خبرگزاری کار ایران

دبیرکل جمعیت تولیدگرایان تشریح کرد؛

علی ربیعی موفق‌ترین وزیر کار پس از انقلاب

asdasd
کد خبر : ۵۲۳۳۰۴

ربیعی به دلیل اینکه خود از جنس کارگری است و این حوزه را در عمل و تئوری می‌شناسد موفق‌ترین وزیر کار پس از انقلاب بوده است.

علی ظفرزاده سال‌ها مدیر کل کار و امور اجتماعی بوده و این حوزه را به خوبی می‌شناسد. وی نماینده کارگری در مجلس ششم بوده و علاوه بر آن دبیرکل جمعیت تولیدگرایان ایران می‌باشد. این دانش‌آموخته علم مدیریت در گفت‌و‌گو با ستاره صبح از ضرورت و چرایی ماندن علی ربیعی در دولت دوازدهم می‌گوید که نقطه نظرات وی را در پی می‌خوانید:

ارزیابی شما به عنوان دبیرکل جمعیت تولیدگرایان ایران از عملکرد تیم اقتصادی دولت یازدهم و چینش تیم اقتصادی کابینه دوازدهم چیست؟

من به عنوان عضوی از تشکیلات تولیدگرایان کشور و کسی که شرایط اقتصادی کشور، بسترهای تولید، وضعیت فعالان اقتصادی و زمینه‌های داخلی و بین‌المللی اقتصاد را رصد می‌کند بر این عقیده ام که پس از شرایط و زمینه‌های مناسبی که در دولت اصلاحات در ارتباط با سرمایه‌گذاری، اصلاح قوانین و مقررات، رویکردهای مبتنی بر تعامل جهانی و ارتباطات بین‌المللی و رشد مناسب اقتصادی فراهم آمد و منجر به ایجاد امید در میان فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران شد، سبب شد تا سرمایه وارد فضای کسب و کار شود و هم فعالان اقتصادی به جنب و جوش درآیند و کار، تولید و تجارت در کشور رونق گیرد. از طرفی شرایط بین‌المللی نیز آمادگی مناسبی برای افزایش ارتباطات با ایران به دست آورد. متاسفانه در دولت‌های بی‌برنامه، پوپولیست و مخرب احمدی نژاد تمامی ساختارهای پیشین از هم پاشید. فعالیت‌هایی که تحت عنوان بنگاه‌های زودبازده در آن دولت معرفی شد، سرابی بیش نبود. توزیع پول نقد باعث تورم وحشتناکی شد. ساختار بانک‌ها از هم پاشید. بانک مرکزی بی‌اختیار و فعالیت‌های اقتصادی دولت دستوری شد. تیم اقتصادی آن دولت‌های نهم و دهم برنامه‌ای برای اقتصاد کشور نداشتند و هرازچندگاهی نیز تیم اقتصادی تغییر می‌کردند و شرایط به هم می‌ریخت. در این ارتباط نیازی به ارائه آمار و ارقام نیست. اکثر فعالیت‌های اساسی به رکود کشیده شد و صنایع کشور از کار  و فعالیت خود بازماند و فضای رانت خواری، دلالی، واسطه‌گری و... رشد کرد و فضا به سمتی رفت که بانک‌های کشور نمی‌توانستند وام‌های خود را وصول کنند، در حالی که منابع جایگزین نیز نداشتند. صنعت و تجارت از رونق افتاد و یک زمین سوخته و شهرک‌های صنعتی نیمه‌تعطیل به دولت یازدهم به ارث رسید. اقتصاددانان می‌گویند که ما حداقل به 8 سال زمان یا بیشتر از آن نیاز داریم تا وضع اقتصاد را به سال 1384 بازگردانیم. دولت تدبیر و امید با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری توانست رویه‌های غلط را کنار گذارد. اولین برنامه پایین آوردن تورم بود. کشور که در آن زمان با تورم 40 درصدی مواجه بود، صحبت از تولید، تجارت و صنعت در آن معنایی نداشت. آمارها و مشاهدات عینی نشان می‌دهد که دولت در مهار تورم و افزایش تولید موفق عمل کرد. دومین اقدام دولت ایجاد آرامش و امنیت برای فضای کسب و کار بود. البته در ایجاد امنیت، دولت به تنهایی موثر نیست و سایر نهادها هم باید همکاری کنند. نقش قوه قضائیه و مجلس در اینجا موثر است و تمام قوا، به ویژه برای آوردن سرمایه‌های سرگردان جهانی به ایران باید همکاری کنند. دولت در اینجا نقش خود را خوب انجام داد. برجام برجسته‌ترین اقدام موفق دولت در حوزه کسب و کار و بازار سرمایه به حساب می‌آید. از طرفی دولت تلاش کرده و می‌کند تا سطح اشتغال را رونق دهد و فضا و بستر را برای جلب سرمایه داخلی و خارجی فراهم کند.  دولت باتوجه به شرایط سختی که با آن‌ها مواجه بوده و هست نه تنها از حجم خدمات به جامعه نکاست، بلکه آن را افزایش داده است.

در حوزه درمان شاهد طرح تحول سلامت هستیم. در مجموع دولت با توجه به زیرساخت‌های از بین رفته موفقیت نسبی در احیا آن‌ها داشته است. مطمئنا در برنامه 4 ساله بعدی نیز این مسیر را با تجربه‌ای که کسب کرده است بهتر از قبل طی خواهد کرد.

باتوجه به اینکه شما شناخت خوبی از حوزه تولید و کارگری دارید ارزیابی شما از این حوزه و شخص وزیر کار چیست؟

وزارت کار در دوران بعد از انقلاب سه وزیر از بدنه جامعه خود داشته است، یعنی بعد از انقلاب جامعه کارگری سه نفر از میان خودشان وزیر داشته اند که یکی سرحدی زاده، دیگری کمالی و امروز دکتر ربیعی است. هر کدام از این افراد در مقطع خود توجه جدی و اهتمام همه جانبه‌ای را برای ارائه خدمت به جامعه کارگری داشته‌اند که قابل تقدیر است. دکتر ربیعی هم به لحاظ اینکه خواستگاه، زادگاه، تربیت و مأنوسیتش با کار و کارگری در هم آمیخته است لذا این بخش، یعنی حوزه کار وتولید را به خوبی می‌شناسد و برای این دو دارای برنامه مشخص و مدون می‌باشد. ایشان توجه به خواسته‌های واقعی این طبقه دارد.

بعضا دیده ام در جاهایی نقل کرده اند که دکتر ربیعی چرا برخی اوقات با کارگران درد دل می‌کند و یا بعضا در گفت‌وگوهای طرفینی و یا در جمعیت کارگران اشکشان در می‌آید. اینکه دکتر ربیعی در مواجه با مشکلات کارگران اشک می‌ریزد جزو نقطه قوتش می‌باشد نه نقطه ضعفش، چراکه او که فرزند یک کارگر است و خود نیز کارگری کرده است، بنابراین مشکلات این حوزه را حس و لمس می‌کند. یکی از مواردی که جامعه کارگری را آرام نگه داشته وجود چنین وزیری در رأس حوزه کارگری است. کارگران احساس می‌کنند که وزیرشان درد و زبانشان را می‌فهمد. لذا از وجود ایشان احساس رضایت دارند. از طرفی دکتر ربیعی به دلیل نگاه ویژه‌ای که به مشکلات حوزه کارگری دارد از بدنه سازمان تأمین اجتماعی دکتر نوربخش را به مدیر عاملی این سازمان منصوب کرده و با توجه به مشکلاتی که این سازمان داشت و با پدیده سعید مرتضوی، بابک زنجانی و... مواجه بود، با بردباری و دشواری اصلاحات لازم را انجام داد. در دولت یازدهم وزیر با انتصاب مدیران پاک دست سازمان را دوباره احیا کرد و در همان سال‌های اولیه استقرار سالی 25 درصد دریافتی مستمری بگیران و بازنشستگان را افزایش داد. در حال حاضر به 41 میلیون نفر خدمات بیمه‌ای، درمانی و اجتماعی داده می‌شود. در مجموع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به حدود 50 میلیون نفر در کشور خدمات می‌دهد. برای نمونه سازمان بازنشستگی زیر مجموعه وزارت رفاه است. سازمان بهزیستی که در این چند سال خدمات ارزنده‌ای به افراد تحت پوشش داده، همچنین سازمان فنی حرفه‌ای که به جوانان در سراسر کشور آموزش حرفه‌ای می‌دهد. یعنی این وزارتخانه توانسته در این 4 سالی که گذشت سطح کیفی و کمی خدماتش را افزایش دهد. به نظر من ربیعی در این وزارت‌خانه موفق بوده و تا سقف ظرفیت سازمان‌های زیرمجموعه خودش تا سقف ظرفیتشان خدمات ارزنده‌ای ارائه کرده است.

 شما ارامشی را که در این سال‌های گذشته شاهدید در جامعه کارگری شکل گرفته و بحرانی وجود نداشته به این دلیل است که وزیر کار عنایت ویژه‌ای به جامعه کارگری داشته و ثانیا خود وزیر کار از متن جامعه کارگری بوده و با مشکلات این جامعه با جان و دل آشنایی دارد. کارگران خوشحالند که وزیری از خودشان دارند که مشکلاتشان را می‌شناسد و به گرفتاری هایشان توجه می‌کند و برای رفع آن‌ها تلاش می‌کند.  البته ربیعی فردی است که اهل شعار نیست و با توجه به رشته تحصیلی جامعه شناسی اهل عمل و گره‌گشایی است.

نظر شما در ارتباط با برنامه‌های ربیعی برای حضور در کابینه دوازدهم به عنوان وزیر کار چیست؟

ربیعی برنامه هایش بیشتر توسعه‌ای و حمایتی است. سازمان بهزیستی یک برنامه 100 درصد حمایتی دارد  که در تکمیل برنامه‌های قبلی است که تا جایی که ممکن است افراد را توانمند کنند که بی‌نیاز از کمک‌ها شوند. افرادی هم هستند که نیاز به حمایت همیشگی دارند. از طرفی در سازمان اموزش فنی حرفه‌ای وزارتخانه به دنبال ارائه اموزش‌های نوین بین‌المللی است تا جوانان با فراگیری این آموزش‌ها خودگردان شوند. در سازمان تأمین اجتماعی نیز افزیش کیفیت خدمات اجتماعی بهداشتی، درمانی، رفاهی و افزایش کمیت پرداخت مستمری و حقوق و مزایا مدنظر است. برنامه دکتر ربیعی در دولت دوازدهم تکمیل  برنامه‌های نیمه‌تمام گذشته و افزایش سطح رفاه و آسایش برای میلیون‌ها افراد تحت پوشش است.

 منبع: ستاره صبح

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز