خبرگزاری کار ایران

حقوق شهروندی را به شعار تبدیل نکنیم

asdasd
کد خبر : ۵۷۲۲۵۱

در نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران مشارکت دادن مردم در سرنوشت خود و نیز بی طرفی و رعایت دقیق قوانین عادلانه از جمله نقاط قوت نظام جمهوری اسلامی ایران است.برای بررسی موضوع عمومی مشارکت عمومی مردم در سرنوشت خود بایستی ابتدا به بالاترین سند قانونی کشور یعنی قانون اساسی نگریست .

محمدرضا دعایی-مدرس دانشگاه و دانشجوی دکترای حقوق عمومی- در جهان اقتصاد نوشت: ۲۹ آذرماه سال ۹۵ ملت ایران با پیامکی باعنوان مردم شریف ایران بیاییم با حقوق خود بیشتر آشنا شویم و قدرتمندانه آن را پاس بداریم را از رییس جمهور خود دریافت کردند.

به موجب اصل صدوبیست و یک و یکصدوسیزده این قانون، درجمهوری اسلامی ایران مسئولیت اجرا و پاسداری از قانون اساسی برعهده رییس جمهور نهاده شده است. بنابراین رییس جمهور در برابر ملت ایران باید درحمایت از آزادی و کرامت انسانی افراد، گسترش عدالت که به عنوان حقوق ملت در قانون اساسی از آن یاد شده است را رعایت نماید و در پیشبرد حقوق اساسی ملت گام بردارد.

البته تا اجرایی شدن کامل حقوق شهروندی فاصله است؛ لیکن سکان هدایت اجرایی کشور در دست یک حقوقدان است؛ بی شک شخصی که به اصول حقوق عمومی و قوانین اساسی اشراف داشته باشد بسیار بهتر از شخصی که در این زمینه تخصصی ندارد می‌تواند اهداف منشور حقوق شهروندی را عملی نماید.

البته نباید فراموش کنیم که ملت ایران آرمانگرا و به دنبال مطالبات عدالتخواهی خود هستند. نهضت مشروطه و انقلاب شکوهمند اسلامی در دوران پرفراز و نشیبی که توسط مردم آغاز گردید از نمونه‌های مطالبه‌گری ملت است بنابراین دوام مشروعیت هر حکومتی در پی رضایت حقوق شهروندان و ایفای حقوق آنان خواهد بود، لذا چون حقوق شهروندی برپایه کرامت انسانی است و برخورداری بدون تبعیض شهروندان از رفاه و تامین اجتماعی و اشتغال شایسته و نیز حق بهره‌مندی از نظام اقتصادی شفاف و رقابتی بنا نهاده شده است لازم است همه مردم از حقوق مساوی و حمایت یکسان قانون برخوردار باشند.

امیدواریم که دولت اعتدال، برای تحقق منشور حقوق شهروندی، امید را برای مردم به ارمغان آورد که این مهم در صورتی تحقق خواهد یافت که هریک از قوا ضمن داشتن حسن ارتباط، وظایف ذاتی خودرا به نحو احسن اجرا کنند؛ مثلا لازم است دستگاه قضایی کشور در خصوص رعایت اصول دادرسی آزادانه و عادلانه براساس معیارهای قانونی حق شهروندان را رعایت نماید و یا نمایندگان مجلس شورای اسلامی براساس سوگندی که یاد کرده‌اند در حفظ حقوق ملت و خدمات به مردم پایبند باشند. امیدوارم روزی رسد که دیگر احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی در حد بخشنامه و شعار نباشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز