خبرگزاری کار ایران

چرا صالحی نباید به وزارت علوم برود

کد خبر : ۲۰۱۷۵۷

مخالفین جا به جایی صالحی بر این باورند، در یکسال اخیر فعالیت های سازمان انرژی اتمی دوباره روی روال مشخص و معینی افتاده است و بر اساس تدبیر پیش می رود لذا به خاطر وزارتخانه ای که افراد زیادی برای حضور در آن کسوت می توانند کاندیدا باشند نباید سازمان انرژی اتمی از خدمات یک چهره فنی دیپلماتیک با برند هسته ای در مقیاس وسیع داخلی و خارجی بی بهره بماند.

پس از ماجرای استیضاح دکتر فرجی دانا، وزیر سابق علوم در مجلس شورای اسلامی و معرفی دکتر محمدعلی نجفی به عنوان سرپرست این وزارتخانه، گمانه زنی ها و حدسیات متعددی درباره گزینه ای که به عنوان وزیر علوم به مجلس معرفی خواهد شد در محافل خبری و رسانه ها به جریان افتاد و در این میان نام دکترعلی اکبرصالحی، معاونت رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی نیز به گوش رسید.

حسن محمدی در یادداشتی که در پایگاه خبری امیدهسته ای منتشر کرده گفته است: در صورتی که چنین خبری –یعنی حضور صالحی در کسوت وزارت علوم – در حد حدس و گمان باشد از اهمیت خاصی برخوردار نیست اما اگر افرادی در دولت بر این نظر باشند که علی اکبرصالحی بخاطر برخورداری از سوابق در وزارت علوم و همچنین شخصیت آرام و متعادل اش می تواند گزینه مناسبی برای وزارت علوم باشد، در این خصوص گفتنی های زیادی وجود دارد که جزئی از آن به شرح زیر است:
به زعم بسیاری از ناظرین این جا به جایی فرضی در مقطع کنونی نمی تواند اقدامی صحیح در راستای کارآمدسازی بیشتر دولت باشد؛ چراکه پوشیدن ردای وزارت علوم بر قامت افراد دیگری نیز امکان پذیر است اما درمورد سازمانی مانند سازمان انرژی اتمی بخصوص در مقطع کنونی اینگونه نیست.

اگر کسانی بر این نظر باشند باید توجه کنند که جایگزینی چنین شخصی در این شرایط و با این شرایط، ساده و سهل نیست و یافتن فردی که مانند صالحی هم فنی باشد، هم دیپلمات و هم اشراف کامل به این صنعت داشته باشد سخت و پیچیده است. بنابر اخبار موثق رئیس سازمان انرژی اتمی با تشکیل کارگروه های متعدد و با استفاده از کارشناسان مجرب و متعهد، مانند کارگروه های غنی سازی، رآکتور اراک و غیره و با هدایت شخصی این کارگروه ها کمک مناسب و خوراک فنی مناسبی برای تیم مذاکراتی ایران فراهم ساخته و این روندی در جریان است.

برخی می گویند مهمترین ویژگی علی اکبرصالحی مورد وثوق بودن گفتار و رفتار وی برای مسوولان عالی رتبه نظام است و به همین خاطر دولت ها هرگاه با چالشی در حوزه هایی که صالحی اشراف دارد مواجه شده اند از وی بهره گرفته اند، چون علی اکبر صالحی به راحتی می تواند از پیچ های سختی مانند مجلس عبور کند، اگر برخی حاضر به حل مسائل سخت نبوده و صرفا کوتاهترین راه را برای دستیابی به اهداف خود انتخاب کنند، این یک خطای محاسباتی است.

علی اکبر صالحی به واسطه تحصیلات اش یعنی مهندسی هسته ای، حضور حدود۸ساله اش بر کرسی نمایندگی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، وزارت امور خارجه و دو دوره حضور در راس سازمان انرژی اتمی ایران، تبدیل به یک چهره و برند فنی – دیپلماتیک هسته ای در مقیاس جهانی شده است که سخن و کلام وی در حوزه فنی و سیاسی ابعاد جهانی پیدا می کند، حال چرا باید در این برهه سخت مذاکراتی با گروه ۱ + ۵ جمهوری اسلامی ایران در سطح کلان منافع اش چنین فردی را از دست بدهد صرفا به این دلیل که گزینه ای راحت برای رای آوردن در مجلس و نشستن بر کرسی وزارت علوم محسوب می شود.

برند سازی در سطح جهانی موضوع ساده ای نیست و مهمترین دستاوردی است که دولت ها برای پیشبرد اهداف جهانی خود از آن بهره می برند، حال افرادی که خودشان ظرفیت های جهانی دارند و مورد احترام قرار می گیرد، را چرا باید به سادگی از دست دهیم. چه نوع تدبیری می گوید که این جا به جایی فرضی و گمانه زنی پیرامون آن به سود نظام و مردم است؟

جانشین احتمالی صالحی باید کسی باشد که همه این خصوصیات را داشته باشد. یعنی هم بتواند همانطور که در یکسال اخیر شاهد بودیم؛ وضعیت سازمان انرژی اتمی را ساماندهی نماید و هم از نظر استاندارد و کیفی سازی محصولات به ترسیم افق آینده سازمان بپردازد، هم بتواند ابعاد فنی اقدامات صلح آمیز انرژی اتمی را برای تامین حقوق هسته ای و بهانه گیری طرف های غربی تبیین نماید، برای حضور دانشمندان و کارشناسان انرژی اتمی در تیم مذاکراتی برنامه ریزی کند و به حفظ و تداوم پروژه های اصلی صنعت هسته ای از جمله غنی سازی، آب سنگین(اراک)، تحقیق و توسعه به ویژه بر روی سانتریفیوژهای نسل جدید، بپردازد و مهمتر آنکه بتواند مطابق با الگوی ۱۹۰هزار سو ابلاغی از طرف مقام معظم رهبری در یک بازه زمانی ۸-۷ ساله کشور برنامه ریزی کرده و گام های اساسی بردارد. همچنین راه اندازی واحد UO۲ در اصفهان، تبیین پروژه های تحقیقاتی، پژوهشی و تحقیق و توسعه، افزایش سرعت پروژه IR۴۰ اراک، به نتیجه رساندن ماشین سانتریفیوژ ۲۴سو، ساخت سیستم کنترل رآکتور تهران و… از دیگر اقداماتی است که سازمان انرژی اتمی در یک دوره یکساله اخیر و با حضور صالحی در راس آن، به انجام رسانده و برای شان برنامه ریزی کرده است.

در یکسال گذشته تحرکات گسترده سازمان انرژی اتمی در حوزه بهداشت و درمان کاملا آشکار بوده است، موضوعی که در راستای استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی تعریف می شود. تولید هیدروژل در یزد، اکسیژن ۱۸در اراک، ساخت ماشین های سانتریفیوژ توبولار برای وزارت بهداشت و انستیتوپاستور از مهمترین دستاوردهای صلح آمیزی بود که با مدیریت بدون حاشیه و صرفا کار با افراد متخصص و متعهد و وفادار به انقلاب و نظام در طول یکسال گذشته حاصل آمده و همه این ها در ابتدای راه بهره برداری کلان و توسعه هرچه بیشتر صنعت هسته ای کشور قرار دارد و یک جا به جایی احتمالی می تواند ضربه موثری به این برنامه ها و اقدامات باشد. از سوی دیگر کمک های فنی و هماهنگی بالای دست اندرکاران صنعت هسته ای با تیم مذاکراتی نیز کاملا قابل مشاهده و برخوردار از تضمین دیپلمات بودن صالحی بوده است.

مخالفین جا به جایی صالحی بر این باورند، در یکسال اخیر فعالیت های سازمان انرژی اتمی دوباره روی روال مشخص و معینی افتاده است و بر اساس تدبیر پیش می رود لذا به خاطر وزارتخانه ای که افراد زیادی برای حضور در آن کسوت می توانند کاندیدا باشند نباید سازمان انرژی اتمی از خدمات یک چهره فنی دیپلماتیک با برند هسته ای در مقیاس وسیع داخلی و خارجی بی بهره بماند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز