خبرگزاری کار ایران

10 نکته از مصطفی معین در رابطه با انتخابات

وزیر علوم دولت اصلاحات در نوشتاری شرایط سیاسی امروز جامعه ایران و انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را تحلیل کرده است.

مصطفی معین وزیر علوم دولت اصلاحات در نوشتاری شرایط سیاسی امروز جامعه ایران و انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را تحلیل کرده است. او در این تحلیل که آن را در اختیار «اعتمادآنلاین» قرار داده است، انتظاراتش از نمایندگان مجلس دهم را بیان کرده است و همچنین در این تحلیل بیان کرده است که « افرادی که مستقل وارد مجلس دهم شده‌اند، نیز با گذر زمان به سمت اصلاح طلبان کشیده می‌شوند.» معین در این تحلیل این نکته را یادآوری کرده است که « پیروزی امروز در کشورمان که مردم هم از آن خوشحال هستند با حمایت بزرگان و چهره‌های قدیمی اصلاحات اتفاق افتاد و باید قدردان آن‌ها بود.»

متن کامل تحلیل "مصطفی معین" و 10 نکته ای که او در رابطه با انتخابات مجلس نوشته است، در ادامه می آید:

هفتم اسفندماه با خانواده برای رای دادن به حسینیه ارشاد رفتیم که یاد و تجدیدخاطره‌ای هم از دکتر علی شریعتی باشد. در حسینیه ارشاد، صف بسیار طولانی و متراکمی از زنان و مردان و بویژه جوانان تشکیل شده بود و نگاه‌ها، برخورد‌ها و آنچه به زبان‌ها می‌آمد همگی محترمانه، دوستانه و صمیمانه بود. به جمع مردم پیوستیم و سه - چهار ساعت بدون دقیقه‌ای وقفه به گفتگو، سوال و جواب، تحلیل اوضاع، مصاحبه داخلی و خارجی گذشت. حال که انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شده است و نتایج آن در حال اعلام است باید خدا را شاکر بود که چنین احساس مسئولیتی در جامعه ما بوجود آمده است. این مهم‌‌ همان اتفاقی است که ما می‌خواهیم و همچنین پیامبر ما خواسته است. چرا که انسان اجتماعی خلق شده و اینطور نیست که غیر مسئول باشد. انسان اجتماعی است و باید نسبت به جامعه خودش احساس مسئولیت کند. مردم ایران با شرکت گسترده در انتخابات هفتم اسفندماه ۱۳۹۴ نشان دادند که برای سرنوشت خود اهمیت قائل هستند و مشارکت جمعی را به انفعال و انزوا ترجیح می‌دهند. اما در رابطه با انتخابات مجلس شورای اسلامی و نتایج این انتخابات می‌خواهم چند نکته را بیان کنم:

۱. نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد که با امید به آینده می‌توان شرایط را تغییر داد. با امید می‌توان برای بهبود شرایط تلاش کرد. به واقع با یاری خدا و همیاری مردم انتخابات هفتم اسفندماه نتیجه خوبی در پی داشته است و حال باید به فردای روشن چشم بدوزیم که شرایط برای آبادانی و بهبود اوضاع معیشتی و رفاهی مردم فراهم شود و همانطور که رئیس جمهور در پیام خود به مردم گفته است «اکنون وقت آن است که با همدلی و همزبانی ملت و دولت، راهی تازه بگشاییم؛ و به اتکاء توان داخلی و استفاده از فرصت‌های خارجی، فصلی نو در رشد و شکوفایی اقتصاد ملی بگشاییم.»

۲. باید گفت که با وجود حذف نامزدهای شاخص اصلاح طلب و نیروهای اصیل انقلاب و کشور که برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده بودند، به خواست خداوند شور، انگیزه و تحول اجتماعی در انتخابات هفتم اسفندماه و همینطور باید از مردم هم قدردانی کرد که با شرکت گسترده آن‌ها در انتخابات یک «نه» بزرگ به افراط و تفریط، بی‌اخلاقی و خشونت در کشور گفته شد.

۳. معتقدم همانگونه که از قبل پیش بینی می کردم، مجلس دهم، مجلسی سه قطبی خواهد بود. این سه قطب از سه جناح اصلاحات، میانه رو (اعتدالیون) و اصولگراهای سنتی تشکیل می‌شود. در این میان دو جناح اصلاحات و میانه رو با یکدیگر مشترک می‌شوند و 2/3 مجلس آینده را تشکیل می‌دهند. و اصولگرایان سنتی جایگاه به مراتب کمتری در مجلس آینده از مجالس هشتم و نهم خواهند داشت.

۴. افرادی که مستقل وارد مجلس دهم شده‌اند، نیز با گذر زمان به سمت اصلاح طلبان کشیده می‌شوند و در این مقطع اصلاح طلبان باید به گونه‌ای رفتار کنند و استراتژی داشته باشند که بتوانند شروع به کادر سازی کنند و نیروهای جدیدی در مجلس دهم برای خود فراهم کنند.

۵. امیدوارم منتخبین مردم، در مجلس دهم دانش تخصصی و کار‌شناسی علمی را جایگزین رفتار‌های پوپولیستی، شعارگرایی و عوام فریبانه کنند. امیدوارم نمایندگان به جای تقابل و کارشکنی برای دولت یازدهم، از دولت پشتیبانی و حمایت کنند اما همزمان نیز بر عملکرد دولت نظارت داشته باشند و استقلال رای خود را حفظ کنند. امید دارم که دهمین مجلسی که در جمهوری اسلامی ایران تشکیل می‌شود، تعامل با جهان را جایگزین جهان ستیزی و ترویج تخاصم با دنیا کند.

۶. می‌توان خوشبین بود که چهره در مجلس دهم رحمانی اسلام و چهره مهربان ایران و ایرانیان را بار دیگر به جهانیان معرفی کنیم. باید بدانیم که ما مردمان ایران از ۲۶۰۰ سال قبل منادی صلح دوستی و همزیستی جهانی بوده‌ایم و اسلام که دین آزادی، حق انتخاب و کرامت انسانی است، شرایط را برای یک زندگی آرام و شرافتمندانه برایمان فراهم کرده است. باید قانون گذاران ما به گونه‌ای عمل کنند که چهره رحمانی اسلام جایگاه خود را در کشور به دست بیاورد و نسل جوان با دل و جان پذیرای آن باشد. امیدوارم مجلس آینده به این فکر باشد که یک چهره مردمی و اخلاقی اسلام را به جهان معاصر اعم از کشورهای اسلامی و غیر اسلامی ارائه کند.

۷. برای اصلاح جامعه و پیشرفت کشور، پا به پای دولت و حکومت، نخبگان و دانشگاهیان نیز نقش و مسئولیت دارند و باید پاسخگو باشند که در این میان آگاهی بخشی به جامعه اصلی ترین رسالت آنهاست. باید تلاش شود که در کشورمان عقلانیت جایگزین ناآگاهی و جهل شود. این مهم زمانی جامه عمل پیدا می‌کند که نهادهای مدنی، کمپین‌ها و ان. جی. او‌های بیشتری در کشور به طور جدی شروع به کار کنند. پس همانطور که گفته شد در فصل جدیدی که کشورمان پیش روی خود دارد از نخبگان و دانشگاهیان انتظار می‌رود که برای رسیدن به جامعه ای آگاه و عقلانی گام‌های عملی و اساسی تر بردارند.

۸. افراد با هر گرایشی که باشند، یعنی چه گرایش اصلاح طلبی داشته باشند و چه اصولگرایی، همگی قابل احترام هستند. اما این موضوع منوط به این است که از اصالت فکری و اعتقادی، شخصیت اخلاقی و اجتماعی، حسن سابقه و دانش و کارآمدی برخوردار باشند و در کارنامه آنها هیچگونه سابقه رانت خواری، باندبازی، تفرقه افکنی، افراطی‌گری و دین فروشی وجود نداشته باشد. امیدوارم نماینده‌های جدیدی که وارد مجلس دهم می‌شوند سابقه‌ای خوب و به یادماندنی از خود در تاریخ سیاسی کشور به جا بگذارند.

۹. مجلس شورای اسلامی سنگر اصلی است دفاع از حقوق مردم است به گونه‌ای که نمایندگان به نیابت از مردم می‌توانند سیاست‌های ملی، بلند مدت و قوانین اصلی کشور را تعیین کنند. امیدوارم مجلس دهم اینگونه باشد و بتواند خواسته‌ها و انتظارات مردم را برآورده کند. در این میان از نمایندگان مجلس که خود جوان نیز هستند انتظار دارم که به نیاز‌ها و مطالبات نسل جوان که در سال‌های 1384 تا 1392 نادیده گرفته شده بود، اهمیت خاصی بدهند و در تلاش باشند تا به مطالبات آن‌ها رسیدگی کنند.

10. پیروزی امروز در کشورمان که مردم هم از آن خوشحال هستند با حمایت بزرگان و چهره‌های قدیمی اصلاحات اتفاق افتاد و باید قدردان آن‌ها بود.

در پایان باید بگویم که همانگونه که از چندین ماه قبل از برگزاری انتخابات مجلس دهم در محافل مختلف پیش بینی و گفته ‌شد که انتخابات مجلس دهم نقطه عطفی تعیین کننده در سرنوشت کشور خواهد بود، این مهم امروز و با اعلام نتایج انتخابات رقم خورده است. انشاالله که باتحول در وضعیت مجلس، اصلاح و تقویت سایر قوا و ارکان نظام، آسایش و معیشت مردم، توسعه علمی - تکنولوژیک و پیشرفت کشورفراهم شود و جوانان برای زندگی بهتر راهی خارج از کشور نشوند بلکه بمانند و بازگردند تا سهم موثرتری در سربلندی جامعه ایرانی داشته و در وطن خودشان به کار و زندگی عزتمندانه بپردازند.

کد خبر : ۳۵۲۰۸۹