خبرگزاری کار ایران

بررسی حقوقی حکم عجیب یک فوتبالیست

asdasd
کد خبر : ۴۹۳۸۳۴

محرومیت‌های گاه و بی‌گاه برخی از فوتبالیست‌ها به مناسبت‌های مختلف، همواره به عنوان سوژه‌های داغ خبری مورد استقبال رسانه‌ها قرار می‌گیرد. محسن فروزان هم طبق حکم کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال به مدت سه ماه از فعالیت محروم شده است.

آن طور که در اخبار آمده، دلیل آن انتشار عکس‌های بی‌حجاب همسر فروزان در شبکه‌های مجازی است. کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال به علت فعالیت نسیم نهالی (همسر فروزان) به عنوان مدلینگ و انتشار مطالبی از سوی محسن فروزان در اکانت همسرش در تاریخ 26/1/1396 به 3 ماه تعلیق از کلیه فعالیت‌های رسمی در حوزه فوتبال محکوم شده است.

در همین خصوص محسن فروزان طی گفتگویی که با سایت ورزش 3 انجام داد، ضمن تشکر از رسانه‌ها و جراید که از وی حمایت کرد‌ه‌اند، گفت: «من در مسافرت هستم و با توجه به حق اعتراضی که خوشبختانه برایم قائل شده‌اند در بازگشت روز شنبه اعتراضم را صورت خواهم داد.» با این حال وی در خصوص علت تعلیقی خود صحبت نکرد و همه چیز را به پس از بازگشت خود به ایران موکول کرد.

با این حال اخبار ضد و نقیضی درباره مرجع صادر کننده رأی محسن فروزان در رسانه‌ها منتشر شده است. برخی کمیته انضباطی را مرجع صادر کننده رأی دانسته و برخی نیز کمیته اخلاق را به عنوان نهاد صادر کننده رأی تعلیق محسن فروزان می‌دانستند. رضا جاودانی، حقوقدان، مجری تلوزیون و گزارشگر فوتبال به داتیکان گفت:«پرونده محسن فروزان در کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال مورد بررسی قرار گرفته و کمیته انضباطی نقشی در خصوص این پرونده نداشته است».

جاودانی در ادامه با ابراز بی‌اطلاعی از جزئیات پرونده محسن فروزان گفت: «در خصوص مدارک پرونده مذکور اطلاع دقیقی ندارم، با این حال گمانه‌زنی‌ها بر این اساس بوده که علت تعلیق آقای فروزان عکس‌های منتشر شده همسر ایشان در فضای مجازی بوده است. در حالی‌که ماجرا چیز دیگری است زیرا بر اساس برخی اخبار خانم ایشان در فضای مجازی عکس‌های خود را پاک کرده و متنی هم نوشته است. به طور کلی من بر این باورم که مستندات و مدارکی که منجر به حکم تعلیق آقای فروزان شده، چیز دیگری است و صرفا عکس‌های  همسر وی منجر به صدور این حکم نشده است.»

مجری معروف تلوزیون در پایان گفت: «من مطمئن هستم که مستندات دیگری هم مطرح شده و علت تعلیق تنها مربوط به عکس همسر محسن فروزان نیست. آنچه برای من مسلم است، بحث فوتبال و چهارچوب قوانین مجازات اسلامی از یکدیگر متفاوت است و نمی‌توان براساس قوانین موجود در نظام کیفری ایران، مسائل مربوط به فوتبال را نیز پوشش داد. اگرچه کمیته اخلاق صلاحیتش در خصوص تخلفات مربوط به فوتبال است ولی مسائلی که خارج از زمین فوتبال رخ دهد و اثراتش خانواده فوتبال را تحت تأثیر خود قرار دهد نیز مشمول رسیدگی از سوی کمیته اخلاق می‌شوند.»  

اصل شخصی بودن مسوولیت در نظام کیفری

دکتر میرمحمد صادقی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز بر این باور است که یکی از اصول پذیرفته شده در نظام کیفری ما اصل شخصی بودن مسئولیت است. یعنی چنانچه شخصی عمل خلافی انجام دهد، مجازاتش شامل افراد دیگر نمی‌شود حتی اگر نزدیکترین شخص به فرد خاطی باشد.

این استاد دانشگاه در ادامه به موضوع پرونده محسن فروزان اشاره کرد و در این باره گفت: «من از آیین‌نامه‌های ورزشی و فوتبالی ایران اطلاع ندارم ولی آنچه مشخص است بر اساس قرآن، فقه و قوانین جمهوری اسلامی ایران، هیچکس بار مسئولیت دیگری را به دوش نمی‌گیرد بنابراین از منظر کیفری و دینی امکان ندارد این فوتبالیست به خاطر بی‌حجابی همسرش تعلیق شود مگر اینکه در آیین‌نامه‌های فدراسیون فوتبال موارد مشخصی در این خصوص وجود داشته باشد.»

منبع: داتیکان_فرود نودهی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز