خبرگزاری کار ایران

جبران درآمدهای دولت عامل افزایش نرخ ارز

asdasd
کد خبر : ۵۸۵۴۱۹

در لایحه بودجه سال ۹۷ قرار بود که قیمت حاملهای انرژی افزایش یابد اما مجلس و دولت زمانی که با اعتراضات مردمی روبه رو شد از افزایش قیمت حاملهای انرژی خودداری کردند. دولت برای جبران این درآمد به ناچار مجبور به افزایش نرخ ارز شد.

مریم رستمی تحلیلگر بازار ارز در گفتگو با جهان اقتصاد با اشاره به دلایل افزایش نرخ ارز گفت: معمولاً بعد از ماه محرم و صفر نرخ ارز افزایش می‌یابد که علت آن افزایش سفرها و دیگر عوامل است.

رستمی بیان داشت: در گذشته پیش بینی می‌شد که در آذر ماه نرخ ارز افزایش یابد و در دی ماه نرخ ارز روند ثابتی را طی کند، اما این پیش بینی تحقق نیافت و نرخ ارز در دی ماه نیز روند صعودی داشت.

این تحلیلگر بازار ارز افزود: این موضوع موجب تا دیروز نرخ دلار تا چهار هزار ۷۰۰ تومان افزایش یابد، پس از رسیدن به این قیمت، نرخ ارز اصلاح قیمتی پیدا کرد به طوری که نرخ ارز تا چهار هزار ۵۹۰ تومان کاهش یافت، که علت آن فروش ارز در درست مردمی بود که در در روز های گذشته دلار در نرخ چهار هزار ۱۰۰ تومان خرید کرده بودند.

وی با اشاره به سیاستهای اقتصادی دولت روحانی گفت: سیاستهای اقتصادی آقای روحانی این بود که تورم را تک رقمی نگه دارد، به همین دلیل تلاش ایشان به این سمت بود که نرخ دلار را پایین نگه دارد، اما این سیسات اقتصادی کاملاً اشتباه و شکست خورده بود زیرا روندی که سیاستهای دولت در پیش گرفته است در نهایت موجب خواهد شد استقراض از بانک مرکزی بیشتر می‌شود و وقتی نقدینگی افزایش یابد به تبع آن تورم نیز افزایش خواهد یافت.

رستمی با اشاره به تاثیر لایحه بودجه سال ۹۷ بر افزایش نرخ ارز گفت: در لایحه بودجه سال ۹۷ قرار بر این بود که قیمت حاملهای انرژی افزایش یابد اما دولت و مجلس زمانی که با اعتراضات مردمی روبه رو شد از افزایش قیمت حاملهای انرژی خودداری کردند. اما دولت در حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد برای این بخش در نظر گرفته بود. دولت چون این درآمد را از دست داده است به ناچار برای جبران این درآمد به افزایش نرخ ارز روی آورده تا با تسعیر نرخ ارز این درآمد از دست رفته را جبران کنند.

این تحلیلگر بازار ارز با توجه به افزایش حقوق کارمندان دولت و تاثیر آن بر نرخ ارز گفت: در بودجه سال ۹۷ شاهد افزایش ۱۰ تا ۱۸ درصدی حقوق کارمندان دولت هستیم که این خود عامل دیگری است برای افزایش نرخ ارز تا دولت از طریق تسعیر نرخ ارز بتواند درآمد کسب کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز