خبرگزاری کار ایران

رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه:

روند عملیاتی احیای دریاچه به زودی آغاز می‌شود

کد خبر : ۲۲۱۳۸۵

متأسفانه نمایندگان مجلس با چیت چیان همراهی نمی‌کنند. وزیر را تهدید به استیضاح و برخورد می‌کنند. چیت چیان تنها وزیری بود که جسارت داشت از بحران صحبت کند. اگر نمایندگان مجلس سیاسی کاری نکنند و با وزیر همکاری داشته باشند می‌توانیم امید داشته باشیم که بتوانیم در طول ده سال از بحران آب با موفقیت عبور کنیم.

«کسانی بحران دریاچه ارومیه را به وجود آوردند که دولت نهم و دهم را هدایت و نمایندگی می‌کردند» این را دکتر عیسی کلانتری در گفت‌و‌گو با ندای ایرانیان می‌گوید. او وزیر کشاورزی دولت سازندگی بود و اکنون کارگروهی را هدایت و نمایندگی می‌کند که در همکاری مستقیم با وزارت نیرو است. کارگروهی که قرار است یکی از بحران زده‌ترین دریاچه‌های جهان را احیاء کند. رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه در گفت‌و‌گو با سایت «ندای ایرانیان» به جزییات اجرای عملیات احیای دریاچه ارومیه اشاره می‌کند:

وضعیت دریاچه ارومیه در حال حاضر چگونه است؟ آیا وضعیت آن بهتر شده است؟

با توجه به بارندگی‌های اخیر، کار‌شناسان معتقدند وضعیت دریاچه نسبت به چند ماه گذشته و حتی سال گذشته بهتر شده است. دولت ۷۲۹ میلیارد تومان اختصاص داده است. این بودجه برای اجرایی شدن مطالعات «ستاد احیای دریاچه ارومیه» می‌باشد. در طول یک ماه آتی حداقل هشت درصد از مصرف آب در حوزه آبریز این دریاچه کاهش خواهد یافت. روند عملیاتی احیای دریاچه ارومیه هم به زودی آغاز خواهد شد.

ستاد احیای دریاچه ارومیه قرار است دقیقا طی ماههای آتی چه کاری را انجام دهد؟

این ستاد قرار است در چهار حوزه فعالیت کند. یک مورد از حوزه‌هایی که این بودجه در آن به مصرف خواهد رسید، برنامه رهاسازی آب سدهایی است که آب آن‌ها به دریاچه ارومیه جاری می‌شود. حداقل هشت درصد کاهش مصرف توسط بخش‌های مختلف در حوزه آبریز دریاچه ارومیه خواهیم داشت. در مرحله بعد تبدیل الگوی زراعی به باغی ممنوعیت خواهد داشت و از امسال تبدیل کشت چغندر قند به گندم در حوزه آبریز دریاچه ارومیه صورت می‌پذیرد. چنانکه سخنگوی دولت پیش‌تر نیز گفت از محل این اعتبار مبالغی هم به کشاورزانی اختصاص می‌یابد.

سطح آب دریاچه چقدر افزایش پیدا کرده است؟

حدود نیم متر. در حال حاضر تنها یک‌سوم از دریاچه ارومیه، بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب شور جهان، باقی مانده است. بخش عمده‌ای از این دریاچه طی سال‌های اخیر خشک شده است. امسال بهار میزان بارندگی نسبت به سالهای گذشته کمتر بود واحتمال می‌رود این رونددر سالهای آینده ادامه پیدا کند. البته کشور ما به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش با کمبود آب و میزان نزولات آسمانی دست و پنجه نرم می‌کند. اما مسئله امروز کار‌شناسان و دولت میزان بارندگی نیست. ما در طول پنجاه یا شصت سال گذشته بیش از حد مصرف کرده‌ایم.

بیش از حد مصرف کرده‌ایم به چه معناست؟ در این مورد توضیح دهید.

میزان آب‌های تجدید پذیر کشور به دلیل مصرف بی‌رویه و یا بهتر بگویم نادرست به زیر صد میلیارد متر مکعب رسیده است. البته وزارت نیرو می‌گوید ۱۳۴میلیارد متر مکعب. به تعبیری دیگر ما وسط یک گرداب قرار گرفته‌ایم. از یک طرف مصرف آب فراوانی داشته‌ایم واز طرف دیگر هیچ سازوکار مناسبی را برای مکانیزاسیون مصرف آب انجام نداده‌ایم. در طی آن مدت کشور رابه مرز بحران رساندیم. ۷۰%مصرف آب کشور کشاورزی است که با توجه به درآمد‌های افسانه‌ای گذشته انتظار می‌رفت، کشاورزی در بخش آب مکانیزه شود که نشد. من تصور می‌کنم کلا آبی که اکنون در دسترس ما برای مصرف است ۹۵میلیاردمتر مکعب باشد و این یعنی بحران. کسانی این بحران را به وجود آوردند که دولت نهم و دهم را هدایت و نمایندگی می‌کردند.

چگونه از بحران عبور کنیم؟

با سیاست عدم کشت یا کشت جایگزین. اما متأسفانه نمایندگان مجلس با چیت چیان همراهی نمی‌کنند. وزیر را تهدید به استیضاح و برخورد می‌کنند. چیت چیان تنها وزیری بود که جسارت داشت از بحران صحبت کند. اگر نمایندگان مجلس سیاسی کاری نکنند و با وزیر همکاری داشته باشند می‌توانیم امید داشته باشیم که بتوانیم در طول ده سال از بحران آب با موفقیت عبور کنیم. اگر آب نباشد صد درصد حیات هم نخواهد بود. آنچه امروز لازم است عبور از سیاسی کاری‌ها و نگاه واقع بینانه به مسائل است. وزیر نیرو به عنوان متولی آب در کشور واقعا نگران بحران آب است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز