خبرگزاری کار ایران

غلامحسین کرباسچی:

سال‎ها در قوه‎قضاییه بودید، چرا مشکل فساد را حل نکردید؟/رقیب حرفی برای طرح ندارد

asdasd
کد خبر : ۴۸۶۵۵۰

دبیر کل حزب کارگزاران تأکید کرد: درصورتی‌که یکی از اهداف مناظره‌ها ایجاد انگیزه در آرا خاکستری باشد باید برنامه‌های دقیق‌تری ارائه شود زیرا با این روش انگیزه برای حضور در پای صندوق رأی ایجاد نمی‌شود.

آرا خاکستری آن دسته از آرایی است که صاحبانش برای انتخابات ریاست جمهوری تا این لحظه تصمیم نگرفته‌اند که به کدام کاندیدا رأی دهند و یا اینکه حتی برای حضور در پای صندوق‌های رأی به نتیجه نرسیده‌اند، بنابراین جذب این آرا برای کاندیداها ازآن‌جهت بسیار پراهمیت است که نقش تعیین‌کننده‌ای درنتیجه انتخابات دارد.

اما جذب آرا خاکستری به‌سادگی امکان‌پذیر نیست و نیاز به‌وسیله دارد. مناظره‌ها یکی از مواردی است که در صورت به وجود آمدن شور و هیجان درنتیجه آن و ارائه اطلاعات مناسب و درخور توجه درزمینهٔ جذب این آرا بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

تا به امروز دو مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری از رسانه ملی پخش‌شده است، اما بر اساس توقعات پیش نرفته زیرا در مناظرات هیچ برنامه‌ای ارائه نمی‌شود، پاسخ به سؤالات برای کاندیداها بهانه‌ای است تا به موضوعات از پیش تعیین‌شده بپردازند و به یکدیگر حمله کنند که این حملات هم بدون دقت و کارشناسی صورت می‌گیرد.

غلامحسین کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران دراین‌باره که مناظره‌ها تا چه اندازه به جذب آرا خاکستری منجر خواهد شد، گفت: قضاوت دراین‌باره بسیار سخت است زیرا در مناظره‌ها برنامه نامزدها موردبحث قرار نمی‌گیرد، رقیب دولت حرفی برای طرح ندارد، بنابراین به‌گونه‌ای رفتار می‌کند که دولت مدام در موضع دفاع قرار گیرد و در مقام پاسخگویی برآید، چنین مناظره‌ای خیلی جذاب نخواهد بود.

کرباسچی در این خصوص بیان کرد: این شکل برنامه شاید بر شور انتخاباتی بیفزاید، اما مشخص نیست که واقعاً بر کسانی که برای شرکت در انتخابات بی‌انگیزه هستند تا چه اندازه تأثیرگذار خواهد بود زیرا این افراد معمولاً حالت ناامیدی دارند و در مناظره‌ها مطلبی امیدوارکننده‌ای طرح نمی‌شود.

دبیر کل حزب کارگزاران در ادامه اظهار داشت: درصورتی‌که یکی از اهداف مناظره‌ها ایجاد انگیزه در آرا خاکستری باشد باید برنامه‌های دقیق‌تری ارائه شود زیرا این روش نمی‎توانند برای مردم مردد به حضور در انتخابات انگیزه ایجاد کند.

وی ضعف‌های مناظره‌های کاندیداهای ریاست جمهوری را چنین توضیح داد: برخی کاندیداها در این مناظره‌ها متأسفانه به‌جای ارائه برنامه یا طرح برای اداره کشور سوژه‌هایی را علیه دولت مطرح می‌کنند تا منجر به پاسخگویی شود و در این بگومگوها کسی بدون ارائه هیچ برنامه‌ای می‌گوید درصدد است تا با دولت آینده خود به مبارزه با فساد بپردازد که این خود نشان از این دارد که ادعاها صرفاً یک شعار برای جذب رأی مردم است.

کرباسچی دراین‌ارتباط یادآور شد: دولت، دستگاه قضایی و مقننه سال‌ها است که به دنبال حل مشکل فساد هستند، اما الآن همه درباره آن نظر می‌دهند و برای کشف دلیل وجود آن دولت را خطاب قرار می‌دهند. درحالی‌که دولت از شفافیت اداری صحبت می‌کند رقبا او می‌گویند باید این شکل ساختار اداری از بین برود و در کل درصدد هستند تا دولت را پر از ناتوانی در این زمینه نشان دهند. اگر بنا بر استفاده از چنین روش‌هایی باشد درباره یکی از کاندیداهایی که در دستگاه قضایی مسئولیت داشته سؤال پیش می‌آید که سال‌ها در قوه قضاییه مسوولیت داشتید چرا مشکل فساد را حل نکردید؟

دبیر کل حزب کارگزاران ضمن تأکید بر ناموفق بودن مناظره‌ها، ابزار کرد: این مدل از مناظره‌ها ممکن است یک عده را خوشحال کند و برای تلویزیون برنامه جذابی باشد ولی بهتر آن بود تا به شکل دونفره صورت می‌گرفت تا همگی در رابطه با یک موضوع صحبت کنند و بحث به‌خوبی شکافته شود.

وی به طرح موضوعات بی‌ربط در پاسخ به سؤالات در مناظره‌ها نیز اشاره کرد و افزود: اینکه در خصوص نظام آموزشی سؤال می‌شود و از کاندیدها می‌خواهند تا برنامه خود در این رابطه را ارائه دهند و او به موضوع قاچاق در خانه وزیری اشاره می‌کند که پیش از آن تکذیب شده بود از ضعف‌های مناظره به‌حساب می‌آید مجری هم در این چهارچوبی که تعریف‌شده، حق هیچ دخالتی ندارد و نمی‌تواند صحبت‌های خارج از بحث را گوشزد کند که نشان از ضعف صداوسیما در برگزاری چنین برنامه‌هایی دارد.

منبع: رویداد24

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز