خبرگزاری کار ایران

روند کاهشی قیمت جهانی طلا

قیمت جهانی طلا که پیش از این به بالاترین سطح در ۲ ماه اخیر رسیده بود، طی هفته ای که گذشت با افت ۱٫۶ درصدی مواجه شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه جهان اقتصاد، قیمت جهانی طلا که پیش از این به بالاترین سطح در ۲ ماه اخیر رسیده بود، طی هفته ای که گذشت با افت ۱٫۶ درصدی مواجه شده است. این برای نخستین بار در سال ۲۰۱۷ میلادی است که قیمت طلا با کاهش روبرو می شود.

همچنین بانک جهانی در گزارش فصلی بنام  “چشم‌انداز سه ماهه بازار کالاهای اساسی” اعلام کرد بهای فلزات قیمتی از جمله طلا به‌دلیل کاهش سرمایه‌گذاری، احتمال تقویت دلار و افزایش نرخ بهره تا مرز ۷ درصد در سال ۲۰۱۷ کاهش خواهند داشت.

آمارها و برآوردهای اولیه موسسه جی اف ام اس نشان می دهد که تولید جهانی طلا در سال ۲۰۱۶ میلادی با کاهش همراه شده و این برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸ میلادی است که عرضه جهانی طلا با افت روبرو شده است.

بر اساس این گزارش تولید جهانی طلا در سه ماه سوم ۲۰۱۶ میلادی با ۳ درصد کاهش معادل ۲۲ تن نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن به کمتر از ۸۲۷ تن رسیده است. به نظر می رسد تولید جهانی طلا در سه ماه پایانی سال گذشته نیز با کاهش روبرو شده و به کمتر از ۸۰۱ تن رسیده است. با این حساب، تولید جهانی طلا در سال ۲۰۱۶ میلادی با افت ۲ درصدی مواجه شده و به کمتر از ۳۱۶۸ تن رسیده است.

این کاهش تولید طلا در حالی روی می دهد که صادرات طلای سوییس به چین طی ماه دسامبر به بالاترین سطح از ژانویه ۲۰۱۴ میلادی رسیده است. این آمارها را اداره گمرک فدرال سوییس اعلام کرده است. البته میزان واردات طلای چین از هنگ کنگ نیز با افزایش چشمگیری روبرو شده است.

آمارهای موسسه تحقیقاتی متالز فوکوس نشان می دهد که چین همچنان بزرگترین مصرف کننده طلای جهان است. کاهش قیمت طلا در اواخر سال ۲۰۱۶ میلادی تاثیر زیادی بر رشد فزاینده واردات طلای چین داشته است.

هنگ کنگ در ماه دسامبر بیش از ۴۷ تن طلا به چین صادر کرده است، این رقم در ماه نوامبر به ۴۰٫۶ تن رسیده بود. واردات طلای چین از سوییس نیز در ماه دسامبر به بیش از ۱۵۸ تن رسیده است، این رقم در نوامبر به ۳۰٫۶ تن رسیده بود.

کل واردات طلای چین از سوییس در سال ۲۰۱۶ به ۴۴۲٫۲ تن رسیده است، این رقم در سال ۲۰۱۵ به ۲۸۸ تن رسیده بود.

حال لازم است بدانید یکی از مهمترین عوامل کاهش قیمت طلا در هفته جاری تقویت ارزش دلار و کاهش تقاضا و خرید در بازار چین به علت آغاز سال جدید چینی بوده است.

همچنین در این زمینه بانک بی ان پی پاریباس فرانسه در جدیدترین گزارش خود پیش بینی کرد، میانگین قیمت هر اونس طلا امسال به کمتر از ۱۲۱۰ دلار خواهد رسید.

بر اساس این گزارش بانک بی ان پی در ادامه اعلام کرده است که سیاست های پولی فدرال رزرو آمریکا موجب خواهد شد تا میانگین قیمت هر اونس طلا سال آینده نیز کمتر از ۱۱۰۰ دلار برسد. میانگین قیمت هر اونس نقره امسال به ۱۷٫۳۰ دلار خواهد رسید و این رقم طی سال آینده میلادی نیز به کمتر از ۱۵٫۳۰ دلار می رسد.

بانک بی ان پی در تحلیل خود درباره وضعیت بازار جهانی طلا نوشت: قیمت طلا در شش ماه نخست امسال تحت تاثیر فشارهای تورمی احتمالا با افزایش بیشتری روبرو خواهد شد. البته پیش بینی می شود فدرال رزرو آمریکا در شش ماه دوم امسال نرخ بهره را افزایش خواهد داد و این مساله موجب کاهش قیمت جهانی طلا می شود.

به گزارش جهان اقتصاد، گفتنی است قیمت اونس طلا در روز گذشته بودن تغییر مانده است و در ۱۱۹۲ به ثبات رسیده است.

کد خبر : ۴۵۳۹۴۸