خبرگزاری کار ایران

تلاش برای حفظ انسجام جریان اصلاحات با رویکرد سیاست‌ورزی اخلاق‌مدار

asdasd
کد خبر : ۵۳۷۷۹۴

اخیراً مسائلی درباره احتمال ائتلاف یا عدم ائتلاف اصلاح‌طلبان مطرح شده و پیش از آن نیز مسائلی درمورد لزوم تقدم استراتژی بر ایدئولوژی و حرکت به‌سمت ائتلاف احزاب اعتدالی با جریان نزدیک به رییس مجلس مطرح شده است. همچنین بعضاً مهمترین خطر برای جریان اصلاحات را انشعاب درونی عنوان کرده‌اند که در این رابطه باید بگوییم اتحاد و انسجامی که طی سال‌های اخیر در میان جریان اصلاحات ایجاد شده، اتفاقی خوشایند، مهم و اثرگذار بوده است.

حسین کاشفی در جهان اقتصاد نوشت: همواره تاکید کرده‌ام که ما در جبهه اصلاحات آرزو داریم جریان اصولگرا به‌عنوان رقیب سیاسی ما، منسجم و قدرتمند باشد؛ چرا که فعالیت احزاب و رقابت میان جریان‌های سیاسی زمینه‌ساز توسعه خواهد بود. همچنین باید با نقد دقیق و کارشناسی مشکلات خود را حل کنیم. باتوجه به این‌که جریان اصلاحات در انتخابات ۹۲، ۹۴ و ۹۶ نه‌تنها به عقب بازنگشته، بلکه گام‌های مثبتی به جلو برداشته است، برخی سعی می‌کنند با طرح مسائلی از این دست به زعم خود انسجام درونی جریان اصلاحات را برهم بزنند.

از طرفی متاسفانه در کشور ما همه امور بر مدار اخلاق و رقابت سالم نمی‌گذرد و نکته حائز اهمیتی که همواره باید به آن توجه کنیم این است که همان‌طور که داخل یک حزب باید به ضوابط اخلاقی پایبند باشیم، در مسیر کار جبهه‌ای نیز باید به اخلاقیات سیاسی پایبند باشیم و چنان‌چه به این ضوابط بی‌توجه باشیم، همگرایی تبدیل به واگرایی می‌شود. البته شخصاً هیچ‌گونه نگرانی خاصی نسبت به احتمال انشعاب درونی در جریان اصلاحات احساس نمی‌کنم و معتقدم جریان اصلاحات هر روز با محوریت آقای خاتمی که فردی با اخلاق بوده و همواره رشد و اعتلای ایران را در اولیت نخست خود قرار داده، منسجم‌تر از دیروز به جلو حرکت می‌کند، فکر می‌کنم به هر حال باید هوشیار باشیم و سیاست‌ورزی توام با اخلاق را پیشه راه خود کنیم.

این درحالی است که خوشبختانه شورایعالی سیاست‌گذاری با رویکردی دموکراتیک و توجه به نظر اکثریت، محور جریان اصلاحات بوده و باوجود آن‌که به هر حال ایرادهایی نیز در روند اقدامات این شورایعالی وجود دارد اما در نهایت همه باید به جمع‌بندی و نظر اکثریت احترام بگذاریم؛ چرا که آرمان جریان اصلاحات نیز دستیابی به جامعه و کشوری دموکرات و تحقق امور بر اساس رای اکثریت مردم است و بنابر این، باید درون جریان اصلاحات نیز به نظر اکثریت احترام بگذاریم.

فارغ از این‌که ممکن است برخی از بیرون جریان اصلاحات رویای برهم زدن انسجام درونی جریان اصلاحات را ببینند، ممکن است اتفاقاتی مشابه در داخل این جریان نیز بیافتد و طبیعتاً باید نسبت به این مسائل نیز هوشیار باشیم. معتقدم مجموعه جریان اصلاحات باید با برخورد تشکیلاتی مانع از برهم خوردن انسجام و وحدت اصلاح‌طلبان شود؛ چرا که همه متفق‌القولیم که وحدت خوب است و تفرقه، مشکل‌زاست. بنابر این اگر وحدت خوب است، نباید وحدت‌شکنی کنیم.

ازطرفی درحالی که بعضاً درباره تعریف ساختاری جدید به‌جای ساختار شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مطرح می‌شود و حرکت به سمت رویکرد جبهه‌ای تبلیغ می‌شود، باید توجه کنیم که اولاً وقتی ساختاری جواب داده، بهتر است به‌جای بازتعریف ساختار جدید، ساختار فعلی را اصلاح کنیم و ایرادات احتمالی را برطرف کنیم و از دیگرسو دقت کنیم که ساختار شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درواقع ساختاری است بر پایه حرکت و فعالیت جبهه‌ای. بنابر این معتقدم در این مورد نیز با رعایت اخلاق و شئون سیاست‌ورزی اخلاق‌گرا در مسیری که توفیقاتی را برای جریان اصلاحات به همراه داشته، ثابت‌قدم بمانیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز