خبرگزاری کار ایران

شمالی‌ها بیشتر از جنوبی به پوکی استخوان مبتلا هستند

عضو هیات علمی بیمارستان شهید مدرس گفت: ساکنین مناطق شمالی کشور به طور قابل توجهی بیش از استان‌های جنوبی به پوکی استخوان مبتلا هستند.

به گزارش ایلنا، سیداحمد رییس‌السادات عضو هیات علمی بیمارستان شهید مدرس گفت: در حال حاضر حدود شش میلیون سالمند در کشور وجود دارند و بر اساس پیش بینی‌های انجام شده، جمعیت بالای ۶۰ سال کشور در سال ۲۰۲۰ به حدود ۱۰ میلیون نفر خواهد رسید و این درحالیست که پوکی استخوان به عنوان شایع‌ترین بیماری متابولیکی استخوان از مهم‌ترین بیماری‌های دوران سالمندی به شمار می‌رود.

وی همچنین اضافه کرد: در این بیماری تراکم استخوان‌ها کاهش یافته و متخلخل‌تر می‌شوند. همچنین به دلیل تغییر کیفیت ساختاری استخوان، خطر و احتمال شکستگی در آنها افزایش می‌یابد. این بیماری هم به دلیل اختلال در کیفیت زندگی و شکستگی‌های ناشی از کاهش تراکم استخوان، هزینه‌های بسیاری بر سیستم بهداشت و درمان جامعه تحمیل می‌کند.

عضو هیات علمی بیمارستان شهید مدرس، شیوع پوکی استخوان در سنین بیش از ۳۰ سال را ۱۷ درصد اعلام کرد و ادامه داد: نرخ شیوع درجه‌های خفیف‌تر کاهش تراکم استخوان که به آن استئوپنی می‌گویند، ۳۵ تا ۴۰ درصد است. در سال‌های اخیر شیوع این بیماری در ایران رو به افزایش گذاشته و باتوجه به افزایش امید به زندگی و طول عمر، به نظر می‌رسد پوکی استخوان در آینده‌ای نه چندان دور، به عنوان یک معضل جدی سیستم سلامت عمومی و بهداشت سالمندان را به چالش بکشد.

رییس‌السادات در ادامه تصریح کرد: مطالعات انجام شده نشان می‌دهد از هر پنج خانم یائسه، یک نفر مبتلا به پوکی استخوان است. همچنین ساکنین مناطق شمالی کشور مانند استان‌های گلستان، مازندران و حتی آذربایجان و استان تهران به طور قابل توجهی بیش از استان‌های جنوبی به پوکی استخوان مبتلا هستند. ممکن است دلیل این امر، کمتر در معرض آفتاب قرار گرفتن، تغذیه یا فعالیت فیزیکی متفاوت باشد.

به گفته وی، پوکی استخوان اولیه با افزایش سن، یائسگی و عادات مربوط به شیوه زندگی مانند سیگار، الکل، رژیم غذایی اشتباه و فعالیت فیزیکی ناکافی ایجاد می‌شود. پوکی استخوان ثانویه نیز در اثر بیماری‌های مختلف مانند دیابت، پرکاری تیروئید و پاراتیروئید، کاهش هورمون‌های رشد، برخی سرطان‌ها و ... یا استفاده از دارو از جمله داروهای استروئیدی (کورتون) و ضد تشنجی، داروهای مورد استفاده در درمان بیمارهای تیروئیدی و ... ایجاد می‌شود.

کد خبر : ۴۲۳۱۱۰