خبرگزاری کار ایران

تقابل با منتخب ملت شدت گرقت؛

حاشیه‌های تخریب پارلمانی رئیس‌جمهور

asdasd
کد خبر : ۲۵۵۶۳۱

حال آنکه دیدیم در سفر رئیس دفتر رئیس جمهور به قم مراجع عظام تقلید به این شایعه‌سازی‌ها توجه نداشتند و از برنامه‌های دولت دفاع کردند.

در حالی که برخی رسانه‌ها از نامه‌ای ۱۰۰ امضایی با مضمون انتقاد از رئیس جمهوری خبر داده‌اند، نشانی از اسامی امضا کنندگان در دست نیست.

به گزارش گروه سایر رسانه‌های ایلنا به نقل از روزنامه ایران؛ در آستانه سفر رئیس جمهور به استان قم، دو خبرگزاری نزدیک به اصولگرایان، متن نامه‌ای حاوی انتقاد از ادبیات رئیس جمهور و شیوه مواجهه وی با منتقدان منتشر کردند و مدعی شدند این نامه که به امضای ۱۰۰ نماینده رسیده، «حدود یک ماه پیش تهیه شده و قرار است به هیأت رئیسه تقدیم گرد.».

این دو رسانه منتقد دولت، برخلاف رویه معمول مطبوعاتی، تنها به انتشار نامه اکتفا کرده بودند و نه تنها ۱۰۰ نام، بلکه حتی اسم یک امضاکننده را نیز منتشر نکرده‌اند. فقط جبار کوچکی‌نژاد نماینده رشت، در گفت‌وگویی با مهر، یک ماه پیش را زمان «تهیه» نامه اعلام کرده بود. اما حتی کوچکی‌نژاد که یگانه نام ذکر شده در متن خبر است و برای مستندسازی تعلق نامه به مجلس با او گفت‌وگو شده، از تعداد امضاکنندگان نامه ابراز بی اطلاعی می‌کند.

با وجود آنکه ادعا شده این نامه انتقادی یک ماه پیش تهیه شده، ۳۰ نماینده‌ای که روز گذشته در حاشیه جلسه علنی مجلس مورد سؤال قرار گرفته‌اند، اساساً از وجود چنین نامه‌ای اظهار بی‌اطلاعی کردند. محمدحسین فرهنگی و بهروز نعمتی اعضای هیأت رئیسه مجلس هم در میان این نمایندگان قرار داشتند. نعمتی، سخنگوی هیأت رئیسه گفت که چنین نامه‌ای به هیأت رئیسه مجلس نرسیده و او نیز اصلاً آن را ندیده است.

نمایندگان دیگری هم که با فرض صحت وجود چنین نامه‌ای احتمال می‌رود نام آنان در زمره امضاکنندگان باشد نیز از وجود چنین نامه‌ای اظهار بی‌اطلاعی کردند. نمایندگانی همچون مسعود میرکاظمی عضو جبهه پایداری، حسین علی حاجی دلیگانی، عباس مقتدایی، حسین نجابت، محمدحسن آصفری، سید علی طاهری، علی ایرانپور و لاله افتخاری که جزو نمایندگان منتقد دولت محسوب می‌شوند هم پای هیچ نامه‌ای با این مضمون را امضا نکرده و اساساً از وجود آن هم خبر نداشتند.

بر این فهرست باید اضافه کرد اسامی نمایندگان دیگری که گفتند چنین نامه‌ای را ندیده‌اند؛ فاطمه رهبر، احمد توکلی، عبدالحمید فیاضی، جواد جهانگیرزاده، سلیمان عباسی، محمدجواد کولیوند، عمران علیمحمدی، حسین علی شهریاری، علاء‌الدین بروجردی، محمد دامادی، غلامرضا اسداللهی، دخیل عباس زارع‌زاده، شهباز حسن‌پور، حجت‌الله درویش‌پور، عباس فلاحی باباجان، احمد بخشایش اردستانی، رمضانعلی سبحانی‌فر و مؤید حسینی صدر.

در این میان سید امیرحسین قاضی‌زاده نماینده مشهد و سخنگوی جبهه پایداری با بیان اینکه یادم نمی‌آید کدام نامه را می‌گویید، گفت: یکی از همکاران داشت امضا جمع می‌کرد. وی در پاسخ به این سؤال که چرا در حالی که متن نامه، ادعایی منتشر ولی اسامی امضاکنندگان منتشر نشده، افزود: هر وقت لازم باشد اسامی هم اعلام می‌شود. او همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا خود شما این نامه را امضا کرده‌اید هم گفت: اگر لازم بود جواب بدهم، جواب می‌دادم.

کوچکی‌نژاد: تعداد امضاها را نمی‌دانم

جبار کوچکی‌نژاد، دیگر نماینده منتقد دولت که به نقل از او خبر نامه انتقادی به رئیس جمهوری با ۱۰۰ امضا را منتشر شده نیز گفت: اطلاع ندارد که چند نفر این نامه را امضا کرده‌اند. اظهار بی‌اطلاعی نماینده رشت از تعداد امضاها در حالی است که خبرگزاری مهر به نقل او خبر را منتشر کرده است.

انتشار چنین خبری به نام ۱۰۰ نماینده مجلس در حالی که هیچ اسمی از امضا کنندگان منتشر نشده، نوعی خبرسازی علیه دولت آن هم در آستانه سفر رئیس جمهوری به قم محسوب می‌شود. چنانچه ‌هادی حسینی عضو فراکسیون رهروان ولایت معتقد است این شیوه از اطلاع‌رسانی منجر به التهاب در جامعه می‌شود.

او گفت: خبرگزاری‌ای که چنین خبری را منتشر می‌کند، باید از صحت آن اطمینان داشته باشد و اینکه متن نامه‌ای منتشر ولی اسامی امضاکنندگان آن اعلام نشده، کار حرفه‌ای محسوب نمی‌شود. او البته از همکاران خود در مجلس که چنین خبرهایی را به خبرگزاری‌های خاص می‌دهند هم خواست تا دقت بیشتری داشته باشند و آنچه را که در ذهن خود می‌گذرد به عنوان خبر و به نام مجلس منتقل نکنند.

به نام مجلس به کام تندروها

حجت‌الاسلام سیدمحمد سادات ابراهیمی، عضو دیگر فراکسیون رهروان هم در این باره گفت: اقلیت انگشت‌شماری در مجلس دوست دارند خواسته‌های خود را با صدای بلند به عنوان مطالبات مجلس معرفی کنند و در حالی که مرام دولت تعامل با مجلس است، این تندروها در پی برهم زدن همکاری بین دو قوه هستند چون نان خود را در دعوا و اختلاف‌افکنی می‌بینند.

به گفته وی این خبرسازی‌ها بی‌ارتباط با سفر رئیس جمهور به قم هم نیست. از آنجا که در سفرهای استانی استقبال گرمی از دولت و رئیس جمهور می‌شود چنانچه در آخرین سفر به اصفهان رخ داد و پیش‌بینی می‌شود در قم هم تکرار شود، تندروها می‌خواهند با حاشیه‌سازی اقبال مردم و بخصوص حمایت مراجع و علما از دولت را تحت‌الشعاع قرار دهند.

پیرمؤذن: منتقدان هر چه دل‌شان می‌خواهد می‌گویند

خبرگزاری فارس و مهر در نامه خود به ادبیات رئیس جمهور و شیوه برخورد دولت با منتقدان خرده گرفته و از طرف ۱۰۰ نماینده مجلس نوشته‌اند: «آقای رئیس‌جمهوری! آیا روند توهین به منتقدان نقطه پایانی خواهد داشت یا مسیر سلب آزادی‌ها و شکایت ادامه می‌یابد؟» این در حالی است که هیچ محدودیتی برای بیان نقدهای منتقدان وجود ندارد. کما اینکه آنها شدیدترین انتقادات و بی سابقه ترین آنها را علیه توافق ژنو و دیپلماسی هسته ای دولت از تریبون مجلس و در همایش‌های مختلف با عنوان دلواپسان مطرح کرده اند.

کمال‌الدین پیرمؤذن، نماینده اردبیل در مجلس هم در پاسخ به این ادعا گفت: از شخص رئیس‌جمهوری تا وزرا و استانداران در دولت یازدهم هیچ کس مصون از نقد نبوده و منتقدان هر روز هر چه دلشان می‌خواهد، می‌گویند. این نماینده مجلس به «ایران» گفت: من از نامه ۱۰۰ نماینده به رئیس‌جمهوری اطلاع ندارم اما اگر صحت داشته باشد، بی‌انصافی است. چون توهین‌ها و تخریب‌هایی که از سوی برخی نمایندگان مجلس علیه دولت می‌شود، باید محل بحثباشد.

او به نامه‌ای اشاره می‌کند که روز دوشنبه توسط یکی از نمایندگان در کازیوی نمایندگان گذاشته شده و سرشار از توهین و تهمت به دولت و رئیس جمهور است. پیرمؤذن نام این نماینده را نبرد و افزود: من امروز(سه‌شنبه) می‌خواستم در همین باره تذکر بدهم ولی بزرگان صلاح ندانستند و گفتند با این کار، او بزرگ می‌شود. او در سال‌های گذشته مدیرکل ارشاد یکی از استان‌ها بوده و در هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات کارکنان دولت، تخلفش محرز و محکوم شده است.

پیرمؤذن تأکید کرد: افکار عمومی همراه دولت است و این تندروهای خود حق پندار امتحان پس داده، اقبالی در بین مردم ندارند. آنها طی روزهای گذشته علیه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جوسازی کردند و الان هم در آستانه سفر رئیس جمهور به قم، با این خبرسازی‌ها می‌خواهند رابطه دولت با مراجع را مخدوش کنند. حال آنکه دیدیم در سفر رئیس دفتر رئیس جمهور به قم مراجع عظام تقلید به این شایعه‌سازی‌ها توجه نداشتند و از برنامه‌های دولت دفاع کردند.

به نظر می‌رسد هیأت رئیسه مجلس در مقابل این قبیل اقدامات که به نام مجلس و البته به کام برخی جریان های خاص انجام می شود، واکنش شایسته از خود نشان دهد. فارغ از اهداف سیاسی، پشت پرده چنین خبرسازی‌هایی به لحاظ حرفه‌ای هم به نظر نمی‌رسد کار این رسانه‌ها قابل دفاع باشد. انتظار آن بود که نام اسامی امضاکننده نامه مورد ادعا به همراه متن آن منتشر شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز