خبرگزاری کار ایران

پول‏های کثیف از کجا حمایت می‏‌شوند؟

اسکله‌‏های غیرمجاز و دخالت دستگاه‌‏های غیرمسئول در واردات

asdasd
کد خبر : ۲۵۹۱۵۱

اسکله‏‌های غیر مجاز، دستگاه‌‏های غیرمسئول در امر واردات و پول‌‏های کثیف حاصل از قاچاق کالا و مواد مخدر قسمت‏‌های مهم پازلی هستند که کنار هم‌ چیدن آن نشان می‌‏دهد فساد اقتصادی عمیق کشور از کجا ریشه گرفته و چطور گسترده شده است.

وقتی محمود احمدی‌نژاد در همایش تخصصی راهبردهای نوین در پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز در بهار سال 90 تاکید کرد که هیچ وزارتخانه‌ای حق ندارد اسکله و مرزی خارج از نظارت گمرک داشته باشد، اولین ابهام و سوالی که مطرح شد این بود که مگر هنوز هم اسکله خارج از نظارت گمرک وجود دارد؟ نزدیک چهار سال بعد از آن سخنان، رئیس دولت یازدهم هم به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز دستور داده که زمینه اقدام لازم و هماهنگ برای مقابله با معابر ورودی و اسکله‌ه‏ای غیرمجاز فراهم شود. 

به گزارش گروه سایر رسانه های ایلنا به نقل از خرداد؛ یکصد و دومین جلسه ستاد هماهنگی اقتصاد مقاومتی روز یکشنبه به ریاست رییس‌جمهوری تشکیل شد و طی آن حسن روحانی به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ابلاغ کرد تا اقدام لازم و هماهنگ برای مقابله با معابر ورودی و اسکله‌‏های غیرمجاز را فراهم کرده و از دخالت دستگاه‏‌های غیرمسئول در امر واردات جلوگیری کند. این ابلاغ رئیس‌جمهوری می‌‏تواند سوالات متعددی را ایجاد کند. علی‌الخصوص در شرایطی که بحث مبارزه با فساد اقتصادی در کشور داغ است. اینکه چطور می‏‌شود در پی این سال‌‏ها همچنان در حوزه اقتصادی اسکله‌‏های غیرمجاز فعال هستند، یکی از سوالات اصلی است. این اسکله‏‌ها که هم در دولت احمدی‏‌نژاد و هم الان در دولت روحانی مورد اشاره جدی قرار گرفته‏‌اند، توسط چه کسانی حمایت می‏‌شوند؟ نکته دیگر اینکه کدام دستگاه‌‏های غیرمسئول، مشغول دخالت در امر واردات هستند که رئیس‌جمهوری دستور جلوگیری از دخالت آنها را داده است؟ 

با توجه به سخنان 4 سال پیش احمدی‌نژاد و تکرار تلویحی آن توسط حسن روحانی اولین چیزی که به ذهن می‏‌رسد این است که قطعا پدیده اسکله‏‌های غیرمجاز که از گلوگاه‌‏های مهم وارداتی هم هستند، نمی‏‌تواند بدون پشتیبانی و حمایت‏‌های جدی چنین دامنه‏‌ای پیدا کند. نکته‌‏ای که به نظر می‏‌رسد حسن روحانی در بخش دوم ابلاغ خود به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره‌‏ای گذرا به آن کرده و خواستار جلوگیری از دخالت دستگا‏ه‌‏های غیرمسئول در امر واردات شده است. به عبارتی باید این دو موضوع را با هم یکی دانست؛ یعنی بحث اسکله‌‏های غیرمجاز و دخالت دستگاه‏‌های غیر مسئول در واردات چیزی جدای از هم نیست.

اتفاقا در همین دولت یازدهم هم هستند کسانی که باید درباره این بحث پاسخ بدهند. زمانی مصطفی پورمحمدی که در سال 90 ریاست سازمان بازرسی کل کشور را بر عهده داشت با تکذیب ادعای احمدی‏‌نژاد درباره اسکله‌‏های غیرمجاز گفته بود: «مگر می‌شود در کشور اسکله‌ غیرقانونی وجود داشته باشد، بر این اساس باید گفت چنین چیزی صحت ندارد.» اکنون اما رئیس او در دولت با ابلاغ اخیر خود مهر صحت دیگری بر این ادعا گذاشته است. البته این دست تکذیب‌‏ها در سال‏‌های گذشته کم نبودند. از جمله در سال 90 رئیس سازمان بنادر و دریانوردی، فرمانده دریابانی هرمزگان و معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز وقت با قدرت ادعای وجود اسکله‏‌های غیر مجاز را تکذیب کرده بودند.

این همه در حالی است که در دی ماه سال 83 لیستی از اسکله‌های بدون مجوز اعلام شد که از پنج استان هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، خوزستان و مازندران بود. در آن لیست به نام 80 اسکله اشاره شده بود و هیچگاه پس از آن مشخص نشد که سرنوشت قانونی شدن آنها به کجا کشیده شده است. 

سال 90 کمیسیون اقتصادی مجلس هشتم تائید کرد که بر اساس اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کالاهایی که از مرزهای کشور، اسکله‌ها و مبادی غیرقانونی وارد کشور می‌شوند ارزشی معادل ۲۰میلیارددلار دارد که این حجم و ارزش معادل یک سوم تجارت رسمی کشور بوده است. حجمی که احتمال افزایش آن در سال‏های اخیر نیز وجود دارد. همان زمان مجلسی‏‌ها در گزارش تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق و ارز و بعد از بازدید از نبادر، اسکله‏‌ها و مبادی ورودی کالا درباره حجم قاچاق وارد شده به کشور تاکید کرده بودند: «ورود این حجم کالا از طریق مرز‌ها و اسکله‌های غیرقانونی بی‌تردید نیازمند یک پشتیبانی قدرتمند، لجستیک قوی و داشتن امکانات گسترده حمل و نقل و توزیع کالاست.» هنوز بعد از چهار سال کسی پاسخ نداده که این «پشتیبانی قدرتمند» و «لجستیک قوی» از کجا تامین می‌‏شود؟ آیا اصولا قاچاقچی‏‌های معمولی می‌‏توانند چنین چتر حمایتی را ایجاد کنند؟ و درست همینجاست که باید یک بار دیگر به حرف وزیر کشور درباره پول‌‏های کثیفی که از راه قاچاق وارد گردونه قدرت شده‌‏اند توجه کرد. 

به نظر می‏‌رسد که بحث اسکله‏‌های غیر مجاز، دستگاه‌‏های غیرمسئول در امر واردات و پول‌‏های کثیف حاصل از قاچاق کالا و مواد مخدر قسمت‏‌های مهم پازلی باشند که کنار هم‌ چیدن آن نشان می‌‏دهد فساد اقتصادی عمیق کشور که حتی مقام معظم رهبری هم بابت آن گوشزدهای جدی به مقامات سه قوه داشته‌‏اند، از کجا ریشه گرفته و چطور گسترده شده است. 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز