل ورودی و خروجی‌های محدود، نداشتن اسکوربورد، ضعیف‌بودن نورافکن‌ها و وضع نامناسب رختکن‌ها در ورزشگاه شهدای جم وجود دارد که برای فصل جدید باید توسط مدیران باشگاه برطرف شود.

مسجدسلیمان؛ چالش‌های نخستین ورزشگاه ایران

ورزشگاه نفت مسجدسلیمان به نام شهیدبهنام محمدی، نخستین استادیوم مدرن در تاریخ فوتبال ایران به حساب می‌آید که در ‌سال ١٢٨٧ ساخته شده است.

این ورزشگاه که بیش از ١٠٠‌سال قدمت دارد، در‌ سال ٩٣ و بعد از صعود نفت مسجدسلیمان بازسازی شد اما همچنان مشکلاتی دارد. صعود دوباره نفتی‌های این شهر شاید باعث شود تا مسئولان به فکر بازسازی دوباره این ورزشگاه باشند.

برپایی جشن قهرمانی نفت در لیگ دسته اول با بی‌نظمی تمام نشان داد که این ورزشگاه خیلی هم برای میزبانی در لیگ برتر آماده نیست.

مسئولان سازمان لیگ بابت ایرادات ورزشگاه شهیدبهنام محمدی هشدار داده‌اند و مدیران نفت مسجدسلیمان هم درخواست کرده‌اند جزییات مشکلات این ورزشگاه به آنها گوشزد شود.

البته نداشتن صندلی در برخی از سکوها که باعث می‌شود تماشاگران ایستاده بازی را تماشا کنند، امکانات پایین جایگاه خبرنگاران و همچنین چمن نه‌چندان باکیفیت این استادیوم جزو ایرادات اصلی آن به حساب می‌آید.

دستگردی؛ چمن افتضاح

دستگردی که روزگاری ورزشگاه اختصاصی باشگاه پاس محسوب می‌شد، به دلیل عدم‌نگهداری مناسب شرایط جالبی برای میزبانی از تیم‌های تهرانی ندارد.

سایپا در چند فصل اخیر به این ورزشگاه نقل مکان کرده اما این اتفاق هم باعث نشده نواقص ورزشگاه دستگردی برطرف شود.

اینترنت ضعیف و چمن افتضاح باعث شده صدای خبرنگاران و بازیکنان در جریان بازی‌های لیگ دربیاید.

در اواخر لیگ هفدهم بازیکنان سایپا به انتقاد از وضع چمن این ورزشگاه پرداختند و آن را عاملی برای پایین آمدن سطح بازی خود عنوان کردند.

قطعی برق این ورزشگاه هم در سال‌های اخیر چند باری دردسرساز شده و یک بحران را به وجود آورده است.

درنهایت هم باید به ظرفیت محدود استادیوم دستگردی اشاره کرد که باعث می‌شود هیچ وقت میزبان بازی‌های استقلال و پرسپولیس نباشد.

حالا که سایپا سهمیه پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا را کسب کرده، باید به فکر رفع نواقص این ورزشگاه یا کوچ به استادیوم دیگری باشد.

ثامن؛ مسیر دردسرساز برای مشهدی‌ها

حتی افتتاح ورزشگاه مدرن امام رضا(ع) هم باعث نشد تا بار بازی‌های لیگ برتری از روی دوش استادیوم ثامن الائمه مشهد برداشته شود.

واقع شدن این ورزشگاه جدید در مرکز شهر باعث شده تا هنوز مجوز برگزاری بازی‌های بزرگ لیگ برتری صادر نشود. البته با سقوط سیاه‌جامگان حجم بازی‌های لیگ برتری در مشهد کاهش می‌یابد اما به نظر می‌رسد پدیده هم باید مثل گذشته اکثر بازی‌های خانگی خود را در ورزشگاه ثامن برگزار کند.

دوری این ورزشگاه از شهر مشهد و جاده‌ای نه چندان ایمن، باعث نگرانی‌های زیادی برای هواداران این شهر شده است.

بازیکنان و کادرفنی پدیده هم بارها درخواست انتقال بازی‌های خود به ورزشگاه امام رضا(ع) را مطرح کردند اما فعلا که اصرار بر میزبانی ثامن ادامه دارد. چمن این ورزشگاه هم شرایط جالبی ندارد و اکثر دقایق مسابقه توپ روی هوا به سر می‌برد.

فتاحی: برای باشگاه‌ها ضرب‌الاجل تعیین کردیم

سعید فتاحی، مسئول کمیته مسابقات سازمان لیگ درباره وجود نواقص پرتعداد در برخی از استادیوم‌های لیگ برتری به «شهروند» می‌گوید: «من با همه باشگاه‌ها به‌ویژه آنهایی که ورزشگاه خانگی‌شان دارای مشکلات زیادی است، صحبت کردم و هشدار دادم که باید ایرادات ورزشگاه‌ها برطرف شود.

با مدیرعامل ٢ تیم نفت مسجدسلیمان و نساجی مازندران هم به صورت ویژه مکاتبه داشتیم که باید برای حضور در لیگ برتر و میزبانی در ورزشگاه خانگی‌شان نواقصی که دارند را رفع کنند.‌

سال قبل هم با تیم‌هایی که به لیگ برتر آمدند، چنین چالشی داشتیم. به پارس‌جنوبی اخطار داده بودیم که باید ورزشگاهش را به لیگ برتر برساند و ضرب‌الاجلی تعیین کردیم که خدا را شکر این اتفاق هم رخ داد.»

وی همچنین می‌افزاید: «الان هم برای باشگاه‌ها ضرب‌الاجل تعیین کردیم و نواقص استادیوم‌ها را به آنها اطلاع دادیم. AFC روی برخی از بخش‌ها تأکید ویژه‌ای دارد و باشگاه‌ها باید استانداردسازی لازم را در استادیوم‌های خانگی خود انجام دهند. امیدوارم برای لیگ جدید هیچ ورزشگاهی مشکل عمده‌ای نداشته باشد و بتوانیم بازی‌های خوبی را در سراسر کشور شاهد باشیم.»

از AFC چه نمره‌ای می‌گیریم؟

طبق اخباری که چندی پیش منتشر شده بود، ناظران کنفدراسیون فوتبال آسیا اواخر اردیبهشت‌ماه راهی ایران خواهند شد تا از امکانات ورزشگاه‌های مختلف بازدید کنند. این اتفاق که هر ساله رخ می‌دهد، با تذکراتی برای باشگاه‌ها همراه است تا نواقص استادیوم‌های خود را برطرف کنند. سختگیری AFC هم هر‌سال بیشتر می‌شود؛ به‌ویژه برای تیم‌هایی که قرار است در لیگ قهرمانان آسیا فعالیت کنند. سال گذشته شاهد بودیم که نفت تهران با وجود قهرمانی در جام حذفی به لیگ قهرمانان آسیا نرفت و حتی عربستانی‌ها ٢ تیم‌شان را از حضور در آسیا محروم کردند. یکی از موارد لازم برای دریافت پروانه حرفه‌ای‌سازی باشگاه‌ها همین ورزشگاه‌هاست. باید دید بعد از حضور ناظران کنفدراسیون فوتبال آسیا باشگاه‌های لیگ برتری چه نمره‌ای از AFC دریافت می‌کنند.

منبع: روزنامه شهروند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز