خبرگزاری کار ایران

صادقی:

مجلس حق تحقیق‌وتفحص در همه امور کشور را دارد / اعلام زمان تحقیق و تفحص مجلس از شهرداری

یک نماینده مردم تهران درخصوص ورود مجلس به موضوع تحقیق و تفحص از شهرداری تهران گفت: طبق اصل ۷۶ قانون اساسی، مجلس حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد.

محمود صادقی درباره اظهار نظر برخی اعضای شورای شهر تهران مبنی بر اینکه مجلس حق قانونی برای ورود به موضوع تحقیق و تفحص از شهرداری را ندارد، گفت: بنابر قانون اساسی، صلاحیت مجلس برای ورود به تحقیق و تفحص در همه مسایل عام بوده و این موضوع غیرقابل تردید و حق مجلس است.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس با اشاره به سابقه تحقیق ‌وتفحص مجلس از شهرداری تهران، گفت: در گذشته نیز یک‌بار دیگر موضوع تحقیق‌وتفحص از شهرداری در مجلس مطرح شده و بر این اساس، مدارک و استنادات این مساله از سوی کمیته تحقیق‌وتفحص گردآوری می‌شود.

او ادامه داد: زمانی که آقای کرباسچی شهردار تهران بود، موضوع تحقیق‌وتفحص از شهرداری تهران انجام شد که گزارش های آن موجود است و در مجلس قرائت شد. بنابراین اظهارنظرها درباره این‌که مجلس حق ورود به تحقیق‌وتفحص از شهرداری را ندارد، تشخیص نادرستی است و بنابر اصل ۷۶ قانون اساسی، مجلس حق تحقیق‌وتفحص در تمام امور کشور را دارد.

صادقی یادآور شد: تحقیق‌وتفحص از شهرداری تهران در اواخر دوره چهارم -سال چهارم نیز انجام شده که گزارش آن در دو جلسه ۴۲۳، ۴۲۴ و ۳۵۱ در سه جلسه به تاریخ ۷۵/۳/۱ و جلسه بعد آن قرائت می/شود. همچنین مجلس در جلسه ۳۳۲ همان دوره راجع به الحاق یک تبصره به "ق" تعیین وضعیت املاک واقع در طرح های دولتی و شهرداری‌ها اعلام وصول می‌کند که احتمالاً در دوره پنجم موردرسیدگی قرار گرفته باشد. ضمناً روزنامه همشهری در همان ایام جوابیه‌های شهرداری را در جواب این گزارش به چاپ می‌رساند که می‌شود از اینترنت جستجو کرد.

نماینده اصلاح‌‌طلب مردم تهران با بیان اینکه شهرداری نهاد عمومی غیردولتی به شمار می رود، خاطرنشان کرد: شهرداری نهادی خصوصی نیست و نهاد عمومی غیردولتی به شمار می رود. اگر شهرداری متعلق به بخش خصوصی بود مجلس به طور مستقیم حق ورود نداشت، گرچه مجلس نسبت به آن قسمت از مسایل بخش خصوصی که به حوزه عمومی مربوط می شود نیز حق ورود دارد.

صادقی در ادامه افزود: بنابر این مجلس با توجه به نقش نظارتی خود اختیار ورود به موضوع تحقیق‌وتفحص از شهرداری را دارد، علاوه بر این رویه گذشته نیز این موضوع را تایید می کند.

زمان آغاز تحقیق و تفحص از شهرداری تهران

او درباره زمان آغاز تحقیق و تفحص از شهرداری تهران نیز گفت: کار مقدماتی و اداری طرح تحقیق‌وتفحص آغاز شده و باتوجه به اینکه تعطیلی مجلس آغاز شده، ارجاع طرح تحقیق‌وتفحص به کمیسیون‌های مربوطه بعد از تعطیلات مجلس و در مهرماه انجام می‌شود.

عضو هیات رییسه فراکسیون امید در مجلس همچنین درخصوص تعداد امضاکنندگان طرح تحقیق‌وتفحص از شهرداری تهران، تاکید کرد: اینکه چند نماینده این طرح را امضا کردند، مهم نیست و ما هم نخواستیم تعداد را افزایش دهیم زیرا در طرح تحقیق‌وتفحص برخلاف موضوع استیضاح که تعداد امضاکنندگان مهم است، عدد امضاکنندگان اهمیت ندارد و ما هم اصراری نداشتیم که تعداد را افزایش دهیم.

بررسی موضوع واگذاری‌های ۱۰ سال اخیر شهرداری در تحقیق‌وتفحص

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره محورهای تحقیق‌وتفحص از شهرداری تهران نیز گفت: مسایل متعددی در این طرح مطرح است و طرح مذکور در سه محور اصلی دنبال می شود. موضوع واگذاری ها نیز در دوره ۱۰ ساله اخیر بررسی می شود.

مجلس با طرح تحقیق‌وتفحص به دنبال مچ‌گیری از شهرداری نیست

صادقی با تاکید بر اینکه مجلس با طرح تحقیق‌وتفحص به‌دنبال مچ‌گیری از شهرداری تهران نیست، خاطرنشان کرد: موضوع فساد یکی از موضوعاتی است که در شهرداری مطرح بوده و مخصوص این دوره هم نبوده است. ما هم در طرح تحقیق‌وتفحص از شهرداری قصد مچ‌گیری نداریم و هدف از این طرح بررسی خلأهای قانونی، ساز و کارهای مبهم قانونی است که بیشتر با نگاه آسیب‌شناسی و پیشگیرانه در طرح تحقیق‌وتفحص دنبال می‌شود.

برخی تصمیات در حیل قانون انجام می‌شود

او اضافه کرد: ممکن است بسیاری از تصمیمات در حیل قانون انجام شود که اتفاقاً این موضوع خطرناک‌تر از تصمیماتی است که غیرقانونی انجام می‌شود. هنگامی تصمیمی با پوشش قانونی و در لفافه صورت می‌گیرد بسیار خطرناک است. فساد همیشه سعی می‌کند، خود را بپوشاند و در نقاط تاریک و در پناه قانون انجام شود، بنابراین در طرح تحقیق‌وتفحص به دنبال این هستیم که نوری به زوایای تاریک بتابانیم و قصد ورود به عملکرد شهرداری تهران با نگاه اصلاحی و آسیب‌شناسانه را دنبال می‌کنیم.

به گزارش پانا، ۲۱نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی (محمود صادقی، محمدرضا نجفی، سیدفرید موسوی، فاطمه سعیدی، فریده اولادقباد، محمدجواد فتحی، احمد مازنی، طیبه سیاوشی، پروانه سلحشوری، سهیلا جلودارزاده، فاطمه ذوالقدر، محمدرضا بادامچی، مصطفی کواکبیان، غلامرضا حیدری و عبدالرضا هاشم‌زایی نمایندگان تهران، عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده، سیده حمیده زرآبادی نماینده قزوین، علیم یارمحمدی نماینده زاهدان، محمدنعیم امینی‌فرد نماینده ایران‌شهر، علی اکبری نماینده شیراز و محمد کاظمی نماینده ملایر)، متقاضی تحقیق‌وتفحص از شهرداری تهران هستند.

منبع : پانا

کد خبر : ۴۰۷۶۰۹