خبرگزاری کار ایران

بار سنگین رای اعتماد نمایندگان بر دوش شیخ الوزرا

asdasd
کد خبر : ۵۲۶۴۱۷

بیژن زنگنه روز گذشته با اخذ بالاترین میزان رای موافق نمایندگان مجلس در دوران فعالیتش، عهده دار وزارت نفت در دولت دوزادهم شد.

جهان اقتصاد نوشت: زنگنه با کسب ۲۳۰ رای موافق در مقابل ۳۵ رای مخالف . ۲۳ رای ممتنع از مجموع ۲۸۸ رای اخذ شده، حائز اکثریت آرای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تصدی وزارت نفت دولت دوازدهم شد. وی پیش از این برای تصدی وزارت نفت دولت یازدهم ۱۶۶ رای موافق نمایندگان را اخذ کرده بود.

اما آنچه انتظارها از زنگنه در دولت دوازدهم را افزایش می‌دهد، بر عهده گرفتن وزارتخانه در شرایطی است که خود وی در دوره گذشته تصدی آن را بر عهده داشته است. بدیهی است که خارج کردن صنعت نفت از شرایط بحرانی ناشی از بی کفایتی‌های مدیریتی دولت‌های نهم و دهم که در کنار تحقق برجام و لغو تحریم‌ها علیه ایران، عمده دستاوردهای زنگنه در دولت یازدهم را رقم زده است، در دولت دوازدهم دیگر تکرار نخواهد شد.

در واقع همانطور که در برنامه وی دیده شد، نقشه راه زنگنه در دولت دوازدهم تداوم همان رویکرد گذشته وی در دولت یازدهم است. راهی بسیار دشوار و ناهموار که تا به اینجا نیز با سنگ اندازی‎های دلواپسان با سختی هر چه تمام پیموده شده و قطعا تداومش آسان تر نخواهد بود. البته قدردانی از تلاش‌های وزیر کهنه کار نفت هرگز نباید چشم را بر کم و کاستی‌ها ببندد. این همان نکته ای است که در نشست‌های مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی حسن روحانی تا حدی مغفول واقع شد و انتقادات به حقی را به دنبال داشت.

سخن از نمایندگانی است که در قامت مخالفت با برنامه‌های یک وزیر به تشریح دستاوردها و کرامات وی می‌پرداختند. این موضوع البته آفت مشابهی برای رسانه‌ها هم به شمار می‌رود. تقسیم شدن به دو جبهه مخالف و موافق به گونه ای که گویی خطی قاطع میان این دو طرف کشیده شده است و تخطی از آن غیرقابل قبول است. به دلیل عدم همراهی مخالفان با موافقان و عدم همراهی موافقان با مخالفان، جای هرگونه قدردانی از دستاوردهای یک وزیر یا دولت و یا انتقاد از آن‌ها بسته می‌شود.

بدون رد دروغ پردازی‌ها و تخریب‌های بسیار علیه وزارت نفت دولت یازدهم، هرگز نباید از ضرورت فراهم کردن شرایط برای انتقاد سازنده چشم پوشی کرد. روز شنبه در جریان بررسی صلاحیت زنگنه، هدایت اله خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک به موضوعی اشاره کرد که قطعه باید توسط مجلس مورد بررسی بیشتری قرار بگیرد. وی با اشاره به ماجرای استخدام نمایندگان بازمانده از مجلس در وزارتخانه‌های کشور، از روسای سه قوه خواستار شد که این موضوع را پیگیری کنند.

البته زنگنه در این مورد گفت: هر دوره‌ای که تمام می‌شود، یکی از دغدغه‌های هیات رییسه و وزرا این است که این نمایندگانی که کار ندارند به آن‌ها کار دهید. چه کارشان کنیم، اگر نگران شغل و آینده‌شان باشند هزاران مفسده دیگر درست می‌شود. بنده بچه که نیستم، خودتان هم می‌دانید نماینده دوره قبل یک شهر چگونه می‌تواند در رای اعتماد یا علیه من کاری انجام دهد در حالی‌که با نماینده فعلی با هم رقیب هستند، من اینقدر عقل سیاسی هم دارم.

تایید چنین موضوعی از سوی وزیر نفت، جای اما و اگر باقی نمی‌گذارد و موضوع استخدام نمایندگان بازمانده در وزارتخانه‌ها که بطور مستقیم به عملکرد خود مجلس شورای اسلامی بازمی‌گردد، باید توسط نمایندگان و هیئت رییسه مجلس پیگیری شود تا راه برای مفسده‌های احتمالی بسته شود.

زنگنه هنوز هم در دولت دوازدهم، راهی بسیار طولانی برای رساندن صنعت کشور به جایگاه شایسته اش در پیش رو دارد. افزایش برداشت از میدان‌های مشترک نفتی و گازی، نوسازی تاسیسات مستهلک برخی میدان‌ها، بهبود وضعیت نیروی انسانی صنعت نفت، بهره برداری از گازهای همراه نفت به جای سوزاندن آنها، جذب سرمایه گذاری خارجی، افزایش صادرات گاز و … موضوعاتی هستند که تحقق‌شان به تلاش و پیگیری بسیاری نیاز دارد.

البته وزیر نفت دولت دوازدهم هرگز وقت را از دست نداده است و حتی در روزهای برگزاری جلسات بررسی صلاحیت وزرا در مجلس، شاهد از سرگیری سواپ نفت خام پس از هفت سال توقف آن هستیم که از بقایای شوم نابسامانی‌های دولت دهم بوده است.

رکوردشکنی نمایندگان در ثبت بالاترین رای موافق برای تایید صلاحیت زنگنه، قطعا بار سنگینی بر دوش وی است و باید دید که وزیر نفت دولت دوازدهم تا چه اندازه در برآورده کردن انتظارها از خودش کامیاب خواهد شد.

محمد مهدی میثمی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز