خبرگزاری کار ایران

خروج آمریکا از برجام خطای استراتژیک جدی است

asdasd
کد خبر : ۶۲۰۷۴۰

معاون ‌وزیر خارجه پیشین آمریکا در امور امنیت بین ‌الملل، تصمیم رییس جمهوری این کشور برای خروج از برجام را خطای استراتژیک جدی دانست و گفت: این اقدام بسیار تاسف بار است اما امیدوارم اروپا، چین و روسیه در توافق باقی مانده و از دستاوردهای آن دفاع کنند.

فرانک ویزنر که در ‌مذاکرات هسته‌ای ایران حضور فعالی داشت افزود: من در تمام عمرم، خود را در چنین تضادی با رئیس جمهوری کشورم ندیده بودم. خارج کردن آمریکا از توافق یک خطا با ابعاد استراتژیک جدی است.

وی ادامه داد: به باور من، برجام می‌توانست یک بستر و نه یک سقف، برای روابط ایران و آمریکا باشد تا دو طرف درباره وضعیت بحرانی منطقه خاورمیانه گفت‌وگو کنند. برجام می‌توانست مقدمه‌ای برای این مذاکرات باشد.

این مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: یکی از پیامدهای استراتژیک خارج شدن از برجام، تاثیر منفی بر امنیت و ثبات منطقه‌ای است که برای ما اهمیت دارد. در عین حال با این کار، نظام جلوگیری از غنی‌سازی هسته‌ای هم دچار آسیب شد.

ویزنر که در گذشته سفیر آمریکا در کشورهای مصر، هند و ‌فیلیپین بوده است با اشاره به مخالفت کشورهای اروپایی با مواضع کاخ سفید تصریح کرد: خروج از برجام بار سنگینی بر روابط ایالات متحده و متحدان اروپایی آن تحمیل کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که اکنون طرف‌های اروپایی، روسیه و چین چه اقدامی می‌توانند انجام دهند، گفت: به نظر من نخستین گام می‌تواند رجوع به بند 36 برجام باشد تا درباره وضعیت این توافق صحبت شود. برجام راه‌هایی برای خارج شدن از آن تعیین کرده است که امیدوارم ایران تصمیم به آن نگیرد.

این دیپلمات پیشین آمریکایی افزود: من امیدوارم که همکاری اقتصادی با ایران ادامه یابد تا در برابر نظارت‌های هسته‌ای، این توافق تداوم یابد. این موضوع باید برای صلح منطقه‌ای ادامه یابد.

بر اساس بند 36 برجام، اگر ایران یا طرف‌های دیگر توافق ( E3 / EU ) و یا تمامی ( E3 / EU + 3) تعهدات خود را در چارچوب برجام انجام ندهند، ایران می‌تواند این موضوع را به کمیسیون مشترک حل و فصل ارجاع دهد.

فرانک ویزنر که در چهار دهه گذشته در سمت‌های ‌دیپلماتیک حساس آمریکا حضور داشته است تصریح کرد: من سال‌های بسیاری از عمرم را صرف حل شکاف‌ها میان ایران و آمریکا کرده‌ام. من هنوز بر این باور هستم تنها راه رسیدن به صلح و ثبات در منطقه، گفت‌وگو است.

معاون وزیر خارجه پیشین آمریکا درباره تکرار ادعای نتانیاهو از سوی ترامپ و اینکه بر خلاف نظر دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا، ترامپ و نتانیاهو مدعی کشف مدارک نقض برجام توسط جمهوری اسلامی شده‌اند هم گفت: تصور من این است که این مدارک هیچ چیزی را درباره نقض تعهدات ایران در چارچوب برجام افشا نکرد. آنها فقط درباره فعالیت‌های گذشته ایران بودند که همه از قبل درباره آن می‌دانستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز