خبرگزاری کار ایران

کشف تکه‌ای از یک قاره باستانی در اقیانوس هند

گروهی از محققان دانشگاه ویتواترزرند از آفریقای جنوبی موفق شده‌اند تا تکه‌ای از یک قاره باستانی را در اعماق اقیانوس هند کشف کنند.

به گزارش ایلنا، براساس گزارش CNN، این تکه از قاره که در زیر لایه‌ای از گدازه‌های آتشفشانی مدفون شده‌بود، مائوریتا نام داشته و در زیر جزیره‌ای به نام مائوریتیوس کشف شده‌است.

براساس مقاله‌ای که درباره این قاره در نشریه نیچر منتشر شده، این تکه از پوسته زمین بقایای به جا مانده از ابرقاره گوندوانالند است که بیش از 200 میلیون سال پیش در زمین وجود داشت.

این ابرقاره که حاوی سنگ‌هایی به قدمت 3.6 میلیارد سال بود، تفکیک شده و قاره آفریقا، آمریکای جنوبی، قطب جنوب،‌هندوستان و استرالیای امروزی را تشکیل داد.

به گفته محققان تکه‌های کشف نشده‌ای از این قاره باستانی در اندازه‌های مختلف در اعماق اقیانوس هند موجود است. زیرا مراحل تفکیک و تکه تکه شدن این ابرقاره بسیار پیچیده بوده و تکه‌هایی از آن در اندازه‌های مختلف به اطراف پراکنده شده‌اند.

محققان با بررسی ماده معدنی زیرکن درون سنگ‌های آتشفشانی که به واسطه فوران به سطح زمین آمده‌بودند موفق به کشف این تکه از ابرقاره شده‌اند و از آنجایی که قدمت این سنگ‌ها بسیار بیشتر از قدمت جزیره مائوریتیوس بوده‌است، متوجه شدند به تکه‌ای از ابرقاره گوندوانالند تعلق دارند.

منبع: همشهری آنلاین

کد خبر : ۴۵۶۲۱۲