خبرگزاری کار ایران

کاظم زاده؛

سایه سنگین هزینه های جاری دولت بر لایحه بودجه ۹۷ / منابع تامین پروژه های عمرانی باید شفاف سازی شود

asdasd
کد خبر : ۵۷۹۳۵۴

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس، بر لزوم شفاف سازی منابع در نظر گرفته شده برای اجرای پروژه های عمرانی تاکید کرد.

به گزارش ایلنا از خانه ملت؛ شادمهر کاظم زاده با اشاره به جزییات لایحه پیشنهادی بودجه ۹۷ کل کشور، گفت: بودجه با وضعیت فعلی درگیر محدودیت شدید منابع بوده و دولت هم برای جبران کسری منابع مجبور به ارایه پیشنهاداتی در خصوص انتشار اوراق مشارکت، برداشت از صندوق توسعه ملی، افزایش نرخ حامل های انرژی و یا تغییراتی در بحث هدفمندی یارانه ها شده است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه برخی از تبصره های بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس هنوز مراعا گذاشته شده است، افزود: پیشنهادهای مربوط به افزایش نرخ حامل های انرژی، تغییر جامعه هدف قانون هدفمندی یارانه ها و همچنین برخی تبصره ها درباره برداشت از صندوق توسعه ملی هنوز بدون تغییر باقی مانده است.

عدم ورود به پیشنهاد مربوط به برداشت از صندوق توسعه ملی در کمیسیون تلفیق

کاظم زاده ادامه داد: پشنهاداتی که برای تبصره ۴ داده شده به علت برداشت از محل صندوق توسعه ملی در کمیسیون تلفیق مجلس مراعا مانده از این رو در صورتی که این کمیسیون به بررسی این تبصره ورود نکند به طور حتم تغییر بسیاری در لایحه پیشنهادی دولت رخ خواهد داد.

وی افزود: برداشت ۵ میلیارد و ۸۰۶ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی در غالب تبصره ۴ لایحه بودجه ۹۷ کل کشور برای انجام اقدامات عمرانی مانند آبرسانی روستایی، مقابله با ریزگردها، ساماندهی حمل و نقل عمومی، ساماندهی بافت های فرسوده و کمک به حوزه عمرانی، حمل و نقل ریلی، کمک به پاداش پایان خدمت بازنشستگان، کمک به طرح های آبیاری تحت فشار، سامانه های نوین آبیاری در نظر گرفته شده بود که به موافقت نمایندگان این تبصره هنوز مراعا مانده و زمان بررسی امکان بررسی آن مشخص نیست.

منابع تامین پروژه های عمرانی با قانون مغایر است

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه منابع تامین پروژه های عمرانی باید از سوی دولت شفاف بیان شود، گفت: این نوع برداشت ها برای تکمیل پروژه ها علاوه بر هزینه های بالا با قانون نیز مغایرت دارد.

کاظم زاده با تاکید بر اینکه در بین راه های کسب درآمد دولت بسیاری از راه ها مغایرت با قانون داشته یا بار روانی دارد، افزود: افزایش نرخ حامل های انرژی بار روانی داشته و برداشت از صندوق توسعه ملی نیز مغایر با قانون است در این میان حذف یارانه بگیران راحت ترین راه است.

صندوق توسعه ملی مستقل از بودجه های سنواتی است

وی با بیان اینکه در قوانین بالادستی صندوق توسعه ملی مستقل از بودجه های سنواتی است، تصریح کرد: با توجه به وابسته شدن بخشی از بودجه ۹۷ به برداشت از صندوق توسعه ملی برخی تبصره های مرتبط هنوز مراعا مانده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: در لایحه پیشنهادی دولت با توجه به اینکه برخی منابع قرار است با انتشار اوراق به دست بیاید و برای منابع مالی دیگر بودجه مصارف درنظر گرفته شده بنابراین تصمیم گیری برای اختصاص منابع موجود را از سوی کمیسیون تلفیق سخت کرده است.

هزینه های جاری عمده بودجه ۹۷ را شامل می شود

کاظم زاده با بیان اینکه متاسفانه عمده هزینه های ما در بودجه ۹۷ هزینه های جاری است که اجتناب ناپذیر است، گفت: با توجه به محدودیت شدید منابع، دولت و مجلس شاید بتوانند ارقام محدودی در لایحه بودجه را تغییر بدهند البته وقتی تبصره های ۴، ۱۴ و ۱۸ که مربوط به هدفمندی یارانه ها، افزایش نرخ حامل های انرژی و همچنین برداشت از صندوق توسعه ملی هنوز در کمیسیون تلفیق مراعا مانده امکان تغییرات اساسی در لایحه بودجه وجود دارد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اگر این تبصره ها عملیاتی نشود ۸۰ درصد بودجه تغییر می کند اما بدون تغییر ماندن این تبصره ها دور از ذهن است و اعضای تلفیق مجبور به ورود به آن ها هستند.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز