خبرگزاری کار ایران

مرتضی مبلغ، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت:

دولت نیازمند یک فرایند سازنده و مؤثر رسانه‌ای است

کد خبر : ۵۳۰۲۷۷

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: وقتی دولت درصدد برآید تا تعامل سازنده‌ای با جامعه برقرار کند و نسبت به مطالبات و مشکلاتی که در جامعه وجود دارد، آگاهی یابد و آن‌ها را مورداستفاده قرار دهد متقابلاً هم کار اطلاع‌رسانی درباره برنامه‌ها، فعالیت‌ها و سیاست‌های خود را انجام دهد، نیاز به یک فرایند بسیار سازنده و مؤثر رسانه‌ای دارد که انشا الله با گروهی توانمند، خواهد توانست این کار را محقق سازد.

عملکرد ضعیف تیم اطلاع‌رسانی دولت یازدهم یکی از مهم‌ترین انتقاداتی بود که به حسن روحانی بارها و بارها وارد شد، اما رئیس‌جمهور بدون توجه به این مسئله و هیچ بازنگری جدی اجازه داد در دولت گذشته تا مهم‌ترین بخش یک سازمان که همان اطلاع‌رسانی محسوب می‌شود، به شیوه‌ای نامطلوب کار خود را ادامه دهد.

نقصان در این مسئله خود را در زمان تبلیغات انتخاباتی به‌وضوح نشان داد و چنین شد که مردم درباره کارهایی که در زمان ریاست جمهوری محقق شده بود و اثرات مفید آن‌ها اطلاع کمی داشته باشند. این مسئله سبب شد تا فعالان گروه تبلیغاتی رئیس‌جمهور در آن مقطع زمانی بخش زیادی از انرژی خود را صرف توضیح چنین مواردی کنند.

اما در ظاهر حسن روحانی بنا ندارد در این رویه خود تغییری به وجود آورد و باوجودآنکه تقریباً ترکیب دولت دوازدهم مشخص‌شده، وضعیت شورای اطلاع‌رسانی روشن نیست و به نظر می‌رسد، رئیس‌جمهوری برای این بخش از کار که وظیفه ارتباط با رسانه‌ها و افکار عمومی را بر عهده دارد، اهمیت چندانی قائل نیست.

در این رابطه مرتضی مبلغ، معاون سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات و از اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفت‎وگو با رویداد۲۴ به تشریح دلایل ضرورت توجه دولت به موضوع اطلاع رسانی پرداخت.

ترکیب دولت دوازدهم تقریباً مشخص‌شده، اما هنوز تکلیف تیم اطلاع‌رسانی نامعلوم است. آیا این نشان‌دهنده اهمیت ندادن آقای روحانی نسبت به افکار عمومی و اطلاع‌رسانی نیست؟

 بی‌اهمیت دانستن گروه رسانه‌ای از سوی آقای روحانی به این دلیل که تا امروز مشخص نشده، درست نیست. هنوز برای انجام این کار زمان وجود دارد زیرا تازه دولت استقراریافته و طبیعی است در هفته یا روزهای آینده تیم رسانه‌ای مشخص شود و شورای عالی اطلاع‌رسانی به تشکیل درآید که بعدازآن باید دست به قضاوت زد، اما نکته مهم این است که تیم رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی موضوع فوق‌العاده مهمی برای دولت به‌حساب می‌آید که در دوره قبل در ارتباط با این مسئله موفق عمل نشد و یکی از کاستی‌های محسوس دولت یازدهم همین موضوع به‌حساب می‌آمد.

وقتی دولت درصدد برآید تا تعامل سازنده‌ای با جامعه برقرار کند و نسبت به مطالبات و مشکلاتی که  وجود دارد، آگاهی یابد و آن‌ها را مورداستفاده قرار دهد متقابلاً هم کار اطلاع‌رسانی درباره برنامه‌ها، فعالیت‌ها و سیاست‌های خود را انجام دهد، نیاز به یک فرایند بسیار سازنده و مؤثر رسانه‌ای دارد که انشا الله با گروهی توانمند، خواهد توانست این کار را محقق سازد.

شورای اطلاع‌رسانی مورداشاره قرار گرفت و گفتید امیدوار هستید در روزهای آینده تشکیل شود. این در حالی است که آقای محمدباقر نوبخت دیروز به عنوان سخنگویی دولت دوازدهم در برابر خبرنگاران پشت تریبون قرار گرفتند. آیا در صورتی قطعی دانستن ابقای ایشان در این سمت در دولت دوازدهم  بازهم شورای اطلاع‌رسانی تشکیل خواهد شد؟

 به‌طورمعمول شورای اطلاع‌رسانی تحت نظر سخنگو به تشکیل درمی‌آید. سخنگو مسئولان ذی‌ربط دستگاه‌ها را در وزارتخانه‌های مرتبط مورد دعوت قرار می‌دهد و مرتب با آنان جلسه برگزار می‌کند که در جریان آن تبادل‌نظر صورت می‌گیرد و مسائل کلیدی و راهبردی به بحث گذاشته می‌شود.

پس از جمع‌بندی و با هماهنگی رئیس‌جمهور به‌عنوان سخنگو در سطح جامعه مطرح می‌کند؛ بنابراین تعیین سخنگو با تشکیل شورای اطلاع‌رسانی منافاتی ندارد، اتفاقاً سخنگو باید تعیین شود، پس‌ازآن و زیر نظر او شورا تشکیل شود، اما همان‌طور که اشاره شد مهم این است که سخنگو و شورای اطلاع‌رسانی به‌خوبی از عهده وظایف خود برآیند و جبران چهار سال گذشته هم صورت گیرد.

در چه شرایطی سخنگو و شورای اطلاع‌رسانی می‌توانند به‌درستی این وظیفه را به سرانجام برسانند؟

 سخنگو باید دارای توانایی تعامل سازنده باشد، شفاف صحبت کند و برنامه‌ها را به گوش مردم برساند و نقطه نظرات مردمی را هم جذب و مورداستفاده قرار دهد به‌خصوص با نهادهای مدنی، شخصیت‌ها، صاحب‌نظران، فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ارتباط وسیعی برقرار کند که این مسئله به یک سازوکار سیستماتیکی نیاز دارد و از طریق روزنامه‌ای و چند ارتباط ساده محقق نمی‌شود. باید سیستم منظمی طراحی وبر آن کار صورت گیرد و از افکار صاحب‌نظران استفاده شود تا بتوان یک ارتباط سازنده و تعالی بخشی بین جامعه و دولت به وجود آید و موضوع اطلاع‌رسانی و اطلاع گیری به‌طور متقابل به شکل فعال، مؤثر و بالنده به جریان افتد.

 رئیس‌جمهور هم باید در این زمینه گام‌هایی را بردارد؟

 به‌هرحال اینکه گفته می‌شود سخنگو و شورای اطلاع‌رسانی نماد دولت به‌حساب می‌آید، بدین معنا نیست که می‌تواند بار تمام دولت را به دوش بکشد به‌صورت نمادین عمل می‌کند ولی از شخص رئیس‌جمهور تا تمامی وزرا و حتی در روابط عمومی وزارتخانه‌ها و معاونان وزرا، مدیران کل، استاندارها باید بتوانند در یک جریان مستمر و سازنده با جامعه ارتباط داشته باشند تا این فرایند دوسویه اطلاع‌رسانی و اطلاع گیری برقرار شود. موضوع فوق سراسری است و مسئول آن تنها سخنگو نیست. از شخص رئیس‌جمهور تا سایر مدیران این فرایند را باید دنبال کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز